Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:00:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Blåmärken  (läst 6578 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« skrivet: 2012.06.16 - 20:45:07 »

Jag har senaste tiden fått massa blåmärken på benen. Dels ser det hemskt ut nu när man faktiskt visar benen lite mer men jag tycker det är skumt också. Någon som vet vad det kan bero på?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.06.16 - 21:56:57 »

Jag citerar dr Briffa - FWIW.

Bruising - easy

Bruises are caused by the leakage of blood from the very smallest blood vessels in
the skin known as the ‘capillaries’.  The blood that collects in the skin appears purple
or  blue  at  first,  but  then  turns  yellow  as  it  is  broken  down  by  the  body.    In  some
individuals,  often  young  women,  bruises  can  occur  after  the  slightest  bumps  or
knocks.  Rarely, this problem may be due to some problem with the blood clotting
system  in  the  body.    Despite  the  fact  that  such  disorders  are  uncommon,  it  is
nevertheless  good  practice  for  individuals  with  easy  bruising  to  have  appropriate
blood tests.
 
Most  commonly,  individuals  with  easy  bruising  have  weakness  and  fragility  in  the
capillaries.    Strengthening  the  capillaries  is  often  effective  in  reducing  bruising. 
Vitamin  C  and  related  nutrients  known  as  ‘bioflavonoids’  found  in  many  fruits  can
improve vessel strength and reduce the risk of bruising.  1000 mg of vitamin C and
500  mg  of  mixed  bioflavonoids,  taken  twice  a  day,  normally  control  the  problem
within a few weeks.  Half the initial dose is usually effective in the long term.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2 skrivet: 2012.06.28 - 19:23:16 »

Äter du Omega3-kapslar?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2012.06.29 - 08:27:46 »

Nej det gör jag inte. Intressant läsning Hemul. Man skulle kanske kolla upp sig men jag bara hatar att gå till läkaren som tittar på en som om man är hypokondriker.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.06.29 - 13:38:58 »

Inte behöver du väl gå till doktorn för att käka lite C-vitamin?  :lol: Jag vet inget om det där, jag bara citerade ur boken jag hittade.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #5 skrivet: 2012.06.29 - 13:41:45 »

C-vitamin som du säger Hemul är absolut värt att prova.

Paul Jaminet på PHD menar att man har lättare att få brist på C-vitamin om man äter en strikt low-carb diet. Vilket kan leda till skörbjugg (inte alls så ovanligt enligt Wiki) bland annat pga att låga halter av insulin gör att kretsloppet av C-vitamin i kroppen fungerar sämre.

http://perfecthealthdiet.com/category/nutrients/vitamin-c/
Four grams a day of vitamin C for two months cured all the scurvy symptoms. It would be several more years before I figured out the infections, but this experience taught me the importance of micronutrition. The experience persuaded me that I needed to research diets and nutrition closely, and started us down the path of writing Perfect Health Diet.

Från Wikipedia:
Det mest omtalade symptomet på skörbjugg är blödningar i tandkött; det senare utvecklas i svåra fall till kraftig tandköttsinflammation och tandlossning, som kan omöjliggöra tuggning. I svåra fall tillkommer också muskelförtvining, extrem trötthet och förstoppning.
Innan det gått så långt kan dock huden uppvisa flera symptom. Hyperkeratos i hårsäckarna, små lokala blödningar vid hårsäckarna, och kroppshår som börjar bilda lockar eller böja sig, är några vanliga, tidiga tecken på C-vitaminbrist. Vid skörbjugg är det också lättare att få blåmärken.[3][4]
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2012.06.29 - 13:56:53 »

Nja, jag tror inte riktigt jag har c-vitaminbrist, äter en hel del c-vitaminrika grönsaker och får nog i mig mer nu än när jag åt frukt och sådant. Jag kanske provar när jag är klar med min kur. Just nu kan jag inte äta några tillskott.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544