Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 17:39:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 932260 gånger)
0 Medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #255 skrivet: 2009.04.13 - 08:43:36 »

Åt du ris och hela baletten?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #256 skrivet: 2009.04.13 - 20:28:22 »

:lol: ris ..vafför ?   :nonono: icke,
jag har ingen behov av att äta ris så jag känner inte för just de onödiga kolisar.

Jag plockade bland alla friterade saker och satsade extra med friterade räkor.
Mongoliskt  (de steker maten man själv plockar från puffen) tog jag la, kycklig , crabbfish ( inte bra, men det brydde jag mig inte om ) och blekfisk,
lite lök och purjolök och sedan vitlöks, ingefära och en till sås ... hmm... basilikasås tror jag att det va.
ett par tallrikar gjorde mig mätt och belåtenm, lite mer friterade saker och räkchips och sedan den lilla efterrätten.
Allt skjöldes ner med mineralvatten med citrussmak  :thumbsup:

Så nu vet du nog allt om den måltiden  :laugh:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #257 skrivet: 2009.04.17 - 19:56:48 »

Jag lever även om jag inte syns här just nu.
En tillfällig renoveringstopp pga. en kompis på besök och lite extra städning innan.
I morgon blir det födelsedagsfest hos en kompis så hela familjen har rustats för det.

trädgårdspyssel tar sista krafterna ut ur min kropp, så nu måste jag bara vara.

Kompisen ( styrmannens barndomskompis) uppskattar smör och riktiga råvaror,så
jag imponerade honom med mina kokkonster  :nod-yes: ... mina kokkonster, tänk  på det  :nod-yes:

Han fick i går till lunch ungstekt abborre, lite cream-f och gröna saker
middagen var fisksoppa med cocosmjök, grädde, lök, räkor och egen buljong  till efterrätt, egen gräddglass och jordgubbar och amerikanska blåbär
kvällsfikat var gi-bröd till honom, oops och olika ostar och eko-färskost med egen vitlök och gräslök , tomater och färska salladsblad från växthuset.

De var sedan på vift under dagen idag och fick sedan en middag:
köttfärspiffar lindade i bacon, kålrabbimos av våra sista egna kålrabbin, gräddsås och pizzasallad till efterrätt gjorde jag rabarber smulpaj ( smör , lite socker och blandade nötter och frö)  och även till denna rätt färsk egen ekoligisk gräddglass.

Han var verkligen imponerad av smaken och antecknade noggrant recept och jag var stolt som en tupp  :yay: :yay:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #258 skrivet: 2009.04.17 - 20:40:53 »

Har rabbisarna hållt sig tills nu? Det var inte illa. Du borde tacka mig för tipset!  :throw_flowers:
Loggat

Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #259 skrivet: 2009.04.17 - 21:55:40 »

Fisksoppan lät ju underbar!  :lol: RECEPT, TACK!!! När du får tid...  :rolleyes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #260 skrivet: 2009.04.19 - 19:46:43 »

Har rabbisarna hållt sig tills nu? Det var inte illa. Du borde tacka mig för tipset!  :throw_flowers:

Hur många gånger behöver jag tacka dig för tipset  :blink:... resten av mitt liv antar jag  :nod-yes:
Men du, jag tror att ditt tips var att man kan odla kålrabbi utan kålnät , inte att odlar kålrabbi  :lol:

Och jag lovar att höra av mig om det INTE fungerar utan kålnät och larver kommer och smaskar alla mina blivande 50 rabbisar !!!!!!!

För jag tycker det är så fult med alla dessa nät och fiberdukar så jag gör allt för att undvika dom.

Kålrabbin verkar hålla sig länge, det var sista laget nu och dessa som jag hade kvar var rätt små ( fast lite större än de som säljs på Coop  :tongue:)
Någon var helt förstörd och en annan halvdant , men jag kunde koka en mos av dom i allafall.
Kålroten verkar också vara av den tåliga sorten så dessa två sorter kommer jag spara till vårkanten tillsammans med vinterpumpor.

Corny, laxsoppan finns redan på receptsamlingen:
FISK, laxsoppa ,
Testa gärna lite med chili, den gör susen! :nod-yes:
Loggat
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #261 skrivet: 2009.04.19 - 20:16:34 »

Ok, då ska jag kika där! Måste bara göra den!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #262 skrivet: 2009.05.31 - 19:22:19 »

Jag ser att jag har varit i trädgården en månad  :lmao:,
har inte skrivit här
är brun  på ansiktet
och helt  :pippi:

Det är jag alltid så här dax när de sista plantorna ska ner till jorden, bevattningen ska justeras och alla lådor , krukor och bröte städas och tvättas undan till förrådet.

Kryddorna växer så det knakar,
jordgubbar blommar som aldrig förr, det blir nog hinkvis gubbar redan vid midsommar  :yay:
lökar har jag i flera färjer och  nyanser.
Soppakoket är nog räddat över vintern med rotselleri, kålrot, morötter och purjo
mangold, spenat, sallat, dajkon, rättika, stevia, teff, tre sorters majs ...
tomater, gurka, paprika och chili physalis kiwano på G i växthuset ( + 30 -tal plantor som får växa utanför också) där inne har jag plats för ca. 50 plantor, de första tomaterna mognar nog också till midsommar.

Sedan kommer massa vinbär, röda, vita och svarta och älskade blåbär i buskar ( vi köpte tre nya var av två var fullvuxna   ( kan ge 5-10 liter blåbär/ planta/ år), så några liter får vi redan på egna tomten i år.
Sammanlagt har vi 8 buskar nu ! :yay:
päron ska vi torka också, det smakar godis på riktigt och försvinner ofta från torken under torktiden  :rolleyes:

Men därimellan ska vi åka båt.
Båten har varit i sjön redan en månad, men i dag var det dax till en riktig premiär, i värmeböljan, så underbart svalkande när solen gassar :inlove:

I morgon tillbringar jag nog min tid i trädgården med diversa tomatplantor , ska plantera ut 300 sommarblommor, hitta någon lämlig skugga till lika många perenn-småttingar så att de överlever sommaren när jag är inte hemma.
placerar hinkar i växthuset i rätt ordning, startar bevattningen, binder upp och tjuvar alla tomater.
Planterar ut Luffan så att jag får tvättsvampar till hösten  :laugh:
och breder överallt mängder av klippt gräs ( som jag hoppas ska få en bautalast igen i morgon) så jag behöver inte vattna, rensa ogräs eller sprida gödning!
Så suveränt! Jag kan åka båt lungt två veckor och allt  bara frodas !

Just nu plågar en lätt huvudvärk min annars så härlig liv... för mycket sol antar jag  :cool:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #263 skrivet: 2009.05.31 - 21:05:19 »

Jestanes!  :smack_head:

"bevattningen ska justeras" - har du nån slags bevattningsanläggning? Hur tar du reda på allt? Jättefrysar eller har du jordkällare? Mysigt låter det ivf.  :wave:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #264 skrivet: 2009.06.01 - 09:27:53 »

Bevattning, jo.
förutsättning för odlingar är att man kan lämna allt 2-3 veckor utan att det slutar i katastrof.
Vi vill helt enkelt åka båt !

Så räddningen heter: klippt gräs 10-20 cm tjockt överallt i odlingar och rabatter + en bevattningssystem i växthuset.

Växthuset är 13 kvm och där har jag ca. 50 hinkar odlingar. Vi odlar i hinkar för att:
-växthuset är som inglasad alltan, jag kan alltså kliva in i växthuset genom vardagsrumsdörren
-vi har en trägolv i växthuset
-man behöver byta jord i växthuset minst vartannat år hälst varje år, då är hinkarna mycket enklare

fast nu har jag börjat odla i sand så det är ännu mer enklare. Man har hela hinken fullt med lite singel först och sedan sand.
Planterar växten med sin jordklump mitt i och täcker lite mer sand så att inte jordklumpen står öppen och torkar,
sedan breder man överst klippt gräs 2-3 omgångar under sommaren.
Nu kommer vi till bevattningen.
Vi hade först en billigare bevattningssystem för 700 kr men den fungerade inte bra, vissa hinkar blev det översvämning andra blev torra :mad_roll:
så vi statsade på en lite dyrare datorstyrt system. Dataenheten kan programmeras olika för varje dag i veckan och hur ofta och hur länge man vill vattna varje dag. En slang går runt och vid varje planta har man ett munstycke där det droppar.
Hittills har vi haft mest sådana som droppar samma mängd från varje ställe, men nu är det inhandlat justerbara munstycken där man kan ytterligare finlira så att gurkan får mer och paprikan mindre mängd vatten.
För att gardera sig ytterligare, har vi borrat ett litet hål på hinkarna i 7 cm höjd från botten, så att om det kommer för mycket vatten kan det rinna ut så att växten inte drunknar. vi har springor mellan golvbrädorna så överflödig vatten rinner  ut där .

vi har nog 500 liter fryskapasitet, men ska handla 2-300 liter mer till hösten.
Det blir mycket på höstkanten då när även slaktaren är på farten.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #265 skrivet: 2009.06.01 - 14:30:28 »

Jag är djupt imponerad.  :worshippy:

Men alla rotfrukter då? Dem fryser du väl inte?
Loggat

Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #266 skrivet: 2009.06.02 - 11:08:14 »

Jag är på jakt efter bevattningsanläggning och har tittat på Hozelocks system. Vad har du för system och är det något du rekomenderar?

Härligt med alla dina odlingar föresten, har tyvärr för liten tomt för sådana utsvävningar men drömmer om stora grönsaksland och växthus.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #267 skrivet: 2009.06.02 - 19:40:46 »

Men alla rotfrukter då? Dem fryser du väl inte?

Rotfrukter klarar sig hyfsat bra i vårt förråd, något år inbakad i sand förra vintern  löst i lådor och med värsta frosten ett täcke över.
Men meningen är att jobba med någon lösning för det hela  ,en fuktig sval elektronikst väg eller någon form av enkel matkällare , typ hinkar i jorden .
När hinner jag ta tag i den frågan  :confused3: ?

Jag är på jakt efter bevattningsanläggning och har tittat på Hozelocks system. Vad har du för system och är det något du rekomenderar?

Härligt med alla dina odlingar föresten, har tyvärr för liten tomt för sådana utsvävningar men drömmer om stora grönsaksland och växthus.

Jag hade en hydromat från villab ett par år sedan , den var jag INTE nöjd med ,trycket var ojämn, vissa hinkar fick en översvämning andra torkade.
Så nu har vi Gardena, med en bevattningsdator.
Oavsätt vilken system du väljer, se till att bygga stort från början, det tar inte lång tid innan du vill bygga den ut till altanen och överallt ...
Vi har en tryckregulator,  den ger jämnare tryck och mer kapasitet, om du köper gardena, köp INTE en startkitt för växthuset.
Utan mät helt enkelt  hur mycket av olika delar du behöver och köp separat. Satsa då i ställbara munstycken från början !

Gardena är usla att ha grejorna framme i butikerna, ett par stora butiker närmast mig har aldrig såndana delar hemma som jag skulle behöva.
Genom odla-forumet fick jag tips om deras  servicefirma som säljer delar på nätet.
Hyrep heter dom. Jättebra servise, man kan ställa frågor per telefon eller e-mail och beställa varor direkt på nätet.
Snabb och bra leverans !
Ett par delar fattades av min beställning och när jag majlade på fredag kväll fick jag ett svar på lördag och de delar som fattades kom idag med några extra delar som "blåster på såret".

Hur stor tomt har du ?
jag tycker att min är inte alls så stor ... 900 kvm,  men som sagt vi utnyttjar den väl  :inlove:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #268 skrivet: 2009.06.02 - 19:45:50 »

:yay: nästan allt är nu planterat  :yay:

Måste bara plasera alla små perenner någonstans lite halvskugga så att även de överlever sommaren.

nu är det bara vanlig pyssel , stötta, täcka med mer gräs, kanske gallra lite och sedan ta hand om skörden ... saknar så otroligt mycket
de första vinbären  :wave:.

Jag har förresten koll på vilken jordgubbsplanta blommade först, så jag vet därmed också vart den första röda gubben kommer att bildas ... :flirting: !
Loggat
Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #269 skrivet: 2009.06.03 - 09:29:37 »

Tack för tipsen, min tomt är bara 600 kvm och mycket ligger i skugga och så har jag 4 äppelträd på den lilla ytan så det blir inte mycket över till grönsakerna. Men hallonen frodas fint i skuggan och det är jag glad för. Jag ska kolla firman du tipsa om, har dom en hemsida? Skulle gärna vilja diskutera med någon. Det jag hittat är en firma i England som säljer starkit får trädgård och som man kan bygga vidare på garden4less.co.uk
Loggat

Sidor: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544