Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 15:58:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: LCHF tonar ner fettet  (läst 26685 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.04.14 - 18:59:36 »

Lyssnade på Jonas Bergqvists föredrag om LCHF och träning som kostdoktorn lagt ut. Han nämnde vid flera tillfällen att det inte var frågan om massor med fett, "bacon som flyter i smör", utan helt vanlig mat. Har märkt liknande uttalanden ganska ofta. Tycker man fettet givit LCHF dåligt rykte månne?

Tyckte det var ett trevligt föredrag med rätt balanserade åsikter. Retade mig bara på det där jäkla finncrispet som alltid ska med på ett hörn. Hur kan man i samma andetag säga att mjöl är gift och att ett finncrips är OK? Ska jag äta bröd ska det åtminstone vara riktigt bröd. Finncrips, bläää!  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #1 skrivet: 2012.04.14 - 19:09:57 »

Jag gillar inte heller Finnkrisp, ingen av sorterna. De gånger jag äter hårtbröd så blir det Fäbodknäcke från Leksandsbröd. Bakat på surdeg. Jättegott, hårt och knaprigt. Annars bakar jag "bröd" själv, utan mjöl, socker och jäst.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.04.14 - 19:20:46 »

Dueinteklok! Det vet väl alla att det ska vara Finncrips eller Flatbröd för att vara riktig LCHF!  :lick:

Samma här. Har inte ens ätit riktigt bröd en gång per år, men frekvensen ökar. Är bara när ibland när jag blir bjuden och då tar jag för att det ser gott ut. Skulle jag absolut vilja ha nåt under pålägget jämt skulle jag hellre ta med mig hembakt LC-bröd än finncrisp. Förresten är 2 finncrips = 1 wasaknäcke.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #3 skrivet: 2012.04.14 - 19:31:35 »

He he, jag äter nån potatis ibland också  :max-shock:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.04.14 - 19:43:32 »

Varje dag! :potato:

Det går inte ihop riktigt. Om en idrottare ska äta runt 100 g potatis men bara "någon enstaka potatis" och något finncrisp och kanske en frukt så undrar jag var resten av kolisarna ska komma ifrån då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2012.04.14 - 19:46:59 »

Jag älskar finncrisp! Med mycket smör på! Gjorde redan innan LCHF. På sistone har jag dessutom käkat vanlig limpmacka som återställare emellanåt.  :lol: Och igår käkade jag lite spagetti. Fast det var inte gott.  :badtongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2012.04.14 - 20:00:25 »

Riktig fincrips är otroligt gott.
Jag kan lätt äta en stor paket om jag vill! Bara smör på och smaska.
Men det är gott även med  metwurst och finsk smörgåsgurka.

Jag har bakat bröd ibland med tanke på barnen och köpt någon limpa någon gång.
Men rätt ofta blivit besviken på kvalitén, det smakar inte så som jag vill.
En kompist till oss köpte förra hösten go bröd när vi hälsade hos dom.
En saftig havrelimpa med en sådan krispig yta  :drool:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2012.04.14 - 20:01:22 »

Jag har länge pratat om " gammaldags mat" kanske kan det begreppet vara vinnande i längden.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.04.14 - 20:11:49 »

Skulle jag vilja äta någon brödskiva per dag så skulle jag nog bekväma mig att baka surdegsbröd faktiskt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.04.14 - 20:48:13 »

jag gillar finncrisp men äter det inte så ofta. rejält med majonnäs på två skivor, en burk makrill i tomatsås och jag har en lunch. Om två finncris är ett knäckebröd jag kanske kan äta ett knäckebröd någon gång också.. hm..

Havremjöl, kan man baka på enbart havremjöl?

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.04.14 - 20:55:39 »

Ja, jag tror det. Men inte vanligt bröd. Tror jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #11 skrivet: 2012.04.14 - 22:55:39 »

Jag har länge pratat om " gammaldags mat" kanske kan det begreppet vara vinnande i längden.
Ja, stenmalet och surdeg.
Nu är jag så lat så jag har hittat ett knäcke med det som jag köper. 6kolh.  :whink:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #12 skrivet: 2012.04.15 - 07:29:37 »

Ja, stenmalet och surdeg.
Precis så tänker jag också. Stenmalet mjöl, gärna så färskt som möjligt, så att hela grodden där mycket av näringen i kornet sitter kommer med. Och så bakat på äkta surdegsvis för att så mycket som möjligt av fytinerna ska brytas ned. Jag har haft igång en surdeg i två år nu som jag startade själv från grunden. Jag är inte själv så förtjust i den variant av surdegsbröd som har en riktigt seg och hård skorpa men jag har hittat ett recept som mer liknar formfranska som det är både smör och ägg i som funkar bra. Jag bakar det i form och skivar upp det och lägger i frysen så är det lätt att bara tina en skiva i brödrosten så den blir lagom ljummen så Bregotten smälter så där lagom på.

När det gäller ursprungsfrågan om fokus på fettet så hävdar jag envist att den viktigaste förändringen som måste till i LCHF-lägret är att sluta tänka kvantitet på kolhydraterna och istället gå över och fokusera på kvalitet.

Fast å andra sidan motsäger jag ju lite mig själv med det påståendet eftersom jag själv tror att det är ohälsosamt att gå under en viss mängd kolhydrater, typ 50 gram, om man är en vanlig soffpotatis.  :whistle:

 :lol:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2012.04.15 - 10:05:33 »

Havremjölk = vanlig mjölk i bakning.  :nod-yes: Havregrädde= vanlig grädde i bakning  :nod-yes:


Vi kanske kommer landa på någon Paulún variant ändå QC-QF till sist.

Alla andra verkar bli saligt friska med sin reflux-besvär med LCHF, men min man fick besväret efter flera år med LCHF.
Vi har nu över ett år testat alla möjliga varianter med eller utan mediciner.
Två veckor har vi nu kört varianten fettsnålt-kokt mat för honom, och det verkar vara bra.
Så han äter olika soppor och testar försiktigt lite annat mat som potatismos med bloccoli + gravad lax.
Han tränar även varje morgon nu och... mår bättre. Så klart kan han inte äta soppa resten av sitt liv,
han vill ju smaka annat också, men vi provar oss fram.
Loggat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #14 skrivet: 2012.04.15 - 10:35:38 »

Jag fick min reflux flera år före LCHF. Jag har lväl lite mindre besvär nu men jag måste köra en kur med Omeprazol ibland. Ibland tar jag Gaviscon men det är så besvärligt med den för då får man inte dricka för då försvinner effekten. Jag vill helst kunna dricka på natten för jag blir så torr i munnen. Oftast tar jag en Rennie just innan jag somnar för annars brukar det sticka i halsen.
Det beror nog på hur "stor" refluxen är om man blir hjälpt av LCHF.
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544