Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.24 - 09:21:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Farorna lurar överallt  (läst 16636 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.03.02 - 20:10:05 »

"Ja, man kan använda hushållspapper i kontakt med livsmedel men bara för kortare tids kontakt i rumstemperatur.
[...]
Hushållspapper är ofta baserat på återvunnet papper och är egentligen inte avsett att användas i direkt kontakt med livsmedel om inte papperet speciellt är märkt för det ändamålet."

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14098&epslanguage=SV

Visste ni det? Vem har inte packat in matsäcksmackorna i hushållspapper t.ex?  :max-shock:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #1 skrivet: 2008.03.02 - 20:32:09 »

Jag visste inte det, men jag är inte förvånad.

Ibland funderar jag över all plast som har kontakt med maten vi äter. Nästan all mat man köper är inpackad i plast, matrester sparar vi i plast. Undrar ibland hur mycket olämpliga ämnen som läcker över i maten.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.03.02 - 20:53:05 »

Ja, jag har också plastskräck. Har slutat använda det till kött i kylen för jag lärde mig i en bok att rått kött inte ska täckas över. Det stämmer. Det håller sig mycket fräschare och inget äcklig rinnande blir det heller. I frysen är det ju svårt att undvika plasten.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #3 skrivet: 2008.03.03 - 14:02:02 »

Visste ni det? Vem har inte packat in matsäcksmackorna i hushållspapper t.ex?  :max-shock:

Nej, visste inte heller men att någon packar in mat i hushållspapper är nytt för mig :shock: det blir ju torrt!

Synd bara att de inte berättar VARFÖR och vilka ämnen det handlar om.

Ang. plastförpackningar: bra att jag hittils inte har tänkt på det men kom gärna med länkar så att jag kan lägga en till noja till mina befintliga :cry:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.03.03 - 16:58:18 »

Smörgåsar torkar inte alls i hushållspapper i en burk eller påse. I bara plast blir de ju blöta.  :so_mad:

Vet ingenting om plasten jag. Det är bara en känsla. Men jag måste passa på att slå ett slag för smörpapper/bakplåtspapper. Funkar jättebra att täcka över t.ex. rått kött med lite löst eller rotfrukter i en korg. Det håller sig fint mycket längre än med plast. Rotfrukterna skrumpnar stilla till sist vilket är bra mycket trevligare än att de ruttnar eller möglar. :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.03.15 - 19:14:27 »

Och jag håller med det blir mycket bättre med t ex smörpapper än plast. Och rotfrukter håller mycket bättre på vanlig kylhylla än i grönsakslådorna där det är för varm. Dom som tillverkar kylskåp använder nog inte köket.
 :fridge_death:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.03.15 - 21:41:42 »

Nä jösses. Jag köpte ju nytt förra året. Skulle ha både spis, kyl och frys och kassan var inte stor, så jag kollade väl inte så noga på detaljerna... Dörrhyllorna är elegant svängda i formen. Resultat: en mjölktetra får bara rum i mitten på hyllan.  :rolleyes: Inte är det något annat som skjuter ut och kräver den där avfasningen heller. Ganska många liter utrymme går alltså till spillo och mjölken får man ställa på en vanlig hylla.  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.03.16 - 00:43:23 »

Jag har alltid mjölk och grädde på hyllan där det är kallast, det är för varmt i dörrfacken. Och då har jag ändå min kyl inställd på 6 grader. I dörren står senap, tomatsås, soya och sånt som inte behöver lika mycket kyla.  :shy:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.03.16 - 01:03:46 »

Din kyl är dum!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.03.16 - 13:26:14 »

Nej, min kyl (Husqvarna) är den bästa jag har haft och den går att ställa in på exakt det gradantal man vill ha. Men det är generellt så att det är för varmt i dörrfacken på alla kylar och ändå gör man fack som ska passa för mjölkförpackningar. Det vore bättre om de gjorde perfekta äggfack i dörrarna för de behöver inte heller lika mycket kyla.  :cheers: :wave:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.03.16 - 13:44:36 »

Men jag har alltid haft mjölk i dörren och den har minsann hållit långt efter datumet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #11 skrivet: 2008.03.17 - 10:59:58 »

Jag har också alltid haft mjölk i dörrfacket. Det är en väl inarbetad plats som det skulle bli väldigt svårt att byta. :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.03.17 - 11:08:09 »

Just det!  :smooch:

MiaP är så udda! :goggle: :clapgrin:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #13 skrivet: 2008.03.17 - 11:12:10 »

Jag har alltid mjölken inne i kylskåpet. Har en tendens att rycka i dörren respektiva drämma igen den, vilket gör det omöjligt att ha mjölk i dörren. Har jag det, får jag mjölk utskvätt över hela kylskåpet.   :redface:

Fast å andra sidan använder jag ju bara mjölk till att göra egen kefir, och då köper jag bara Åsens mjölk i 2 liters dunkar på Willys. De är perfekta för kefir. Dunkarna får ändå inte plats i dörren.  :clown:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2008.03.17 - 14:27:10 »

Åh, dom där dunkarna är jättebra. Men dom finns inte här där jag bor. Tyvärr för dom är jättebra. Har sett dom i Motala när vi besöker barn o barnbarn. Dessutom har dom ju skruvkort som lock.

Till hemul: jag är ganska vanlig. Du kan väl mäta temperaturen i dörrfacket, kanske.  :confused:

:fridge_death:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544