Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 15:38:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 185 186 [187] 188 189 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 838820 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #2790 skrivet: 2013.08.08 - 08:03:49 »

Jorå, ålänningar är speciella. Hemulen, börjar du bli dement, du har ju frågat redan?

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,2684.msg64565.html#msg64565

Så man bör fråga markägaren, vilket inte är så lätt. Men vi har ju någon sorts allemansrätt, man får ju plocka bär och svamp och så.

Vi bor i Mariehamn, här hyser vi gärna in dig. Hör av dig bara! Men annars har jag inte så mycket tillgång runtom på holmen.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2791 skrivet: 2013.08.08 - 08:37:42 »

Vissa småsaker glömmer jag, men andra kommer jag ihåg hur länge som helst.  :shy:

Jaha, att man kan tälta en natt utan lov låter ju bra. Tack för inbjudan, men jag tänkte mig att cykla runt ön liksom. Det är jättesynd att de ursprungliga vandrarhemmen som verkligen var enkla och billiga försvunnit. Nu kostar det ju runt 500 spänn och det är bara lite billigare än ett billigt hotell!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #2792 skrivet: 2013.08.08 - 08:42:55 »

Egentligen får man inte tälta utan att fråga markägaren, men om det är mitt ute på vischan och man inte vet vem som äger marken, hur ska man göra? Vem skulle märka det i skogen? Det finns en del riktigt enkla övernattningsstugor här just för cyklister, men det kostar nog ändå 30-40 €/natt ungefär.

http://www.visitaland.com/se/bo/overnattningsstugor
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2793 skrivet: 2013.08.08 - 09:09:06 »

För dyrt! Om man tänker sig 10 nätter så får man ju en charter till Italien för det!

Jaha, jag fattade det som att det var OK en natt om man inte kunde fråga. Vad händer då? Kommer de farande med hagelbössan eller?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2794 skrivet: 2013.08.18 - 13:59:10 »

De två hemmavarande ungdomar har tagit tag i vikten under sommaren  :lol:!

Strategin har varit: äta vettig mat, minimera undantag och äta bara när man är hungrig.
Detta har resulterat att de kanske har ätit bara en riktigt rejäl måltid på eftermiddagen vissa dager,
och inget annat. Andra dagar har det ätit flera gånger.

18-åringen är ca. 180cm och vägde med tränade armmuskler kring 100kg, han såg aldig riktigt " fet " ut, men
några kilo till hade börjat visa det.
Nu väger han ca. 92 kg och har siktet till 85kg. Alltså minus 8-10kg på 2 månader.

15-åringen är ca. 184cm och vägde ca 92kg innan sommaren.
Nu väger 84kg . Alltså minus 8 kilo där med.

De är riktigt stiliga  :inlove:!
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2795 skrivet: 2013.08.18 - 19:38:31 »

underbart!!!
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2796 skrivet: 2013.08.26 - 21:32:19 »

Jag vill inte plocka vinbär mer  :cry: .
De tar ju aldrig sluuuuuuuuuut.

Annars är jag ju mitt i enormt mycket mat, det är ju bara vraka och välja:
potatis, morötter, palsternacka, mangold, lök, vitlök, squash, kål, tomat, gurka, blåbär, vinbär, physalis.

Idag har jag kokat vinbärsaft, gjort kålpudding ( ris, vitkål, egen buljong, nötkött och vildsvin) och kokat " gröt"
och en stor kastrull krossad tomat.

Rent allmänt gillar vi ju fasta då och då,  och nu är det på modet så fastar vi också då och då ännu mer.

Jag väntar att höstsådden av olika sallader tar fart och att alla miljoner björnbär mognar snart  :drool:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2797 skrivet: 2013.08.26 - 21:56:53 »

Jag kommer! :llama:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2798 skrivet: 2013.10.02 - 20:03:35 »

Vill ni vara lite avundsjuka på oss lantisar?!

Vi köper sedan länge ägg direkt från bonden för lite under 2kr/ st ekologiska.
Nu har vår eko-nötköttbonde höjd kilopriset till 149kr/ kg och det börjar kännas i plånboken
Så en vänlig själ här bland alla bobbor tipsade mig om en annan bonde, som tar bara 95kr/ kg för prima eko-nötkött-vara!

Sedan träffade maken en bonde här i bynn som sjuter vildsvin titt som tätt, vi har redan haft två leveranser i år, beställde en till till närmare jul för 50kr/ kg.

Idag köpte en man vår bil och kom på att berätta att han är skogsvårdare i sveaskog, så han är jägare och de har en fina slaktrum och styckeri... Vildsvin för 45kr/ kg, rådjursrygg för 100kr/kg, älg för 45kr/kg
och Gäss ( grå eller canada) för 65kr/ kg för bröstfileer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dessutom röker dom också  :yay: 50kr/ 400g gäss.

Så snart hör han av sig, jag bestälde  5kg gäss-file och en bit rökt också.

Funderar just om vi kan få rådjuren/ vildsvinet  också rökt....  :drool:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2799 skrivet: 2013.11.05 - 19:59:41 »

Vi  har gjort  eget korv för första gången!
Hittade en kvarn med korvstoppningsdel från Jula för någon hundralapp.
Så nu kan vi själva handverket, men smeten blev lite så där...
det var någon chorizo-recept. Herrskapet gillade inte rödvinsmaken, jag tänkte inte på den, men
konsistenen blev som köttbullar.
Jag ska läsa på mer, så det blir säkert egna korv under december.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2800 skrivet: 2013.11.05 - 20:09:11 »

Dagens pizza blev  :yay: !

till en ungsplåt
Botten är som vanligt : 5 ägg + 7-10 dl riven ost + 2-3 dl mandelmjöl ( fungerar också med 5 ägg + 10dl riven ost)
Men sedan på tomatpure+ salt+svartpeppar+chili
Nytt: ett hög av spenat från trädgården +  5-6 vitlöksklyftor grovt hackade + de sista stora egna tomaterna skrivade över + 2-3 paket eko-bacon över
och sedan riven ost över.

G-O-T-T !!!
jag gjorde två plåt och tänkte att det räcker till i morgon kväll också.
En hel plåt försvann på sekunden och nu såg jag att 1/3 av den andre var också borta...
Med bestämda ord har jag nu sagt att resten måste finnas kvar i morgon!

Och behöver jag säga att det var en väldigt vacker pizza också!
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2801 skrivet: 2013.11.06 - 14:11:45 »

Underbart med så mycket tillgång till fint och billigt kött.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2802 skrivet: 2014.05.19 - 15:14:20 »

Jag ser på datumet att jag har verkligen legat nere under gångna vintern, drivkrafterna försvann totalt i november.
I februari konstaterades en rejäl järnbristanemi vid en operation.

Jag börjar vara vid liv igen efter detta och livslusten är tillbaks, men oj vad nere man hamnar utan järn.
Man kan inte ana det innan man har varit där själv.

Men efter en järnkur på 2 månader hade mina värden förbättrats HB 105 till 128 och järnet från 3,6 till 6,8 ( eller något sådant) på skalan 7-25
Så jag ligger fortfarande lite lågt, men är vid LIV!
Så nu måste jag käka ytterligare 7 veckor järntabletter och balansera magen med fröer/nötter/ dadlar och katrinblommon.
Lika så har jag varit envis att det måste finnas någon naturlig väg att minska  rikliga mens ( som orsakar min järnbrist) och tror mig har hittat det också!
jag snackade lite extra med "ursprungsliv", hon tipsade mig om vitamin K2 och jag började käka det en per dag.
Nästkommande mens var mindre än vanligt, men inte tillräckligt, perioden blev också ett par dagar kortare än vanligt.
Sedan läste jag mer om K2 och fick höra av en bekant att medicinen cylok ( vad det nu heter, som ska minska blödningen) är ungefär samma sak som K2.
Däranefter kollade jag noga boken " näringsmedicinsk uppslagsbok" och dubblade min k2 vitamin intag. och direkt när mensen började tog jag 4 tabletter.
Nu kan jag konstatera att mängden ligger på helt hanterbar nivå, mer än 1 dl men långt ifrån 2dl +

Det här kan jag leva med. Tidigare har jag behövt menskoppen och nattbindan som säkerhet och ändå fått tömma koppen var och varannan timme
under det värsta dygnet.  Nu fanns det ingen känsla av vårflod alls.  :yay:

Nu gäller det att hitta en balans med K2 och järntabletter och käka lite extra lever och nässlor!

Och om ni undrar så mår trädgården prima. Lökar tittar upp och potäter med. Väntar med spänning på palsternacka och morötter.
Kål, tomat, gurka, pumpor, blommor väntar bara att regnet slutar och jag kan börja plantera ut allt.

vi äter fortfarande egna palsternackor, morötter, potater, broccoli och pumpa från förra årets skörd + alla bär.
Nya skotten finns redan mängder av spenat och sallad + mangold, vitlöksblad, ramslök, nässlor, kirskål
Ni hör väl att jag lever?  :thumbsup:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2803 skrivet: 2014.05.19 - 16:26:34 »

vad härligt att höra från dig Idalinda! jobbig tid du haft men det verkar som om du håller på att komma ur en djup dal igen!

Loggat



Ary
Gäst
« Svara #2804 skrivet: 2014.05.19 - 17:31:46 »

Det var skönt att höra att det är bättre läge nu.  :smile:

Nu vet jag inte så mycket om vitamin K och ännu mindre om K2... Men K2 verkar minska blödningsbenägenhet också, men påverkar det inte hur tjockt ditt blod är? Mamma tar Varan och så fort hon får extra grönsaker hos mig en period så går PK-värdet ner dvs blodet blir tjockare.  :hm-hm:
Loggat
Sidor: 1 ... 185 186 [187] 188 189 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544