Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 23:33:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 23 24 [25] 26 27 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 932434 gånger)
0 Medlemmar och 26 gäster tittar på detta ämne.
Fjällmor
Superhero

Smörklickar: 18

Antal inlägg: 1808

Hemsida
« Svara #360 skrivet: 2009.07.28 - 22:35:11 »

du är fantastisk

:flowers: :inlove: :worshippy:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #361 skrivet: 2009.07.28 - 23:16:29 »

Jag har sagt till mina söner att de får hitta tjejer som har kossor , får, höns och glada grisar,
dom tittar på mig först , hjärnan rullar en stund och sedan ropar dom :
tror du att JAG ska bli en bonde  :shock:...

ha-haa. det vore helt fantasktist med någon tjej i sällskapet som fattar djur och kan fixa mig en halv hektar att odla i , Styrmannen kan fixa en bauta växthus och tjejens djur
levererar massa go skit till mina odlingar och hela tjocka släkten gräver och  fixar och donar efter mina instruktioner :laugh:
Sedan kan jag lungt sitta vi datorn och beställa nya fröer och peta dom i krukor när jag känner för det ! :rolleyes:

En trevlig tjej vore inte fel att ha att prata med också... men jag misstänker att om någon av sönerna skulle fixa hem en sådan , skulle hon kanske
inte göra så mycket sällskap med mig  :confused3: :flirting:

Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #362 skrivet: 2009.08.04 - 20:51:21 »

Vi har haft en " alla kompisar hälsar på vecka "
Tja inte alla, men  en liten familj på 15 minuters varsel och en trebarnsfamilj på halv dygns varsel , allt gick bra,
Sedan har släktingar varit på besök också  och nu har vi en kusin till våra barn med oss  några dagar.
Jättebra egnetligen, nu har det blivit lite städat också  mitt i -läger-båtliv-renovering-dagsutflykt-livet.
Det vanliga under sommaren är att någon är hela tiden på väg någonstans och då finns det ständigt sovsäckar rena och smutsiga kläder lite varstans + högar av lakan på tork eller på väg till tvättmaskinen.
och självklart kryddor på tork och grönsaksplock och leriga skor och sand och ....

Vi ska rasta båten i morgon fram till fredag nu när sommaren kom tillbaks :w00t:.
Sedan blir det om igen svalare nästa vecka.

Jag har fryst in ett par portioner( = räcker till oss alla fem ) broccoli och säkert 10 portioner collards ( bladkål på finska).
Vi har även plockat vinbär och fryst in, men det finns gott om den varan så det får ungdomarna fortsätta med när vi kommer hem.
Lite svartvinbärssaft har det också blivit.

Våra älskade blåbär  :inlove:har börjat mogna så vi får lite smakprov innan vi gör storplocket nästa vecka.
Loggat
Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #363 skrivet: 2009.08.05 - 13:42:25 »

Hur gör du för att lyckas med broccolin? Jag testade förra året men allt blev invaderat av tvestjärtar och väldigt oaptitligt att äta.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #364 skrivet: 2009.08.07 - 21:02:42 »

Hur gör du för att lyckas med broccolin? Jag testade förra året men allt blev invaderat av tvestjärtar och väldigt oaptitligt att äta.

ingen susnig :rolleyes:, jag testade broccoli för första gången förra året och nu är det alltså andra året med lite mer plantor.
Jag förkultiverade plantor först inne, så det kan vara en förklaring, att de har fått lite försprång för att växa till innan småkrypen hinner dit.
Kålfjärilslarver är vanligen  det värsta fienden, jag har några plantor under ett nät och några på friland, ingen skilldnad på dom just nu med tanke på insekter.
Vi har blandat lerjord, jag täcker med gräs och gödar med guldvatten så de får i allafall näring  :flirting:

men som sagt jag är ingen expert på kålväxter än.

Som ni ser är vi hemma igen, jag har inspekterat trädgården några timmar, vattnat lite asiatiska bladsaker och även mangold och pumpalandet fick lite extra vatten, även om jag praktiskt taget vattnar alrig om växterna inte hänger på marken.
Dagens skörd  :2 liter tomater, 3 liter krusbär och 2,5 kg sommarsquasch ( bara två st  :rolleyes:).
jag har redan ett par groteskt stora vinterpumpor på gång, en ser ut att vara över 5 kg, klart större än en fotboll.
utöver detta finns det "bara" ca. 35 plantor som inte har börjar bära pumpor/ squasch än  :laugh:
Loggat
Tina

« Svara #365 skrivet: 2009.08.08 - 09:53:43 »

Åh jag blir avis. Jo jag hade också färdiga plantor som jag satte ut. Tvestjärtarna kom först när broccolin började bli klar. Jag ska testa igen nästa år och då klä in hela rasket med fiberduk.

Här har första gurkan blivit klar och tomaterna på friland är på gång. Men bäst i år har kryddorna blivit, så himla fina. Bevattningsanläggningen har skött sig medan vi var på semester.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #366 skrivet: 2009.08.09 - 21:53:00 »

bevattningen är guld värd :thumbsup:, men det var lite läskigt att lämna ett helt växthus
ensam med bevattningen för första gången  :shock:.
Loggat
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #367 skrivet: 2009.08.09 - 21:54:27 »

åååh! jag vill också odla pumpa!!! :inlove: .. men jag får nöja mig med att snylta lite på min mors trädgårdsland så länge.. :inlove:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #368 skrivet: 2009.08.09 - 22:10:01 »

Vi kommer nog bli proffs på att laga mat av squash och pumpa, för jag har si så där 40 plantor.
De ligger ca. 1 meter från varanada på en stor triangel precis utanför altanen.
De kryper redan över alla gångar runt området, vill gärna växa genom tujahäcken till gatan och genom rabatten till altanen på andra sidan.
I ett hörn börjar dom snart klättra på ett träd  :lmao:
Det syns absolut inget under dessa stora blad som svajar på en meters höjd.
Hela området är som en jättemonster som håller på att invandera hela tomten  :eeek:

Men jag ser nu att halva köket kommer fyllas av groteska vinterpumpor som går att lagra fram till nästa sommar !
Loggat
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #369 skrivet: 2009.08.09 - 22:27:45 »

:thumbsup: Bilder bilder BILDER!!!! Snäääääla! :inlove:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Fjällmor
Superhero

Smörklickar: 18

Antal inlägg: 1808

Hemsida
« Svara #370 skrivet: 2009.08.09 - 22:29:59 »

nu blir jag allt avis, vi har för första ågngen prickat in fel dagar att vara borta.

:cry:

till och med rädisorna mår skit

:badtongue:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Tina

« Svara #371 skrivet: 2009.08.11 - 15:47:20 »

Fjällmor, skaffa automatisk bevattning, helt underbart.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #372 skrivet: 2009.08.16 - 18:17:51 »

Om jag verkar vara lite frånvarande så stämmer det väl  :crazy:

Jag har fullt upp med vinbären och just nu med vitkål.

Först gjorde jag misstaget att odla ett vitkålsort som mognar tidigt, inget fel på tidigare mognad ,om
man inte hade tänkt sig att förvara dom över vintern.
Men det var ju min tanke att förvara vitkål och kålrabbi långt till våren i vår förråd.
Förrådet är en jättebra förvaringsplats f.o.m. oktober-november, men absolut inte i augusti.
Vitkålen vill ju ha ungefär o-gradigt.

Dessutom vill sniglarna äta upp allt i år.

När kålhuvudena började spricka ( pga. mognad helt enkelt) var jag tvungen att skörda dom.
Vi pratar nu om ca. 30 st fullstora bjässar  :lmao:

resultat 1) de två varmkomposterna är proppfulla av vitlöksblad, så det är bara att hoppas att det finns lite plats där om någon dag.
2) vi har ätit vitkål-köttfärs-gryta två gånger redan denna veckan , eller tre :rolleyes:
3) HELA kylskåpet är full av vitkålshuvud och
4) några ligger fortfarande på köksbänken  :whistle:

Det smartaste vore att göra vitkålsrätter i frysen nu, men man måste ju hinna annat också och mina två frysar ( 500 l + 250 l) börjar vara proppfulla
nu,
det är liksom fullt i kylen , frysen och även i komposten  :lol:
Vi behöver handla en ny kyl och frys till köket  och har tänkt att använda dessa gamla som reserv i förrådet, DÅ har jag tillräckligt med utrymme,
men styrmannen är helt inne i ett bilköp och får inte störas under några omständigheter  :smack_head:

men nu ropar jag efter goda vitkålsrätter, båda varmrätter och sallader !
Pizzasallad blir inte riktigt god av en så färsk vitkål är min erfarenhet...
Loggat
Tina

« Svara #373 skrivet: 2009.08.17 - 11:51:01 »

Oj oj, när det regnar manna från himmelen har den fattige ingen sked, eller hur säger man. Jag tycker pizzasallad på färsk kål är underbart gott. Kålpudding är också en höjdare. Kan man inte strimla, förvälla och frysa in för att ta fram färdiglagat i vinter.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #374 skrivet: 2009.08.17 - 21:04:41 »

Idag har det blivit en tredubbel helugnsplåt av kålpudding eller kålgryta hur man nu kallar den... på finska  kaali-laatikko  ( kål-låda).
Så just nu finns det bara dåliga rester av vitkålshuvuden kvar på diskbänken ( kompostena är ju fulla så jag måste nog vänta ett par dagar med dom  :laugh:
och jag har också lyckats använda två vitkålshuvud från kylen vilket resulterar en hel ledig hylla utöver ägghyllan  :yay:
Kolossaat mycket kylutrymme  :yay: !
Hoppas att det finns lite plats åt kålpuddingslådor i frysen så vi slipper äta det den femte dagen i rad  :club:

NU har vi också lagom mycket mangold och sommarsquash till matlagning, lika så kålrabbi, rot-och blekselleri, kålrot och morötter.
Dags för buljongkok snart... fiskrens är bara så svårt att hitta, det måste beställas i förväg och det är inte alltid så lätt att veta i förväg när vi ska handla.
Men nötbuljong i fisksoppan var ingen höjdare kan jag tala om  :max-shock:.

Loggat
Sidor: 1 ... 23 24 [25] 26 27 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544