Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:30:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rädda bina!  (läst 23997 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #15 skrivet: 2012.06.15 - 21:22:41 »

Vad skriver vi verkligen under på...?
/pitch
Loggat
KajsaKavat
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 23



« Svara #16 skrivet: 2012.06.16 - 01:19:28 »

Klart jag gör!  :club:

 :hm-hm:  Skulle vara roligt att veta hur du kan känna igen mig.   :hm-hm:
Loggat

55-årig kvinna som aldrig har bantat i hela sitt liv och inte tänker börja med det på "gamla" dar heller. Levt de första 50 åren på snabba kolhydrater. Lagt om kosten mot mer LCHF och artegen föda efter att i maj 2012 ha lyssnat till Bitten Jonson, bittensaddiction. Känner mig äntligen mätt. Svårt att stå emot sötsuget. 167 cm, 73 kg
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2012.06.16 - 01:35:57 »

Määä! Från KiF framför allt.  :pippi:

Hej pitch!  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
KajsaKavat
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 23



« Svara #18 skrivet: 2012.06.16 - 22:10:01 »

 :nonono:  Nej du, där har jag aldrig satt min fot... gjort några avtryck... varit... Annat än när en surfvåg har fört mig dit.

Har jag en dubbelgångare?
Loggat

55-årig kvinna som aldrig har bantat i hela sitt liv och inte tänker börja med det på "gamla" dar heller. Levt de första 50 åren på snabba kolhydrater. Lagt om kosten mot mer LCHF och artegen föda efter att i maj 2012 ha lyssnat till Bitten Jonson, bittensaddiction. Känner mig äntligen mätt. Svårt att stå emot sötsuget. 167 cm, 73 kg
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2012.06.16 - 22:23:55 »

Det har du då! Förlåt, jag bara utgick från att det vara samma, men hon "stavar" lite annorlunda ser jag nu.
http://kolhydrater.ifokus.se/users/4d712091b9cb4620e900543d-kaisakavat
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
KajsaKavat
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 23



« Svara #20 skrivet: 2012.06.20 - 19:32:58 »

Jag misstänker att vi är fler än två kavatiga Kajsor här på nätet. :laugh:  Vi får väl skylla på Astrid  :ignore:  eller vem det nu var som myntade det uttrycket.

Vet annars en som skulle kunna känna igen mig. Men tror ändå att chansen är försvinnande liten att du är från Blekinge.

Loggat

55-årig kvinna som aldrig har bantat i hela sitt liv och inte tänker börja med det på "gamla" dar heller. Levt de första 50 åren på snabba kolhydrater. Lagt om kosten mot mer LCHF och artegen föda efter att i maj 2012 ha lyssnat till Bitten Jonson, bittensaddiction. Känner mig äntligen mätt. Svårt att stå emot sötsuget. 167 cm, 73 kg
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2012.06.21 - 00:15:19 »

Jag? Näru, Upplänning. Hur hittade du hit då och äter du lågkolhydrat eller nåt annat?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2012.06.21 - 00:44:57 »

Jag har räknat ut alldeles själv att du nog jobbar natt. :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
KajsaKavat
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 23



« Svara #23 skrivet: 2012.06.21 - 00:57:56 »

Jag är sockerberoende och har gått hos en naturläkare och fått mycket hjälp men sockersuget är lömskt och det är lätt att falla in i gamla hjulspår när alla andra jag har runt mig äter mycket kakor och annat kolhydratrikt som jag nu försöker undvika. Jag har inga sötsaker hemma så det är "bara" när jag är på besök hos mina släktingar och vänner som jag äter kolhydrater i större mängder.
Jag började äta lite mer som LCHF efter att den 15/5 ha lyssnat till Bittens Jonssons föredrag om beroende. Fick veta lite mer vad hjärnan behöver som bränsle.
Jag hade noll koll om LCHF när jag kom dit och började direkt forska lite om det. Det var så jag fann ert forum, jag surfade hit genom en googlesökning.
Jag har hört och lärt förut och nu blivit påmind och läst här om kokosoljans förträfflighet för hjärnan och minnet så jag får försöka komma ihåg att ta några skedar varje dag och hoppas att det kan hjälpa. Märker iaf skillnad i hjärnan sedan jag började äta mer fett, hjärnan känns inte sönderstressad längre som den gjorde när jag åt så mycket socker och andra snabba kolhydrater.

I helgen köpte jag mitt första mandelmjöl och har i veckan rensat ut alla mina mjölpåsar utom mitt dinkelmjöl. Jag har gjort rabarberkräm på "världens suraste rabarber" utan att tillsätta en endaste gnutta socker, hade bara lite stevia i.

Börjar tröttna så smått på bovetegröt och ägg. Köpte amarant och quinoa i helgen och kan nu variera frukostgröten.

Det är lite värre för mig att variera kosten då jag inte äter rött kött sedan 15 år tillbaka. Har ätit mer ägg på en månad än jag gjort på många år innan.  :tongue_wag:
Loggat

55-årig kvinna som aldrig har bantat i hela sitt liv och inte tänker börja med det på "gamla" dar heller. Levt de första 50 åren på snabba kolhydrater. Lagt om kosten mot mer LCHF och artegen föda efter att i maj 2012 ha lyssnat till Bitten Jonson, bittensaddiction. Känner mig äntligen mätt. Svårt att stå emot sötsuget. 167 cm, 73 kg
KajsaKavat
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 23



« Svara #24 skrivet: 2012.06.21 - 01:11:27 »

Jag har räknat ut alldeles själv att du nog jobbar natt. :tongue:

Jag jobbar varken dag eller natt, är förtidspensionerad. Tidsmiljonär med andra ord.  :whistle:   Stenrik också, bor ju i Småland.   :whink:
Loggat

55-årig kvinna som aldrig har bantat i hela sitt liv och inte tänker börja med det på "gamla" dar heller. Levt de första 50 åren på snabba kolhydrater. Lagt om kosten mot mer LCHF och artegen föda efter att i maj 2012 ha lyssnat till Bitten Jonson, bittensaddiction. Känner mig äntligen mätt. Svårt att stå emot sötsuget. 167 cm, 73 kg
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2012.06.21 - 01:35:55 »

Aha, samma här, pensionär alltså.

Jaha, då får man bara önska lycka till. Hur går det så här långt?

Jag är lyckligt befriad från sockersug och sånt, men man åt ju ändå en massa mjölskräp för det skulle ju vara sååå nyttigt. Men det där att man blir mer lugn, både till kropp och själ, det minns jag att jag också upplevde.

Jag äter en rätt moderat lowcarb, just därför att jag inte har sug men några tiotals gram kolhydrater hit eller dit verkar inte heller göra nån skillnad på hur jag mår, viktnedgång eller någonting öht.  Jag utesluter socker och spannmål (med några sällsynta undantag), men äter rotfrukter och frukt ibland också, men i måttliga mängder.


Så här finns alla sorter. Det finns t.o.m. de som inte lowcarbar alls, utan bara vill frottera sig med de som gör det (sneglar på Corny  :lick:). Vi samsas rätt bra, tycker jag. Hoppas du ska trivas du också!  :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #26 skrivet: 2012.06.21 - 01:42:45 »

Instead of fag hag "Lowcarbhag"- or what?  :eeek:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2012.06.21 - 02:15:32 »

 :lulz:

Jag VISSTE att du skulle se det snabbt!  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #28 skrivet: 2012.06.21 - 10:51:53 »

Man hänger ju med...  :cool:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
KajsaKavat
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 23



« Svara #29 skrivet: 2012.06.21 - 14:53:32 »

Aha, samma här, pensionär alltså.

Jaha, då får man bara önska lycka till. Hur går det så här långt?

Jag är lyckligt befriad från sockersug och sånt, men man åt ju ändå en massa mjölskräp för det skulle ju vara sååå nyttigt. Men det där att man blir mer lugn, både till kropp och själ, det minns jag att jag också upplevde.

Jag äter en rätt moderat lowcarb, just därför att jag inte har sug men några tiotals gram kolhydrater hit eller dit verkar inte heller göra nån skillnad på hur jag mår, viktnedgång eller någonting öht.  Jag utesluter socker och spannmål (med några sällsynta undantag), men äter rotfrukter och frukt ibland också, men i måttliga mängder.


Så här finns alla sorter. Det finns t.o.m. de som inte lowcarbar alls, utan bara vill frottera sig med de som gör det (sneglar på Corny  :lick:). Vi samsas rätt bra, tycker jag. Hoppas du ska trivas du också!  :flowers:

Det går ganska bra med maten när jag är hemma, det är värre borta, t ex hemma hos mamma. Visst har jag påverkat henne med allt mitt hälsoprat som eskalerat de sista 6-7 åren. Det är numera t om så att hon frågar mig ibland om den och den maten är bra och hon påpekar även ibland att andra har köpt det och det "som är så fullt av tillsatser".  :lol: :thumbsup: :clapping:

Att ni har sådan koll på maten så att ni räknar kolhydraterna i gram per dag är för mig helt främmande i dagsläget. Jag beundrar er som har sådan koll på läget.  :thumbsup: Jag kanske hamnar där jag med vad det lider, kanske är det den kontrollen jag behöver ha för att nå fram till mitt ultimata välmående.

Jag kommer alldeles säkert att trivas här för ni verkar ha högt i tak här sinsemellan.  Både  :flowers:  och   :club_idiot:
Så nu gäller det bara att lära känna er lite bättre.  :nod-yes:  Jag har presenterat mig lite bättre här http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,3192.0.html

VARNING! Det är lååååångt!   :blush:
Loggat

55-årig kvinna som aldrig har bantat i hela sitt liv och inte tänker börja med det på "gamla" dar heller. Levt de första 50 åren på snabba kolhydrater. Lagt om kosten mot mer LCHF och artegen föda efter att i maj 2012 ha lyssnat till Bitten Jonson, bittensaddiction. Känner mig äntligen mätt. Svårt att stå emot sötsuget. 167 cm, 73 kg
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544