Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 15:13:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 838813 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #60 skrivet: 2008.05.01 - 20:46:42 »

vågen visade 71,8 kg idag  :yay: :yay: :yay: :yay: :yay: :yay: :yay:

När jag inte tycker längre att marabou 70 % med hallonsmak är gott och är även väldigt osäker om den med mintsmak egentligen är gott.
Då låter jag bli..
Det finns inte så mycket kolhydrater att falla på längre.
Om jag tar lite salt lakrits som jag faktiskt älskar :inlove:, mår jag dåligt dagen efter ( värk ,trött, trög ...)  så inte det heller nyförtiden.

Jag har bytt till vanlig grädde  istället för låglaktosvarianten pga. sojalesetinet, men nu gäller det att komma ihåg laktostabletter.
Och vad jag tjatar om ekologiska grädde i närbutiken, mycket går ju att bunkra från storstan , men grädde hör ju inte till till den kategorin.
Den låglatosvarianten kunde man ju spara ett par månder ...

Vi åt idag de sista moröttena och purjon från skafferiet, alltså våra egna från förra sommaren!
Dax att så nya...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #61 skrivet: 2008.05.01 - 21:08:07 »

Tänker du fösvinna alldeles va?  :club:


                                                           






                                                                               :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #62 skrivet: 2008.05.02 - 19:59:33 »

Jag tänker försvinna bara under 70 -sträcket och ha lite marginaler där, så att jag aldrig mer någonsin i någon undentagsfall hamnar över 70 kg :club:.

Idag kom mer golvplankor och tapeter till två rum, men ingen har just nu någon renoveringslust  :sad:
Jag behöver börja planera ett kök snarast , men även där börjar krafterna sina, jag vet ungefär vad jag vill, men ändå tar det så fruktansvärd mycket tid att tänka på alla detaljer.
Ska man ha arbetsytor av sten, laminat eller oljad trä, ska man göra någon blandning av dessa så att man har sten runt spisen, passformad diskbänke+ vask kombination ?
Vilken sorts vask ska man ha , En stor absolut, men HUR stor, en sådan dubbel-mega i restaurangkaliber där man lätt rensar en kvarts rådjur och sköljer alla möjliga 10 liters kastruller kanske ?
Behöver man ändå en liten för att kunna skölja grönsaker smidigt ?
Och blandaren sedan... hundratals varianter... och man ska veta vilken man gillar när man har använt det en månad också  :shock:.

Att välja skåp och luckor är en enkel match i jämförelsen med alla dessa detaljer.
Om jag inte hittar en fynd till utställningskök, så lutar det åt att jag köper en IKEA-kök
Jag vill ha helt släta luckor och det lutar åt ikea applåd ( gräddvit). Och jag vill även ha alla praktiska finesser till  lådor, alla lådor och dörrar stänger ju " av sig själv" bara det är en upplevelse !
Enkla hantag  (ja även där kan man utsättas till massa val ) men de ska vara enklast möjliga raka utan skarvar där smutsen fastnar.

Men mest av allt vill jag ha en bra ung + spis och frågan är om jag måste vänta med dom till hösten för tusen och tiotusenlappar bara flyger när man renoverar :blink: ,men om man komplitterar senare måste  man ändå veta om man tänker ha hällspis eller separata ung och häll . Styrmannen vill ha sådana lyxvarianter till kyl och frys ( bubbelvatten i kyldörren och iskuber från kyldörren ), min baskrav där är att kylen är självavfrostande.
Likaså ska ungnen har en städfunktion ( pyrolys eller liknande ) induktionhäll yes, men med touch-funktion eller vridknappar ( 2 tusenlappar dyrare ).
ungen sen två ungner eller en ? varmluft,  ång ? torkningsfuntion ? upptidningsläge ( klart lockande för snabb upptidning av kött !)

och pengar har man inte obegränsad :smack_head:
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #63 skrivet: 2008.05.02 - 23:52:29 »

Mycket att tänka på blir det. Men jag kan rekommendera granitbänk runt spisen. Det har jag och det är super bra, bara att ställa kastrullerna åt sidan när det kokar eller är klart. :pancake: :pancake: :fridge_death: :fridge_death:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #64 skrivet: 2008.05.03 - 15:32:16 »

Tack , det är väldigt värdefullt att höra andras erfarenheter !
Jag kollade lite IKEAS sten, de har någon översta skikt av kompositmaterial och inte massiv sten, den absorberar inte vatten och behöver inte behandlas  :biggrin1: men kostar 3-4000 kr  /meter :cry:
Akryl formgjutna  och helt integrerad diskbänk utan skarvar 2-3000 kr / meter ( pris troligtvis utan diskho... tillkommer säkert )
och träskivor 1-2000 kr / meter .
Det blir i alla fall 4-5 meter arbetsyta, ska bara bänkskivor kosta 10-20 000 kr ?? från IKEA ???
Men där vill jag ju inte snåla, för jag gillar inte skarvar :guns:.
Kakel kostar också utopiska .... vanlig ruta 100-200 kr / kvm och den snygga smala avlånga biten kostar 1000 kr / kvm för att inte tala om glasmosaik för 3000 kr / kvm.
Det är alltså billigare att köpa överskåp än kakla ytan i värsta fall :confused3:

Jag kan tala om att jag besöker blocket flitigt för att hitta någon fynd.

No-väl vi har att göra, resten av golv och tapet till två rum har landat nu som sagt, så ett par veckor sysselsätter sig styrmannen fint och jag är rädd för att jag kommer också att bli involverad  :whistle: , att lägga klinkersimitations golv i två rum så att alla vinklar och vrår bli i rättvinkel och att plankorna inte blir smalare än 5 cm vid väggarna ( det måste man räkna ut innan man börjar  och vi har 6 väggar att tänka på på sidled  (hallen är i vinkel, där finns en utsjutande vägg och köket har sina två väggar och allt måste löpa spikrakt över tröskeln ( trotts tröskellist) det ser ju inte snyggt ut om skarvarna inte blir i samma linje,
så här ska de pusslas senare, men tapeterna kommer säkert upp innan.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #65 skrivet: 2008.05.08 - 08:30:50 »

En ny bottennotering från igår: 71,6 kg.

Jag hade en stor provning av sommarkläder igår, kan bara tala om att det var skojjigt!
Jeans st. 40 passar fint och flera kläder ska köras till Litauen-hjälpen för de var alldeles för stora  :w00t: :w00t: :w00t:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #66 skrivet: 2008.05.08 - 09:11:31 »

Hej vad det går nu! Hur kommer detta sig?  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #67 skrivet: 2008.05.08 - 11:05:44 »

Jag tror hon jobbar "för mycket" med renoveringen. Hon har alltså inte tid att äta ens. :lmao:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #68 skrivet: 2008.05.08 - 13:03:43 »

Motion?  :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #69 skrivet: 2008.05.08 - 16:40:20 »

Renoveringsfronten är det just nu totastopp och det är  trädgården och båten som gäller  :lmao:

Vi ska sälja lite plantor på helgens marknad  och jag har gjort fina kyltar och styrmannen snickar en hyperfin ram till släpet ,
så att vi kan frakta fram alla en meters tomatplantor  :rolleyes:
System 32 får jobba med att gräva mer trädgårdsland, snart finns det inte gräsmatta kvar alls :clapping:
Bara björnbär, jordgubbar,hallon, gräslök, morötter, palsternacka, kålrabbi, kålrot, selleri ,bladselleri, sallad, isbergsallad, gullök, rödlök, vitlök, hjortron,
tomater, chili, paprika,gurka,purjolök, vitkål, broccoli...  :confused3:glömde jag nu något ??
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #70 skrivet: 2008.05.08 - 18:19:17 »

Det låter som godis, vi kan väl få adressen? :inlove:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #71 skrivet: 2008.05.08 - 18:41:52 »

 :clapgrin:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #72 skrivet: 2008.05.08 - 21:52:39 »

700 kvm godis  :lmao: ...
Välkomna är ni absolut det är bara skicka pm !

Ärligt talat tror jag också att när jag läste om glutamatens effekter, att man blir mer sugen att äta och känner ingen mättnad...
har jag varit extra noggrant att undvika den varan, kommer säkert att kasta hela allkrydda-burken :angrywife:!

Jag tror att jag går ner i vikt nu bara för av allmän ilska mot denna orättvisan att man kan glutamatförgifta oss utan någon varning!

Vi har några laster kvar vad som gäller tillsatser:
amerikansk hamburgaredressing ,  utemat när vi handlar i storstan en hel dag  hmm. kommer inte på något mer just nu.
Mörk choklad då och då, men nu har vi gjort eget choklad några veckor ( med lite ekologisk socker, och tror oss hamna på samma kolhydratnivåer som vanlig mörk choklad , men utan tillsatser )
Jag har redan handlat hem dijon-senap för att prova göra egen dressing, men det tar nog några dagar innan jag hinner/orkar börja prova.

Kålrabbi-mosen idag var helgott, lite gullök i vore inte fel konstaterade vi, annars lagade jag det som "potatismos" med vispgrädde och smör.
Men man ska inte purea med något av kokvatten, för den var på gränsen till för rinnande, med det lilla mängden av vatten som jag använde.

När vi äter ute ( snabbmat när vi letar något till renoveringen) så har det blivit på sistone mc Donalds  :tongue:, men vi gör så här:
Vi kör till drive in och beställer 10-kronors cheese-burgare och kastar sedan brödet  och äter bra biffen  :lol1:.
Styrmannen köper 6 st och jag nöjer mig med 4 st.
Jag undrar vad de tänkte häromdagen då barnen var med och vi beställde 24 cheeseburgare  :smack_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #73 skrivet: 2008.05.08 - 22:07:14 »

Citat
kommer säkert att kasta hela allkrydda-burken :angrywife:!
Varför har du inte redan gjort det då?  :lick:

Citat
Vi kör till drive in och beställer 10-kronors cheese-burgare och kastar sedan brödet  och äter bra piffen  :lol1:.
Styrmannen köper 6 st och jag nöjer mig med 4 st.
Jag undrar vad de tänkte häromdagen då barnen var med och vi beställde 24 cheeseburgare  :smack_head:
:max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #74 skrivet: 2008.05.08 - 23:10:41 »

Dom trodde nog att ni skulle ha barnkalas, hehe 24 burgare :ignore:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544