Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:57:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: våren i trädgården i bilder  (läst 16235 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #15 skrivet: 2012.05.01 - 22:54:58 »

Vi har tjocka tujahäckar åt gatan ( hörntomt) så folk allmänt kommenterar inte så mycket.
Ena grannen är så blyg så att det är svårt att kommunicera med henne, den andra grannen vill inte kommunicera med grannar trots att de är ute hela sommaren med små barn....
Och nej vi är inte jättekonstiga, :whistle: för dom andra grannar, på motsattasidan huset, pratar jättegärna med oss  :nod-yes:
Flera grannar som pratar med oss!
En har burit hit massa säckar med klippt gräs under flera sommar, och dom och ett annat par har varit och plockat jordgubbar, hallon, gurka eller tomat ibland när vi har varit bortresta och skörden hade bara förstörts annars.

Grannar burkar få även plantor av mig om det blir extra mycket av något.
Även grannen-med-barnen-som-inte-pratar-med-oss, hon pratade så vänligt när hon fick tomatplantor av mig.
Men deras policy är att inte ens hälsa första gången när man ses över häcken på våren, även om man tydligt ser varandra.
 :smack_head:
Så om det är upp till dom, så pratar vi aldrig om något, inte ens vem som ska klippan häcken och när och HUR....  :so_mad:
Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #16 skrivet: 2012.05.07 - 19:15:48 »

 :shock: :worshippy:

Jag vill också ha ett växthus!  :lol: Jag är inte alls avundsjuk på din trädgård... Inte.  :whink:

Superfint Idalinda!  :inlove:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #17 skrivet: 2012.05.07 - 22:49:59 »

Tack Léonie!
Växthuset höjer gjädjen verkligen till en helt egen nivå.
Då kan man driva upp massor av plantor som kostar multum på trädgårdsbutiker
när man kommer hem från ett sådant besök så börjar man räkna lite vad ens plantor kostar i verkligheten, huijuijui!

VI har grejjat med den här tomten nu ca. 10 år så jorden börjar vara prima vara och allt rullar på rätt smidigt.
Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #18 skrivet: 2012.05.07 - 23:03:45 »

Vad var det för typ av jord där till en början?  :smile: Hur har ni fått ordning på den?

Jag har lite (!!) hopp om att få ordning på jorden i sommarstugan... Det är sten... sten, mer sten, grus och blålera. Inte mycket organiskt material. (Ligger i skärgård).
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #19 skrivet: 2012.05.08 - 11:48:50 »

Jag har definitivt inte sandjord, men inte någon blålera heller, någon form av vanlig fyllnadsjord, mer åt lerahållet.
Hård som sten om man inte luckrar ordentligt.

Jag har länge odlat använt klippt gräs som täckning. och det i verkligen i mängder!
I början fick jag säckvis gräs varje veckan av en granne som gödslade så att tomten är som golfbana.
Men nu får vi släpvangsvis från " prästgården " där kyrkogårdsförvaltningen klipper gräset,
den tomten närmar sig nog en hektar.
Därifrån kommer alltså lasset 3-4 gånger under våren-försommaren.
under juli-augusti händer ingent speciellt med jorden.
Förra hötsten fattade jag för första gången att jag kan få även ett lass löv från samma ställe,
så jag gjorde en beställning och fick!  :yay:
grannar måste ha tyckt att vi är komplett galna som samlar hem en sådan hög löV EXTRA!
Resultatet var ännu bätte jord nu på våren, massa maskar som pysslade nästan genom vintern och nästan ogräsfri odlingsyta!

Vi hade först en varmkompost ( numera två) och dessa töms oftast på hösten till någon av landen)

Vi har öppnat nya land pö om pö, så man ser en tydlig skillnad mellan dom gamla och nyare landen.
Den äldsta har en sådan jord att man kan gräva där för hand om man vill plantera något, medan de nyaste måste greppas varje vår för att kunna börja.

Så det bästa är om du kan fixa lassvis välbrunnen gödsel och organiskt material, jag skulle satsa på upphöjda bäddar och inte gräva ner alls, stenar tar nog aldig slut hur långt du ens skulle gräva....
Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #20 skrivet: 2012.05.08 - 22:38:30 »

Hmm, har funderat på en varmkompost. Det vore faktiskt prakitskt.  :smile:

Gräs vete tusan hur jag ska få tag på sådana mängder. Jag är ganska kräsen när det kommer till det, vill inte att det ska vara gödslat på "fel" sätt.  :neutral:

Men LÖV! Där sa du något! Får ge mig ut på lövjakt till hösten.  :lol:

Lassvis med hästgödsel blir väldigt enkelt att fixa, har en kompis med hästar(Ska bara få pappa att köra färsk hästskit med bilen ut till stugan  :whistle:). Blir ju obrunnen men det är väl bara att lägga upp det så det får brinna klart innan jag sprider ut det.  :lol:

Då fortsätter jag köra med pallkragar tills vidare! Sen får vi se. Tack för tipsen!
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544