Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.24 - 03:36:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gudomlig räksoppa  (läst 5524 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« skrivet: 2008.03.02 - 14:59:36 »

Här kommer ett recept på en soppa som vi fick till förrätt på en restaurang för ett tag sedan. Jag var tvungen att fråga efter receptet. Fick ingredienserna och sedan har jag höftat proportioner själv.

2 burkar hela tomater (ok, inte helt LCHF...)
3 dl grädde
3 dl buljong (fisk, skaldjur, hummer, vad man tycker och har)
lite sambal olek efter smak (jag tog cajennpeppar, eftersom jag inte hade sambal hemma.
Paprikakrydda
Salt om man vill

Räkor:
Råa, frysta tigerräkor
Vanliga frysta räkor.

Tina och skala räkorna.
Lägg tigerräkorna i marinad - ex. vitlök, paprika och spiskummin.

Pillat loss det hårda på tomaterna, där det gärna finns lite skal kvar. Ta bort det mesta av kärnorna (man är så noggrann som man orkar). Häll i tomaterna i en kastrull, fyll på med kanske hälften av spadet som finns i burkarna. Vill man inte ha det så kan man ju ha mer grädde eller buljong.
Häll i grädde, buljong och kryddor. Koka en stund. rör gärna med en visp så att man krossar tomaterna, men det ska fortfarande vara bitar i.

När soppan är klar, så stek på tigerräkorna, lägg dem i en skål och de vanliga räkorna i en annan skål. Soppan i en tredje skål om man inte vill ha den i kastrullen.
 :tongue: :lick: :clapping: :lmao: :thumbsup: :lick: :tongue:

Servera - har man vanligt folk hemma så blir vitlöksbröd en total succé till!

/LO

Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544