Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 05:58:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ny och unik KajsaKavat :)  (läst 28968 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
KajsaKavat
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 23



« skrivet: 2012.06.21 - 13:04:07 »

Några korta basfakta om mig - Har alltid varit glad för mat, blir sällan mätt, älskar frukt och alla andra snabba kolhydrater, det gäller att vara snabbare än dem för att hinna ikapp så jag hinner få i mig så många som möjligt.  :whistle:  Ser ni Pacman framför er?   :redface:  :smack_head:
Samtidigt så har jag aldrig haft några större problem med min vikt, min ämnesomsättning har skött sig så himla bra.  :thumbsup:  Efter att ha fött -två barn på 80-talet och varit dubbelarbetande utanför hemmet så har jag fått en kropp som har blivit några storlekar större och som inte orkar så mycket som mitt huvud vill.

Jag har ätit så mycket socker i mina dagar så både min lever och min hjärna tog stryk. Kom till en naturläkare som "räddade livet" på mig, fick mig att byta matspår från snabba till långsamma kolhydrater och nu hann jag minsann ikapp dem utan att springa.  :nod-yes:  Var duktig i flera år men så är det den där sockerdjävulen :fork_off: som sitter på ena axeln som överröstar allt mitt förnuft när jag börjar må bra...  :sad:   Hen är svår att motstå men numera har jag slutat att köpa godsaker med mig hem när jag är ute på mina inköpsrundor, mest beror det på att jag inte mår bra när jag får i mig soyalecitin i chokladen och konstgjorda ämnen. Jag har bl a märkt att jag inte tål E202 så bra. Innan jag lade om kosten så räckte det att jag handlade var tredje vecka men nu får jag handla oftare för grädden håller sig inte så länge och någon H-grädde vill jag inte ha.  :badtongue:

Jag har i många år läst och lärt mig om näring, vitaminer och mineraler, kropp och knopp, örter mm mm men förstår ändå inte alltid vad ni pratar om, bl a är ketos ett nytt begrepp för mig. Tur att jag älskar att lära mig nytt hela tiden.  :thumbsup:
Sedan 70-talet har jag förbättrat min kost och alltid tyckt att jag ätit nyttigt men så lär jag mig att äta ännu nyttigare och så har jag ändrat kosten igen. Det har varit en lååång resa.  :nod-yes:

Hittade hit efter att i maj 2012 ha lyssnat till ett föredrag av Bitten Jonsson www.bittensaddiction.com/  Hon fick mig att än en gång lägga om mina matvanor, denna gången mot mer LCHF och artegen föda.

Har nu rensat ut allt mitt vanliga mjöl så nu återstår bara en påse med en skvätt siktat dinkel. Har köpt mig ett kilo mandelmjöl så nu letar jag recept till bakning och allt annat för att variera min egna LCHF-diet, jag har inte tagit steget fullt ut för det har varit lite svårt för mig då jag inte äter något rött kött mer än att jag gärna köper lite vilt när det nu är någon som vill sälja och det är inte ofta det inträffar och inte finns det så mycket fett på de vilda djuren heller så det kanske ändå inte ingår i LCHF-dieten.


Startade LCHF: Började övergången den 16 maj 2012, dagen efter Bittens föredrag.

Framgångar: Är inte konstant hungrig längre. Tillbringade en hel dag på akuten och fick inget att äta från kl 8.30 till 20.00 och kunde ta min hunger med ro.  :clapping:  Min dåliga dygnsrytm har också blivit lite bättre, orkar faktiskt gå och lägga mig de flesta kvällarna nu.  :thumbsup:

Motgångar: Sockerdjävulen gör vad hen kan för att få mig i sitt grepp igen. Mänskligt i form av några av mina närmaste som bara vill mig väl och inte förstår vilken skada de gör mig bara för att de själva tål socker och inte är beroende. Trots att de förstår att man inte kan ge en alkoholist bara liiite brännvin så tror de att jag ska tåla liiiite socker.  :club:  :tongue_wag:

Nuvarande status: Bättre än innan LCHF:s intåg i mitt liv men fortfarande inte bra.

Mål närmaste halvåret: Att må bättre, få tillbaka min energi. Lära mig mycket mer om både LCHF och min egen hälsa av alla er på forumet, tack för att ni finns.  :flowers:

Långsiktigt mål: Att ligga på topp heeela tiden.  :nod-yes:

Mitt tips till nybörjaren: Läs och lär i forumet. Jag är själv nybörjare så jag har inte något eget att tillföra om LCHF, inte än. Jag har massor av kunskaper annars och det jag vill och kan dela med mig av vänder sig inte till nybörjarna utan till alla.

Mitt tips till alla: Ät så mycket ekologiskt som ni har råd med. Börja att byta ut alla dåliga och mindre bra fetter, håll er till ekologiska jungfruoljor för de har ej blivit upphettade.
Byt ut allt som har en hög fetthalt mot ekologiskt, fortsätt sedan med det som du äter stora mängder av. Skippa helt allt som innehåller majs, ris, soya och raps om det inte är ekologiskt odlat för de är de grödor som är mest genmanipulerade.
Är du köttätare? Byt det mot ekologiskt kött, djuren matas bl a med foderkakor som pressas av det som blir kvar när de tillverkar raps- och majsolja av, ja, inte är det ekologiska grödor. Djuren anrikar giftet i GMO-grödorna i sina kroppar tillsammans med all antibiotika. Mumsigt? :shake_head:
Jag är av den uppfattningen att fett binder både de fett- och vattenlösliga gifterna som växterna blir besprutade med.


Så blev det en hel uppsats... Har du orkat läsa ända hit så är du värd en  :rose: nej... förresten... en hel  :flowers:

För att ge er lite extra kött på benen så vill jag tillägga att jag förespråkar allt ekologiskt och att leva i samklang med naturen så långt det är möjligt. Jag tänker globalt ekonomiskt och vill inte gärna medverka till slitochsläng-sopberget. Jag är förtidspensionerad sedan några år tillbaka och jag lever numera ensam i en gammal stuga som jag värmer med en vedspis och en kamin. Bor i en liten by långt från affärer och alla samhälleliga attraktioner. Här är det naturen som lugnar och läker, långsamt men säkert.  :inlove:
Loggat

55-årig kvinna som aldrig har bantat i hela sitt liv och inte tänker börja med det på "gamla" dar heller. Levt de första 50 åren på snabba kolhydrater. Lagt om kosten mot mer LCHF och artegen föda efter att i maj 2012 ha lyssnat till Bitten Jonson, bittensaddiction. Känner mig äntligen mätt. Svårt att stå emot sötsuget. 167 cm, 73 kg
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.06.21 - 15:41:33 »

Välkommen Kajsa!

Jag har hållit på sen 14 februari 2011 med LCHF och lärt mig en hel del också. Det allra viktigaste jag vill ge dig att fundera på är: försök att skippa tanken att hitta en ersättning för t.e.x. bröd. Det är jobbigt, men om man hela tiden söker efter substitut kommer man aldrig ur "träsket". För då håller man vanan till det födoämnet vid liv. Och egentligen ska det BORT.

Lycka till med allt och läs på, det kan ta tid men du hittar nog nivået som passar dig...

Loggat



KajsaKavat
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 23



« Svara #2 skrivet: 2012.06.21 - 20:33:31 »

Hej Mynlen

Tack för rådet, jo det är nog så sant och det enda rätta, svårt att tänka om, att komma ur gamla tankemönster. Bara en sådan sak som vad jag själv ska bjuda på för något när jag får gäster.  :confused3:  Å andra sida är det nog mycket lättare att få med andra på tåget om det jag gör inte skiljer sig alltför mycket från vad massan är vana vid att äta.
:lulz: Det är jag i ett nötskal, tänker alltid på alla andra och ska alltid försöka frälsa världen.  :bang_head:  :pippi:

Jag har ätit ganska okonventionellt i min släkts och bekantas ögon i flera år, speciellt jularna när jag inte äter något från grisen och väldigt mycket kommer ju därifrån. Tack gode Gud för att jag är så glad för inlagd sill  :lick:  annars hade jag nästan blivit utan julmat.  :hm-hm:   För att inte tala om alla kalas som jag varit på och haft egen matsäck med mig, givetvis efter att ha frågat ut värdfolket om vad som ska serveras, vilket matfett de använder, något med tillsatser eller djurbaserade ingredienser? Jo, visst är jag en kuf i mångas ögon. :crazy:  Men från min sida sett är det den stora massan som är galna som helt utan urskiljning stoppar i sig vad för skit som helst.  :lulz:  :devil:

Min kost har bestått av ganska mycket linser och bönor, fröer, groddar och surkål, lite fisk och lite kyckling, inga potatis men surdegsbröd och knäckebröd och hembakt bröd med mycket frön i. Gröt på havre, quinoa, amarant, dinkel, ibland mer än en gång om dagen, gärna lite cashewgrädde till. Sällan andra mejeriprodukter än grädde och smör. Nästan alltid fullkornsmjöl, lite socker om det varit nödvändigt.

Jag kan koka rabarberkräm utan att tillsätta socker och nu har jag kokt lingonsylt på 2 dl lingon för jag måste ha lite lingonsylt till matjessillen imorgon. I lingonsylt måste jag ha socker, tror jag iaf, eller vet någon om det går att koka sylt utan socker?
Det blev bra med 2 msk strösocker, frisk och syrlig och tjock då vattnet kokat bort för att jag satt här och skrev.  :rolleyes:  Bra att det inte behövs något konserveringsmedel för det kommer nog att räcka till nästa midsommar.   :flower:

 :wave:  Trevlig helg på er alla.   :bearhug:
Loggat

55-årig kvinna som aldrig har bantat i hela sitt liv och inte tänker börja med det på "gamla" dar heller. Levt de första 50 åren på snabba kolhydrater. Lagt om kosten mot mer LCHF och artegen föda efter att i maj 2012 ha lyssnat till Bitten Jonson, bittensaddiction. Känner mig äntligen mätt. Svårt att stå emot sötsuget. 167 cm, 73 kg
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.06.21 - 20:54:41 »

trevlig helg på dig själv.. lingonsylt till sillen??? det har jag aldrig varit med om. :)

Även om du inte vill äta rött kött (jag tycker gris inte är rött, jag tycker det är rosa  :lick:)  finns det nog en hel del saker du kan äta.

Jag själv tror att det viktigaste är att ta bort så mycket kh källor som möjligt i början, speciellt socker och mjölbaserade kh. dom triggar nämligen sötsuget mer än andra saker.

När folk kommer hit bjuder jag på normalmat men äter själv bara det jag vill. Likaså när jag är hos andra. Bjuds det något med mjöl i så tackar jag helt enkelt nej. det är MIN kropp och JAG bestämmer vad jag stoppar däri. Och om jag då inte kan äta något jag kan just då då får jag väl vänta...  Men det är ett val jag gjort och jag vet det inte är lika lätt för andra.

Loggat



Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #4 skrivet: 2012.06.21 - 21:35:47 »

God helg Kajsa; med sill och lingon!!  :laugh:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.06.21 - 21:49:22 »

Jag kokar inte lingonsylt längre, jag häller på bären som de är bara. Men till sill vet jag inte, för det har jag heller aldrig hört talas om förut.  :hm-hm:

Har du provat stevia? Det funkar bra till lingon, förutsatt att man gillar det öht.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2012.06.21 - 22:41:28 »

Välkommen! Ytterligare en som försöker må bra med maten!  :clapping: :flowers:

Lingon är goda som de är tycker jag. Och visst kan man ha lingon till sill!  :lick: Har ätit inlagd sill med lingon i. Mumma!

Jag kör en mycket moderat LCHF. Och nu när jag är på semester i Finland får jag vara ytterligare moderat och göra val. Här är de stackarna så hemskt fettskrämda så man får leta efter fullfeta mejeriprodukter, för light och fetfritt är standard.  :shake_head:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.06.21 - 22:49:21 »

Eru i Finland? Det har du  inte sagt!   :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2012.06.21 - 23:05:04 »

Välkommen Kajsa!

Du har kanske redan lite koll på " oss" .
Vi alla äter lite olika fast ändå lika  :lol:, så du hittar snart just din väg också!

Om du nu saknar bröd/ bakelser så kika i på receptavdelningen och kolla speciellt recept med fröer och nötter.
Problemet med ALLA bakverk och bröd är ändå att man har svårt att begränsa intaget oavsätt innehållet.
Det är mycket svårare att överäta fett och kött, även om vissa lyckas även med den konsten  :loony:.

Familjen Idalinda består av mig, min man och 3 halvvuxna söner ( 14-20 år). Vi är i princip helt självförsörjande av grösaker
året om. Hela familjen är sysslsatt med odlingar och förvaringen även om jag är motorn/ överbefälhavaren.
VI köper ägg från äggtanten ( ekologiska) och nötkött från bonden, (krav-naturbetes).
Vi har minskat radikat allt vad chark-produkter heter och funderar att börja köpa opastöriserad mjölk från bonden.

Vi köper kyckling väldigt sällan och gris ännu mer sällan då det är svårt/ dyrt att hitta ekologiska varor.

Om du vill äta mer vegetariskt kan du ta och kika på boken LCHF för vegetarianer.
Jag var inte själv så imponerad av boken, men den förklarar grunderna.
kostdoktorns " matrevolution" är annars en helt suverän bok att börja med.

Och sist, vi är nog många här som går på taket om GMO och Monsanto! :so_mad:
Loggat
KajsaKavat
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 23



« Svara #9 skrivet: 2012.06.22 - 00:37:06 »

Oj så många inlägg det blivit under tiden jag försökt behärska fotoredigeringsprogrammet för att kunna få till en profilbild i rätt (läs pyttelitet  :evil:) format. Passade på att grädda en ostkaka också. Av alla recept jag hittat valde jag ut detta http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d716834b9cb46224407685c-riktig-ostkaka-gjord-pa-gradde tack vare att den innehåller både mandel och bittermandel och det gillar jag.  :lick:

Mynlen: Jag har också märkt att det är lättare att avstå från maten när jag låter bli kolhydraterna, jag klarar av att svälta en stund numera utan att bli helt galen.  :guns: Som det var när jag levde på en massa snabba kolhydrater var jag alltid utsvulten.  :nod-yes:  Kunde äta i stort sett hur mycket som helst. Jag har aldrig förstått de som kan gå ut och  :puke2: upp det...  :shake_head: Nej, har jag fått ner det ska det ut den naturliga vägen.  :laugh:

Får tydligen förklara er alla hur jag alltid äter min matjes...   :inlove: Jag har potatis som alla andra, kokar den skalad med dill och en klick smör för det blir den sååå god av  :lick: serverar den med matjessill som jag köper i hinkar, de som innehåller 1 kg sill, de hela filéerna är fasta och fina och inte alls så sladdrig som sillbitarna är i småburkarna. Jag har helst creme fraiche som sås i stället för gräddfil och i den rör jag ner lite lingonsylt direkt på tallriken. Till detta har jag kokta ägghalvor, nyskördad gräslök och hackad rödlök. Till det serverar jag gärna en iskall nubbe. I år blir det repris på OP Andersson, han står kvar i barskåpet sedan några år tillbaka, han blir nog glad över att få komma fram igen, han har ju inte sett dagens ljus sedan julafton.  :lol:

Vänta bara tills det blir jul... DÅ ska jag minsann lära er hur man äter lutfisk.  :lulz:  :lulz:  :lulz:  Tyvärr inte så mycket LCHF  :worried:  :worried:  :worried:

Jag gillar också lingon som de är men tänkte faktiskt inte att jag kan prova att blanda ut dem som de är med creme fraichen. Jag har fler lingon kvar i frysen så jag ska prova dem naturella också. Tack för tipset. Det är som sagt så lätt att bara fortsätta i sina gamla tankebanor.


Hej Ninna  :wave:  lilla nubben ska jag också ha till sillen.  :cheers:

hemul: Jag har använt stevia i många år men inte riktigt fått kläm på vad det är bra till. Menar vilka smaker som maskerar steviasmaken för den är inte det godaste jag har smakat i mina dar.  :laugh: Den försvinner inte tillsammans med rabarber heller upptäckte jag nyligen. Jag klarar av smaken men vill inte att den ska bli alltför framträdande. Lingon behöver man ju inte tillsätta något konserveringsmedel till så där kan stevia fungera utmärkt. Till andra bär så får man nog välja om man vill ha konserveringsmedel eller socker i sylten.  :hm-hm: Alltid ska man välja mellan pest och kolera.  :lol1:

Vet du hemul eller någon annan om Sukrin har någon konserverande effekt?

Ni verkar ha kläm på så otroligt mycket här så det är en ren fröjd att läsa forumet. Det är så roligt för mig att läsa att ni är så väl insatta i olika ämnen om maten, djurens väl och ve, besprutning av grödor, tillsatsämnen, allt det som jag "predikar" om för alla jag kommer i kontakt med.  :lol:

Hej Sorla och tack för välkomnandet. Tänk att jag har nästan aldrig använt mig av lättprodukter. Jag åt Lätt&Lagom en kort tid på 80-talet men så var jag bortrest över en helg och på bara de 2-3 dagarna så hade innehållet möglat och var helt grönt. Sedan dess har jag försökt hållt mig ifrån alla lättprodukter.
Ha det så trevligt hos våra grannar i öster.  :smile:

Hej Idalinda och tack även för ditt välkomnande. Oj vad jag har överätit i mina dagar... voine voine  Jag har inte hunnit kolla in mer än lite lite av er receptsamling. Av fröer och nötter har jag i några år gjort både pastejer och ost.

Så roligt att höra att ni är så bra på att odla. Det är min dröm att bli självförsörjande så långt det går. Jag skulle gärna odla flera perenna grönsaker, det hade varit riktigt häftigt. Själv använder jag en del av det som växer vilt, maskrosor, nässlor och kirskål är både gott och nyttigt och bor man som jag gör så är de också garanterat obesprutade.  :nod-yes:

Lyckost dig som har en mjölkbonde i närheten. Det hade jag också gärna haft, :nod-yes: tänk att kanske få möjlighet att köpa lite råmjölk någon gång ibland.  :rolleyes: Opastöriserad mjölk... hmmm ursäkta... kattmjölk ska det visst heta för att vara lagligt... Usch... Vissa lagar är visst bara till för att brytas känns det som. Jag har förmånen att få köpa fina storkycklingar som är helt rent uppfödda, de väger runt 4 kg när de är slaktade. Jag fryser ner dem i 1/4-delar och ändå så räcker det till minst tre middagar för jag lever ensam.

Tack för boktipsen, jag ska höra med mitt bibliotek när de öppnar efter helgen.  :smile: Om det är möjligt så lånar jag alltid böcker först så jag vet om de är värda att köpa och få en plats i min bokhylla bland mina andra tryckta pärlor.


Det är så roligt att jag har hittat hit och hamnat hos så kostmedvetna medmänniskor.   :flowers: och  :bearhug: på er alla.
Loggat

55-årig kvinna som aldrig har bantat i hela sitt liv och inte tänker börja med det på "gamla" dar heller. Levt de första 50 åren på snabba kolhydrater. Lagt om kosten mot mer LCHF och artegen föda efter att i maj 2012 ha lyssnat till Bitten Jonson, bittensaddiction. Känner mig äntligen mätt. Svårt att stå emot sötsuget. 167 cm, 73 kg
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.06.22 - 00:58:30 »

Det är mycket svårare att överäta fett och kött, även om vissa lyckas även med den konsten  :loony:.

You talking to ME?  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.06.22 - 01:07:08 »

Kajsa, till det du beskriver skulle jag definitivt ta lingonen som de är. Äter lingon och grädde ibland, jättegott. Har du ännu inte upplevt effekten att allt som är lite sött smakar mycket sötare när man inte äter så mycket kolisar?

Beträffande stevia tror jag grejen är att inte överdosera. Prova också att lösa upp pulvret ordentlig i något lättflytande först och låta det stå ett tag så det verkligen är löst, lämpligen vatten eller alkohol. Det senare är speciellt bra om man vill förvara länge. Min  teori är att man annnars lätt får "klumpar" av oupplöst stevia i munnen och att det gör den skarpa smaken. Mitt andra knep är att faktiskt blanda med socker, men det är nog ingenting för dig om du kämpar med sötsug. Rent upplysningsvis kan jag ivf nämna att man behöver oerhört lite socker, men det är ändå den riktiga sockersmaken som dominerar, stevian bara förstärker.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.06.22 - 01:09:33 »

Försök inte lägga in sill med stevia bara för det är skitäckligt!  :puke1:

Jag tycker stevia passar bra med frukt och bär i alla former och syrliga saker. Dock inte sill som sagt, men bostongurka har jag gjort med stevia och rödbetor lägger jag regelbundet in med bara stevia som sötning - känner inget konstigt alls med smaken på det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
KajsaKavat
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 23



« Svara #13 skrivet: 2012.06.24 - 16:47:45 »

Jag åt inte något som var sött eller innehöll socker på ett år så visst har jag och min mun fått känna på sockerchock.  :eek:  Jag har även fått saltchocker för jag använder inte mycket salt heller.

Jag testade både sylten och med lingonen naturella till sillen, det behövs ju ingen sylt, nu slipper jag det arbetet. :clapping: 

Jag har inte ens kommit på tanken att lösa upp stevia i alkohol. Det ska jag prova för inte tusan är det lättdoserat, stora hål i liten burk ger givetvis samma fenomen som med ketchupflaskan.  :so_mad:

Att blanda upp stevia med socker har jag gjort många gånger, när jag gjort något som har behövt lite sockersötma. Så länge jag bara äter liiiite socker så kan jag bemästra suget.

Spännande att lägga in rödbetor och gurka, blir det verkligen hållbart? Klarar det sig ett helt år med stevia? Konserverar du det i konserveringsgryta eller häller du det bara varmt på burkar?
Loggat

55-årig kvinna som aldrig har bantat i hela sitt liv och inte tänker börja med det på "gamla" dar heller. Levt de första 50 åren på snabba kolhydrater. Lagt om kosten mot mer LCHF och artegen föda efter att i maj 2012 ha lyssnat till Bitten Jonson, bittensaddiction. Känner mig äntligen mätt. Svårt att stå emot sötsuget. 167 cm, 73 kg
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.06.24 - 17:36:34 »

Då så, klarar du lite socker är din lycka gjord.  :thumbsup:

Stevia gör nog inget för hållbarheten. Jag har Atamon i mina rödbetor. Det är säkert onödigt för jag gör inte så mycket åt gången och har i kylen. Köper de där påsarna med KRAV-betor på Willys, tror det är 600 g och jag köper nog två, så ett kg ungefär.

Det blir verkligen bra, testa! Tycker det smakar precis riktigt. Slår t.o.m. på av lagen när jag äter för jag tycker den är så god. :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544