Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 21:28:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 932340 gånger)
0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #330 skrivet: 2009.07.21 - 14:58:58 »

Å, det är jättegott!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #331 skrivet: 2009.07.21 - 17:34:49 »

men går bären att frysa direkt som de är... eller måste man typ förvälla dem eller nått först??! :confused3:.. nää jag har aldrig gjort sådant här tidigare! :blush: :whink: 
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #332 skrivet: 2009.07.21 - 17:45:19 »

Vinbär? Det ska frysas som det är. Försöker du förvälla dem, kan du räkna med början till saft. De innehåller nämligen väldigt mycket vätska. (Ville förklara vad som skulle hända vid ev. förvällning, inte vara taskig mot dig! Ok?)
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

Hemsida
« Svara #333 skrivet: 2009.07.21 - 19:18:04 »

:inlove: tack Corny! .. jag trodde inte heller att du var taskig!.. som jag sa så har jag aldrig gjort sånt här förut!.. har fryst in blåbär... men då varvade med socker!... och det vill jag inte göra nu! :puke1:... 
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #334 skrivet: 2009.07.21 - 19:54:18 »

Alla bär rensar man bara och stoppar i någon fryspåse eller låda och in i frysen med dom.
Jordgubbar kan man dela om man vill , då tar de liten mindre plats.

Grönsaker kokar man ett par minuter lite olika beroende på storleken innan frysningen.

Jag har tillgång till vänninans trädgård, hon hinner plocka bara krysbär själv, så jag har varje år 10 extra små svarta vinbärsbuskar och några små röda vinbär.
Några kvm rabarber och i år även några hallobuskar, när hon inte hinner med dom själv.
Jag var där nu på kvällen och kunde plocka kanske två liter hallon och lite vinbär.

Där finns även ett par efterlängtade päronträd... :w00t: det enda problemet är att dom träden är verkligen STORA och gamla, så man måste nog skaka träden för att få päronen ner.
Även om någon skulle lyckas att klättra upp dit ( 7-8 meter )sitter päronen vid utkanten av trädkronan ... :blink:

Köket går framåt, allt ska vara skruvad och spacklad idag, så jag vågar hoppas på lite paneler i morgon  :flirting:
Loggat
Corny

« Svara #335 skrivet: 2009.07.21 - 20:02:02 »

Jag kan tänka mig att sockret har en funktion här. Det drar antagligen åt sig vätska. Vinbär blir gärna lite söliga (åtminstone en del av dem som befinner sig i burken/påsen), så det där med socker ska jag faktiskt prova nästa gång jag fryser in bär! Visste inte ens om det! Så tack för tipset!  :inlove: Sockret måste man ju kunna skölja av när man ska använda bären, eller? Annars skiter jag i det. Avskyr sockrade bär! Och det är inget nytt - det har jag alltid gjort!

Måste också tillägga att frysta bär, ska man använda inom ett år. Sen blir de sämre... Det visste jag inte om, varpå jag fryste bär och lät dem ligga i frysen i säkert 1½ år. När jag skulle ha dem såg de lite bleka ut, så jag ringde kockkompisen som kollade upp saker och ting till mig. Bär ska frysas högst ett år, fick jag reda på då. De går nog att äta, men allt bra har tydligen försvunnit efter det.
Loggat

kwidell

Hemsida
« Svara #336 skrivet: 2009.07.21 - 21:04:01 »

sockret går nog att skölja av ja... men det blir liksom lite "sörjigt" av det hela... och sockret får mycket smak från bären... så gott är det! :lol: .. eller VAR det io af! :lol:.. nu blir det nog aldeles för sött! :puke1:...

men va bra! då ska jag bara ut och plocka och sen in i frysen med det hela tills jag hittar några lockande recept!  :lol:  :dribble:.. härligt! :nod-yes:

idalinda.. ser verkligen fram emot att se ditt nya kök snart! :nod-yes: .. det låter som om det blir snyggt!.. även om jag själv alltid drömt om ett stort "lantligt" kök.. i sånäringa gammeldax stil ni vet.. :blush: .. men moderna kök kan vara väldigt vackra de också! :thumbsup:
Loggat

Corny

« Svara #337 skrivet: 2009.07.21 - 21:27:02 »

Jag vill ha ett modernt kök med gammaldags utseende. Och vedspis! Det bästa av två världar.  :thumbsup: Nejdå, jag önskar mig absoluuuut ingenting som jag aldrig kommer att få!  :whistle:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #338 skrivet: 2009.07.22 - 01:04:38 »

kwidell, om du inte har så mycket kan du styckfrysa bären om de inte är av den jätteblöta sorten. Bred ut dem på en plåt i frysen och rör om då och då. Eller, enklare, lägg lite bär i stora påsar och platta ut dem så det ligger ett så stort lager bär som möjligt i varje påse. När de är frysta mojar du runt så de bryts isär och häller ihop i färre påsar eller burkar.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #339 skrivet: 2009.07.22 - 18:17:14 »

Jag skrev i går och hela tråden blev tröög och ville inte publisera någonting  :mad_roll:
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #340 skrivet: 2009.07.22 - 23:04:12 »

kwidell, om du inte har så mycket kan du styckfrysa bären om de inte är av den jätteblöta sorten. Bred ut dem på en plåt i frysen och rör om då och då. Eller, enklare, lägg lite bär i stora påsar och platta ut dem så det ligger ett så stort lager bär som möjligt i varje påse. När de är frysta mojar du runt så de bryts isär och häller ihop i färre påsar eller burkar.

Tackar för tippset!  :worshippy: .. det tänker jag defenitivt prova!  :w00t: .. perfekt om jag hinner plocka några blåbär!!
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #341 skrivet: 2009.07.23 - 22:04:49 »

Jag vill ha ett modernt kök med gammaldags utseende. Och vedspis! Det bästa av två världar.  :thumbsup: Nejdå, jag önskar mig absoluuuut ingenting som jag aldrig kommer att få!  :whistle:
Vedspis är kanon, hade en sådan under en sommar i mitt liv, så smidigt att laga mat med den.
Man hade ju alla temperaturer samtidgt med den !

Den fina väggen mellan över och underskåpen är sågad och på sin plats... inte limmad fast än pga. några andra delar som måste också på plats innan den delen kan limmas.
men det lät som resten kommer på plats i morgon !
Det blev MYCKET snyggare än jag hade tänkt mig... har värden missat en topp-designer i mig  :rolleyes: men det är väl roligt när man gillar sin egen smak  :lmao:
Stymannen har beodrat att man får inte ha något framme på diskbänken  så snygg är den.... jag skulle vilja se den veckan som den regeln håller  :whistle:.
Han har lovat att bygga in alla apparater i väggar om så behövs för att åstadkomma detta... jag väntar och ser  :whink:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #342 skrivet: 2009.07.23 - 22:52:50 »

Vedspis OCH gasspis! En gammal AGA!  :blob:
Loggat

Corny

« Svara #343 skrivet: 2009.07.23 - 22:57:34 »

[/quote] Vedspis är kanon, hade en sådan under en sommar i mitt liv, så smidigt att laga mat med den.
Man hade ju alla temperaturer samtidgt med den !

[/quote]
Varför tror du jag vill ha en???  :rolleyes:
Loggat

kwidell

Hemsida
« Svara #344 skrivet: 2009.07.23 - 23:26:51 »

Vill också ha en vedspis!!!  :w00t: .. de är så underbara!.. och ger en sådan mysfaktor  :inlove:
Loggat

Sidor: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544