Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 23:39:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 932450 gånger)
0 Medlemmar och 25 gäster tittar på detta ämne.
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #390 skrivet: 2009.09.01 - 14:11:10 »

jättegott!.. äter bacon coh stekt ägg på morgonen just nu ja me!.. måste ha lite omväxling från fläsket som jag normalt äter..  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #391 skrivet: 2009.09.01 - 21:15:49 »

Räcker det med 2kg???? :lick:

Stekt "becon" och några kokta ägg ä mums för maggen.

Det räckte faktiskt  :nod-yes: och någon bit blev väl över, men ingen orkade steka allt på stekpannan, så dom sista fick  ugnen ta hand om  :flirting:

Nu är den första september och allt höstjobb på trädgården... jag hoppas att det bli fina regnfria dagar, så att man hinner allt i ett lugnt tempo.

Vi behöver bla. såga ner några träd, köpa en kompostkvarn och köra alla smågrenar genom den, skörda 20- 30 sorter grönsaker och björnbär, flytta 20-30 sorter  ( 50 hinkar ) in i växthuset för att de hinnar mogna, specielt , paprikor, chili och tomater som nu är ute, detta innebär en storstädning i växthuset ( rensa bort det som har slutat ge frukter ) sedan väntar höstsådden av några grönsaker + vitlök,
och sist ska man så alla perenner som ska få en vinterbehandling där ute för att gro på våren ..., utöver detta ska några växter flyttas, stöttas, städas, rensas ... sånt vanligt  :whistle:
Det låter som en ka-tast-rof om vi har bara får bara några dagar för oss ... det är också renoveringen som ska slutföras och styrmannen vill hälst köpa en veteranbil som renoveringsobjekt  :smack_head:
Jag försöker styra tankarna till köksrenoveringen och trädgården, men det är minnsan inte lätt  :club:
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #392 skrivet: 2009.09.02 - 11:40:33 »

:lmao:  ja har man inte jobb så skaffar man sig!... men jag tror du gör rätt i att försöka begränsa projekten tills köket är klart i alla fall!.. annars kan det dröja lääääänge!  :whink:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #393 skrivet: 2009.09.02 - 21:47:47 »

Det har redan tagit läääääänge, men nu har vi kikat på kyl och frys och jag börjar tro att vi kan ha nya sådana snart.

Så nu läser vi tretti.se, blocket och ikea-katalog + handlar pensel, färg, tapet, sätter upp hyllor , sånt smått.
I dag köpte vi 2 kvm till av  golvplankor som ska sättas på väggen.  :whink:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #394 skrivet: 2009.09.15 - 16:10:38 »

I köket går det framåt , sakta men säkert, men trädgården ropar lite högre just nu.

Vi har handlar på bondens marknad och även direkt av dessa bönder som vi hittade i marknaden.
Vi har köpt 15 kg gullök , stora som två knytknäve, ekologiska för 10 kr / kg
vitkål för 10 kr / kg  och kålrabbi för 8 kr / kg si så där 10-15 kg av varje.

jag har även hittat en ny äggtant som tar 50 kr för 30 bruna ekoägg  :yay:, vad blir det 1,50 kr / st mot icas 3 kr / st !

Vi överlever nog till jul med den maten vi har i skafferiet, trädgården och frysen  :rolleyes:, tja lite smör och grädde behövs nog  :whink:
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #395 skrivet: 2009.09.15 - 16:22:51 »

det låter så underbart när du berättar!!.. önskar verkligen att jag ´kunde vara nästan självförsörjande också!  :w00t: .. men som sagt så e jag ingen mästare på att odla saker direkt... men maken hade faktiskt på förslag att vi odlar lite hemma hos hans mor.. hon har en trädgård med ett litet trädgårdsland som vi skulle kunna odla i!.. jag vill så gärna odla PUMPA!!!  :inlove: :inlove:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #396 skrivet: 2009.09.16 - 13:22:09 »

pumpa är lätt att odla tycker jag .
I år var det bara vanliga sniglar som ville mumsa mina minsta plantor på våren, men det fins trix för det med ( inte svåra alls) .

Det roliga med pumpor är att
1) de ska inte odlas inne för tidigt, man hinner sätta fröer från början av maj till slutet av maj. ( ingen exrabelysning)
2) den ska planteras ute, och jag gillar ju att täcka med klippt gräs och hälla lite guldvatten ( ett par gången under vår-sommaren)
Sedan växer dom så det knakar... utan det minsta skötsel av mig, men de behöver plats  :lmao:.

Vinterpumpan ska stå så länge det är frostfritt , sedan är det bara att ta med in , och sälla i köket och vänta när man vill koka soppa eller göra något annat.

Huvudvärken sedan 2-3 dagar tillbaks börjar släppa ! Huva vad jobbigt det var i måndags kväll, fick ta väldigt starka värktabletter ....och var helt i dimman i går. :pippi:
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #397 skrivet: 2009.09.16 - 15:01:40 »

skönt att huvudvärken börjar släppa!.. det är verkligen inte kul att ha ont i huvudet!! ...

är det verkligen så enkelt att odla pumpa??!  :shock: .. då kanske tillockmed jag kan våga mig på att prova!  :lol: .. skulle vara himmla kul faktiskt!  :nod-yes:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #398 skrivet: 2009.09.16 - 20:03:34 »

Satsa på någon sommarsquash  och en eller ett par vintervarianter, spaghettipumpa är också mums.
Vi kanske kan göra affärer på vårkanten, det finns oftast 10 fröer / påse eller mer, och du kanske behöver inte
tio av varje att börja med, så  jag kan dela på mina påsar lite .
Börja hojta någon gång  på våren!
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #399 skrivet: 2009.09.16 - 20:16:13 »

det tycker jag låter som en lysande idé!  :lol:.. min favoritpumpa just nu är Muscovad pumpa.. jättegod att göra soppa och pajj på!.. så den skulle vara kul att odla!  :nod-yes:.. får helt enkelt titta bland fröerna och se vad som finns tror jag!... och alla goda råd och tipps du kan ge mig är varmt välkommna!  :inlove:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #400 skrivet: 2009.09.16 - 21:13:41 »

kolla "runåbergs fröer " ja är osäker om vad sidan heter, men googla, så hittar du dit!

De försöker sälja ekologiska fröer så långt det är möjligt!
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #401 skrivet: 2009.09.17 - 17:23:11 »

det låter ju jättebra!!. ska kolla in vad de har där!  :lol:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #402 skrivet: 2009.09.17 - 18:59:58 »

Spännande med dessa moderna tider:
Vi beställde en ny kyl och frys från tretti.se på onsdag eftermiddag.
Betalade med kortet på 3 minuter, idag kan man följa länken till leveransen.
De har alltså lämnat lagret nu och vi ska snart få ett samtal om leveransen... hoppas att dom anländer i morgon ! :dribble:

Vi har flyttat den gamla frysen in i förrådet, konstigt nog fick den plats där  :eeek:
Den gamla kylen står i ett annat hörn i köket så nu kan Strymannen jobba vidare med väggaren där runt kyl-frys-platsen.
Vi sätter även där ett valnötspanel = valnöts klick-golv på väggen helt enket. Det blir precis så snyggt som jag tänkte  :w00t:!
Sedan har vi bara 36 cm kvar till sista väggen och där måste vi hitta någon lösning.
Vi har kollat alla möjlika varianter av utragbara skåp ( men då måste vi låta någon tillverka en ny lucka... och lådfrånterna tog redan flere månader att få färdigt ), det lutar sig
åt någon hyllvariant där man kan ha kaffemaskinen och kokböcker. Ikea har även sådana smala hyllsystem med massor av små lådor ( lådor är kanske bara 10 x 10 cm )
dom kan man stapla dit säkert 6-7 st och få därmed hundra små lådor för diversa saker.

NÅgot blir det i alla fall  :whistle:, sedan är det bara att klä två väggar med tapet eller gamla tidningar, som vi faktiskt har funderat på ...några hyllor och lite färg på en ventilationskanal
och mer belysning !
Det fattas fortfarande en ordentlig takbelysning ,det ska bli en historia "modell större" någon form av träram runt hela taket med infällda dioder... den som har tålamod att vänta ( jag ) ska få se något snyggt!
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #403 skrivet: 2009.09.17 - 19:12:56 »

hoppas verkligen att ni snart får kyl och frysen!  :w00t: .. ska bli jättekul att se hur det ser ut färdigt sen!..

innfälld belysning låter jättemysigt! hoppas det blir sådan!!!
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #404 skrivet: 2009.09.17 - 19:18:30 »

Här ska det bli energismarta lösningar serru  :whink:, styrmannen VET att dioder förbrukar minimalt med ström jämfört med vanliga halogen-spottar.
och köksbelysning är ju mycket på.
Loggat
Sidor: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544