Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.02 - 03:29:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 932550 gånger)
0 Medlemmar och 18 gäster tittar på detta ämne.
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #405 skrivet: 2009.09.17 - 19:19:36 »

det stämmer!.. dioder är lite svårare att byta dock... så se till att de är utbytbara i sektioner!  :whink: ..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #406 skrivet: 2009.09.18 - 06:28:16 »

Såg ni på TV (nyheterna?) om de där nybyggda villorna som gav mer energi än de drog? Varför byggs inte alla nya hus så? Det var ju privatpersoner som byggde med banklån, så så helt omöjliga kan ju merkostnaderna inte vara. Man tjänar antagligen in det snabbt också.

Det var en kvinna som berättade att när de sökte lån på banken hade de påpekat att kostnaden för uppvärmning inte var ifylld och krävt besked. Jag hade velat se reaktionen när de svarade "noll". Det tog visst en stund att övertyga dem om att det verkligen var så. :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #407 skrivet: 2009.09.18 - 18:52:21 »

Styrmannen kan allt om el  så jag litar på att han vet vad han gör, nackdelen är bara att allt tar mycket längre tid när man vill göra saker
själv från början ( som här en helt egen lampkonstruktion och installation ) , men det är inget nytt i denna stugan.
Saker och ting tar tid , men resultatet blir perfekt !

Sådana smarta hus är riktigt spännande saker. Men om man bygger tätt , blir det så att maskiner allstrar värme så att det räcker och människor också .
Vi har hört om ett experiment om ett hus av tjock plast som liknar en jätte iglo, en halv boll alltså med mycket öppna ytor.
När det fanns inga hörn kunde inte vinden ta fäste någonstans och kyla ner på samma sätt som med ett fyrkanting hus.

över 10 år sedan började vi fantisera om ett hus som skulle ligga i ett söderläge på en kulle/ berg och vara hälften nergrävt på marken.
Gratis markvärme och solvärme genom fönsterna, lite tekniska lösningar till och det skulle vara billigt att bo :clapping:.

Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #408 skrivet: 2009.09.18 - 18:59:42 »

Kyl och frys  har landat på närmaste storstad, men leveransen till oss dröjer fram till tisdag, men DÅ ska det bli bra :w00t: !

sådana här har vi beställt : http://www.tretti.se/vitvaror/paketerbjudanden/kyl-och-frys/husqvarna-qr2349fx-qt3249fx.

Då börjar vi har fryskapasitet på nära 1000 liter sammanlagt.
Den nya kylen kommer att sluka nästan 400 liter och den gamla ska vara i förrådet som reserv.

Det finurliga med den nya frysen var att man kunde använda det även som en 0-gradigt skåp, sval eller kylskåp om man så ville.
Det kan ju också behövas på höstkanten när vi har mycket grönsaker att förvara.
Men jag har inne knäckt kunskapen riktigt än, hur man skulle få tillräckligt fuktigt för rotfrukter tex i ett kyl . Får köra med rotsaker i sanden i förrådet, men
det behövs lite mer kyla först.
Jag kommer nog testa att ha sandhinkar även i det gamla kylen... jo, DET ska jag faktist testa  :thumbsup:!

Nästa höst har jag blivit lovad att få en stuka i forma av en bänk utanför köksdörren  :yay:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #409 skrivet: 2009.09.22 - 10:27:45 »

Fraktgubbarna ringde i går att kylen och frysen anländer i dag kl 9, men att de ringer en halv timme innan.
Klockan är nu 10.26 och ingen ringer ens  :nonono: :mad_roll:.... spelar väl ingen roll egentligen, men jag vill ha dom NU  :nod-yes:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #410 skrivet: 2009.09.22 - 11:10:45 »

När gubben ringer och frågar vad som pågår, får vi veta att transportföretagens bil har pajat :sad:,
antingen får de bilen i gång eller hyr in en annan bil och få lasta om .

"Va rädd om min kyl och frys. :wave: Jag vill inte ha någon transportskada ! :angrywife: "

Möjligtvis hinner dom inte köra ut idag, och de vet inte heller om de kan komma i morgon, för egentligen levererar dom bara en gång i veckan till denna byn , suck !

Jag har precis beställt 20- 30 kg lamm ( för 55 kr / kg ) nötdelar ca. 30 kg för ( 109 kr / kg ), hoppas att köttet kommer inte före den nya frysen,
det finns ingen chans att får mer en ett par kg kött i dom gamla frysarna.
Men priserna på eko-kött tyckte jag var bra !

Jag kommer bombandera er sönder om olika recept och råd, för jag kan inte tillaga lamm ( buljongen blev riktigt gott och bra med min första försök ) och
köper aldrig annars entrecote eller ryggbiff eller något annat lyxigt. Men nu ska dom komma vacumpackad i 1 kg förpackningar redo att frysas.
SÅ det är upp till er att det smakar gott sedan  :lol1:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #411 skrivet: 2009.09.22 - 11:45:39 »

fraktbilen har bara inte pajat utan kört i diket också  :cry:, hur mår min kyl och frys då  :max-shock: :angry:

Varför  :pippi: ??

DOm kommer att leverera dom hit snart ändå, hoppas, hoppas att de är ordentligt emballerade , ordentligt :angrywife: !
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #412 skrivet: 2009.09.22 - 12:05:40 »

Kanske får du en prisreduktion.  :thumbsup:
Loggat

MiaP
Hero Member

Smörklickar: 15

Antal inlägg: 848

Hemsida
« Svara #413 skrivet: 2009.09.22 - 19:03:23 »

Låter inte så bra det där. Har bilen körti diket så lär kyl o frys vara skadade. Och priset ska du ha ner om det går, jag har köpt samma skåp för dryga 14000 direkt på Home, när de hade en butik som hade ettårs jubileum. Och dessutom tog det bara 3 dagar att få dom. Men om bilen har kört i diket går det ju att ta reda på, jag tycker det låter lite skumt. Lastbilar som kör i diket brukar man höra om på nyheterna. :fridge_death: :sheep2:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #414 skrivet: 2009.09.22 - 19:42:06 »

Skåpena har landat hem , oskadda  :yay:!
De sitter på sina platser och  kylen är på, vi väntar på att den ska bli kyl  :lol:
Jag ska försöka hinna  läsa instruktionsboken till frysen nu på kvällen , så att vi kan starta även den.

MiaP, är det exakt samma modeller ? i Rostfritt ? och superkabinet, svensk tillverkade ?
Då har du gjort ett riktigt kap !

Butiker i närheten kunde inte komma lägre än 20 000 kr så vi var nöjda på 18500 kr.

Vi har spanat efter  utställningsvitvaror, men inte hittat något som vi velat ha och med garanti kvar.
Det känns viktigt att vitvaror fungerar sedan smärtfritt 10 år, jag orkar inte handla dom stup i kvarten  :nonono:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #415 skrivet: 2009.09.22 - 20:46:59 »

Kul att få nytt!  :smile:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #416 skrivet: 2009.09.23 - 16:35:26 »

HA-haa orkar höra mer om kylskåp ... :shake_head: :nod-yes: ... ok, jag berättar ...
Vi var nöjdens i går eftermiddag men inte på kvällen.
Skåpen fungerar som det ska, inget mysko med det ,MEN
displayen kan inte höra ihop med en kylskåp !

Det finns en sådan snappkylningsfunktion även i Kylen och den ska heta coolmatic.
Nu är det så att på våran KYL står det FRYSmatic eller något liknande, likaväl finns det en minustecken före temperaturen ( 5 grader) trotts att man kan inte få den till minussidan överhuvudtaget !
När vi sedan kollade läget vidare så hittade vi även mer myskor :
PÅ frysen ser texten ut så här : Temperatur
medan
PÅ Kylen ser det ut så här : TEMPERATUR

och det stämmer inte alls designmässigt, om ni tänker efter. Själva rutan och knapparna är likadana, men fonterna ser helt olika ut. :sneaktongue:
SÅ ska det inte vara i ett fabriksny par som är köpt som ett färdigt par, inte självplockad på olika ställen !

Servicekillar ska anlända på fredag  :rolleyes:, hoppas att dom inte kör i diket  :eeek:

Hur blir det för er andra när ni köper apparater hem ? Får ni alltid sådana som fungerar som de ska  ?
Allt vi har köpt till det nya köket fläkten, diskmaskinen  har behövt besök från serviceavdelningen ... och nu även kylen.
Kan dom inte tillverka saker nuförtiden överhuvudtaget ???
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #417 skrivet: 2009.09.23 - 17:14:03 »

Nä, min tvättmaskin höll ju på att orsaka Niagara p.g.a ett fel som måste ha varit där från början. Bara tur att det hände när jag var hemma.  :shake_head:
Loggat

kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #418 skrivet: 2009.09.26 - 12:54:47 »

nä även vi har problem med nya grejjor!.. nu senast var det vår nya bil som helt plötsligt vägrade starta!!.. vi pratar fabriksny bil som vi hämtade ut i början av sommaren!!!  :glare:.. blev måttligt glad när man blev tvungen att ringa assistance för att få igång en bil som bara gått över sommaren!.. problemet var ju inte bara det att bilen inte gick att starta heller.... den gick inte att låsa!!!! så vi fick vackert sitta där i bilen på parkeringen och uggla tills de kom och hjälpte oss få igång den!...  :guns: ... sedan åkte vi och hämtade vårt extrabatteri samt startkablarna vi använde flitigt till våra gammla bilar... så numera kör vi runt med batteri och startkablar.. i en splitter ny bil!  :tongue_wag:.. den ska för övrigt in på verkstaden i nästa vecka på felsökning. hoppas de hittar felet!  :confused3:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #419 skrivet: 2009.09.27 - 19:06:56 »

:smack_head:, det är precis så man har tänkt sig att göra med en NY bil, ha startkablar redo på bakluckan  :kungfu:

Vi har precis hämtat hem en blivande familjeklenod i form av en veteranbil.
Den är fyrhjulsdriven ( skattebefriad) , en sådan som man kan köra genom en flod i Amatzonas, öppna dörrar och släppa ut vatten  :lmao:.
Den behöver nu "lite  :laugh:" omsorg först  ( rost skador ) men sedan blir det fint , tror Styrmannen!
Visst är jag också lite kär i den  :redface:, men undrar lite vart vi ska hamna med alla våra projekt.
Alla vill ju se House och Idol mm. på kvällarna :lol:, jag väntar och ser  :whistle:....
Loggat
Sidor: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544