Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:08:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: vad ungdomarna äter  (läst 10684 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2012.06.16 - 14:52:05 »

Jag har idag fått en uppdatering om vad folk/ ungdomar äter utanför våra väggar...

Det var lite kompisar på besök igår och även övernattare.

Jag skickade sonen iväg till ica med kompisen så att de skulle kunna handla vad kompisen skulle äta som frukost.
Resultat: filmjölk med jordgubbsmak, cornflakes i någon speciale variant( vete och ris), mjuk vetekaka.
Det hade jag kunnat gissa.
Sedan blev det förstås en runda köpepizza hemtad, läsk och chipspåsar med färdig dippblandning till gräddfilen
Det hade jag också kunnat gissa.

Men det som sedan förvånade mig totalt var dagens sena lunch. Vi var ute i stan först och handlade.
Maten skulle bli thai-smak-köttfärs-grönsaksröra och jag tänkte vara snäll och köpte eko-ris till.
Och tur var det!
För pojken här åt i princip bara riset och stoppade sedan i sig väl 3 mjuka runda brödkakor...
En 18-åring lämnade alltså hela såsen på kanten av tallriken ( broccoli, blomkål, lök, purjo) och pillade möjligtvis lite
köttfärssmulor och sås till risen.

Om vi hade varit bara vi, hade vi ätit bara grönsaks-köttfärsröran + paprikabitar till.

Inte undra att ungodomarna blir som de blir idag. ( och den här killen är ju ändå en go och snäll en).
Men hur tänker dom överleva sitt liv? Utan vettig mat? :shake_head:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.06.16 - 17:55:57 »

låter väldigt bekant... inte helt så där för jag skulle nog ha köpt litet frallor till frukost (det har jag förresten, för jag har två kompisar till Linnea sovandes över här i natt)  och jag lagar pizza nu, degbotten till dom. Men att dom äter så jävla dåligt..

Å andra sidan, som ung klarar man insulinbelastningar bättre.....
Loggat



Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #2 skrivet: 2012.07.16 - 22:35:33 »

Jag är inte förvånad.  :sad: Många av mina kompisar vet inte ens vad det är för skillnad på smör och margarin. Grönsaker är äckligt och överflödigt om det inte är gurka, tomat och sallad till tacos.

Det du räknar upp idalinda är vad många av mina kompisar äter. Det som är intressant är att kompiskretsen som jag har i skolan(universitet) äter mycket bättre än de jag har växt upp med(jepp, vi var arbetarungar på en liten fd industriort). Jag märker skillnad direkt för klasskompisarna ska ha kvalitet, ekologiskt, ren mat och allt det där. Men så fort jag åker hem och ska äta med kompisarna här så är det en massa skit...  :neutral:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2012.07.21 - 20:22:24 »

Jag tror mig veta vad folk äter, jag har ätit så själv 10 år sedan.
Men det är märkligt att få någon hem till sig och se det med egna ögon.

Min bror med familj var hos oss en vecka.
Han har ätit  ungefär LCHF -GI mat lite till och från. Hon vill äta nyttig mat , men orkar inte alltid laga mat.
De uppskattade min mat och även deras två små barn ville gärna testa gröna smoothies,  och allt annat konstigt som faster-Idalinda
fixade fram.
De tog med sig en bunt av recept, men när de fick önska en frukost
så var det bröd, sockeryogurt och vanlig mysli, sedan var alla hungriga redan efter 90 minuter...

När jag sedan bakade fröknäcke och egen frö-nötte-honungsmysli, åt de upp allt i ljusets hastighet.
När vi tar en fröknäcke blir det liksom 1-2 TILL maten men de åt massor ... och det blev en hel måltid av just mackor.
Likadant med myslin, vi tar ett par matskedar till turkyogorten som en smaksättning,
de öste på mängder av myslin till socker yogurten för " det var så gott" .

( blir lagom dyrt i längden att äta sådana mängder av ekologiska nötter och fröer....  :smack_head:)
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544