Jag ser att jag har varit i trädgården en månad
,
har inte skrivit här
är brun på ansiktet
och helt
Det är jag alltid så här dax när de sista plantorna ska ner till jorden, bevattningen ska justeras och alla lådor , krukor och bröte städas och tvättas undan till förrådet.
Kryddorna växer så det knakar,
jordgubbar blommar som aldrig förr, det blir nog hinkvis gubbar redan vid midsommar
lökar har jag i flera färjer och nyanser.
Soppakoket är nog räddat över vintern med rotselleri, kålrot, morötter och purjo
mangold, spenat, sallat, dajkon, rättika, stevia, teff, tre sorters majs ...
tomater, gurka, paprika och chili physalis kiwano på G i växthuset ( + 30 -tal plantor som får växa utanför också) där inne har jag plats för ca. 50 plantor, de första tomaterna mognar nog också till midsommar.
Sedan kommer massa vinbär, röda, vita och svarta och älskade blåbär i buskar ( vi köpte tre nya var av två var fullvuxna ( kan ge 5-10 liter blåbär/ planta/ år), så några liter får vi redan på egna tomten i år.
Sammanlagt har vi 8 buskar nu !
päron ska vi torka också, det smakar godis på riktigt och försvinner ofta från torken under torktiden
Men därimellan ska vi åka båt.
Båten har varit i sjön redan en månad, men i dag var det dax till en riktig premiär, i värmeböljan, så underbart svalkande när solen gassar
I morgon tillbringar jag nog min tid i trädgården med diversa tomatplantor , ska plantera ut 300 sommarblommor, hitta någon lämlig skugga till lika många perenn-småttingar så att de överlever sommaren när jag är inte hemma.
placerar hinkar i växthuset i rätt ordning, startar bevattningen, binder upp och tjuvar alla tomater.
Planterar ut Luffan så att jag får tvättsvampar till hösten
och breder överallt mängder av klippt gräs ( som jag hoppas ska få en bautalast igen i morgon) så jag behöver inte vattna, rensa ogräs eller sprida gödning!
Så suveränt! Jag kan åka båt lungt två veckor och allt bara frodas !
Just nu plågar en lätt huvudvärk min annars så härlig liv... för mycket sol antar jag