Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 14:56:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Avokado  (läst 9312 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« skrivet: 2008.03.04 - 12:21:50 »

Tänkte bara kolla med er andra, vad tycker ni om avokado i LCHF kost?

Jag har nämligen blivit helt beroende av guacamole. (mixa en guacamole med halv dl creme fraiche, några vitlöksklyftor, några droppar citronsaft, salt och peppar)

Enligt Fineli innehåller avokado mycket mineraler, bla kalium som man lätt kan få för lite utav, vilket är ju kanon.
Dock är jag fundersam över fettkvalitén. En avokado oxiderar väldigt fort, då det består till övervägande del av enkelomättade fetter.  :sad:

Äta eller inte äta.....det är frågan!  :shy:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.03.04 - 16:31:06 »

ÄTA!
 :lick:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.03.04 - 17:15:33 »

Vi äter ju fläsk, de flesta av oss... :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #3 skrivet: 2008.03.04 - 21:02:25 »

jag älskar avocado!

Men tycker det är så jäkla svårt att få de "rätt". De är ju antingen inte mogna än eller övermogen  :bang_head:

P.S.: Har du bara de ovan nämnda kryddor i? Jag måste erkänna att jag alltid köpte de där santa maria påsar men nu med min glutamatnoja funkar det ju inte längre :sad:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #4 skrivet: 2008.03.04 - 21:28:20 »

P.S.: Har du bara de ovan nämnda kryddor i? Jag måste erkänna att jag alltid köpte de där santa maria påsar men nu med min glutamatnoja funkar det ju inte längre :sad:

Ja! Det behövs väl inget mer?  :blink:

Jag har dock aldrig ätit guacamole kryddad med guacamole pulverkrydda, så jag har inget att jämföra med rent smakmässigt.

Kollade för övrigt på Eldorados guacamoles innehållsförteckning. Den var lika lång som min arm. Helt otroligt.  :evil:

Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.03.04 - 23:52:41 »

Jag upprepar mitt gamla inlägg i fettskrämda bloggen. Avocado ska köpas lite hårdare än när du ska äta dom. Slå in avocadon i tidningspapper så blir de oftast perfekta på två dagar. Ska man ha dom på helgen, köp på onsdag.
 :whistle: :yeah:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #6 skrivet: 2008.03.05 - 06:09:23 »

Jojo, det är jag väl medveten om. Jag brukar fuska lite dock o stänga in avokadon i en påse med en tomat. Då brukar en stenhård avokado blir perfekt på mindre än en dag. Man orkar ju inte vänta flera dagar ibland ju.
Etylengas.  :worshippy:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.03.05 - 10:06:10 »

Jo, men visst, men det blir inte någon smak på avocadon om man gör så. Har du smakat en avocado som fått mogna på trädet, underbart.
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #8 skrivet: 2008.03.05 - 10:41:22 »

Tyvärr, har aldrig haft förmånet.  :shake_head:  Jag hoppas jag får det någon gång i mitt liv.
Men jag ska försöka att inte fuska framöver. Då får det bli att köpa avocados var och varannan dag för att det alltid ska finnas mogna hemma.  :lol:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.03.05 - 19:07:19 »

Jag gör min guckamåle så här....

Ta avokadon (arna) dela.....

3 vitlöksklyftor minst
havssalt
lite skalat sesamfrön från saltåkvarn ( Lite, lite kolisar)
Cream fraiche 34%

Mixa med stavmixer......

ät till Entrecote eller kyckling.....


Men visst är dom bäst när dom är mogna som ett paket smör...... :lick:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #10 skrivet: 2008.03.05 - 19:34:21 »

Jag brukar köra med lite cayennepeppar i. Avocado är mums!  :yay:
Loggat

Ha en fettrik dag!
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #11 skrivet: 2008.03.06 - 09:37:41 »

Jo, men visst, men det blir inte någon smak på avocadon om man gör så. Har du smakat en avocado som fått mogna på trädet, underbart.

MiaP, menar du att om man använder ditt tidningsknep att de smakar som trädmognad men inte om man använder Bookias knep med tomat? Eller är jag ute och cyklar nu?

Och visst känner jag till det där med tidningspapper och även det med tomat men jag brukar typ ALDRIG ha mer än en dag framförhållning i min matplanering, om ens det  :blush: man kan inte vara bra på allt :cool:

Sen finns det ju ICAs "ready to eat" avocado men de är ju (åtminstone när jag ska köpa dem) alltid övermogna :angry:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.03.06 - 13:04:09 »

Det beror nog på att avocadorna mognar för fort i plastpåse eller med tomat. Men med tidningspapper så får den luft samtidigt som man tvingar igång mognaden.

Och om man bor på landet måste man ha framförhållning speciellt som jag bara handlar en gång i veckan på onsdagar. :whistle:

Och hur kul är det med övermogna frukter
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544