Spotlovs-veckan avklarat.
Två dagar har folk härifrån åkt på backe.
Hela herrkapet var i väg idag och jag lagade lite fest åt dom här hemma.
Det blev rostbiff lagat i grytan 2-3 timmar, pizzasallad, cf för dom som tål det.
Pannkakor, jordgubbar, blåbär, egen vaniljglass och vispgrädde.
jag testade även göra chokladmuffins ( ägg, smör, kakao, stevia, socker och vaniljsocker) jag försökte förklara att dom var åt mig,
men alla gillade dom , så visst fick dom också
Nu måste jag planera maten noga , för att använda dom grönsaker som jag har i frysen ( spenat, mangold, broccoli, kryddor, purjo ) och nyköpta morötter och palsternackor.
kött måste jag nu också ha koll på .
I frysen finns nu kanske 10 kg lamm sen före jul, nötkött och nöttfärs kanske 15 kg också från december
och nu 20 kg fläsk från februari.
det betyder ca. 1,5 månad hemma hos oss.
V. 11 är det dax att hämta nyslaktat nötkött igen 15 kg köttbitar och 25 kg köttfärs.
Dessutom finns det fortfarande tiotal 10kg-pumpor här i vardagsrummet och några mindre vackra i köket, rödlöken mår också prima i sin korg i köket... kanske 5-6 kg kvar.
Vi har börjat handla gullök, tomat , vitlök och vitkål i butiken nu i februari.
Det är konstigt hur snabbt man vänjer sig att maten kommer från trädgården, man planerar måltiderna efter tillgången,
och jag lovar att det känns riktigt konstigt att handla grönsaker i butiken, konstigt-på-riktigt !
I år testar jag för första gången att odla " tidigt mat" inne inte bara driva plantor till trädgården.
jag har rätt stora vitkål, grönsaksrybs, tomater , rädisa, asiatiska blad och sallad på gång här.
har sått även morötter och kålrabbi för extra tidigt skörd !
Valet av året var bara inte det bästa... för jag är rädd att jag inte kan öppna växthuset fullt ut om en månad
som vanligt .
En del av växthuset hålls frostfritt och jag har kryddor, mangold, lagerträd, sharonfrukt-träd och granatäpple där för övervintring.
Jo även någon physalis,och pellisar, blir spännande att se om allt har klarat sig . Frost har dom inte fått i alla fall !