berittis
|
|
« Svara #15 skrivet: 2012.03.02 - 19:32:07 » |
|
Jag blir lite nojig måste jag erkänna. Det är mycket att ta in och en del blir nog svårt att genomföra. Det är t.ex inte lätt att veta vad allt innehåller i kemikalieväg t.ex. Men han har säkert rätt. Vi har så mycket kemikalier och många produkter som ska göra livet lätt för oss men som i själva verket ger oss en massa besvär och sjukdomar i det långa loppet.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Linika
|
|
« Svara #16 skrivet: 2012.03.02 - 19:34:23 » |
|
Kemikalier: vädra kemtvättade kläder undvik bekämpningsmedel i trädgården undvik kemiska rengöringsmedel undvik kontakt med aluminium mot huden undvik parabener och ftalater i kosmetika undvik hudvårdsmedel som innehåller östrogen och placentaprodukter undvik livsmedel och vätskor som har kommit i kontakt med varm plast ( plastbehållare för microvågsugn, muggar,vattenkokare av plast och konserverade livsmedel ( de med en plastfilm på insidan) ) undvik oorganiska forsfattillsatser ( i många läskedrycker, industriell bakverk och kött)
aj aj aj. micro som är så bekvämt :o
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #17 skrivet: 2012.03.02 - 19:37:58 » |
|
I stället för socker,råsocker, sirap, glukos mm. välj : agavnektar, stevia, xylitol, mörk choklad vit mjöl välj: fullkorn, surdeg, ris, quinoa, havre potatis, cornflakes välj :linser, ärtor, bönor, sötpotatis, jams, havregröt, musli, special K sylt, marmelad välj: blåbär,körsbär, hallon söta drycker välj: citron/timjan/ salvia-vatten, grönt te alkohol utom vid måltiden välj ett glas rödvin till en måltid ( men vinets nytta var omdiskuterat) välj : vitlök, lök, schalottenlök[quote author=Linika link=topic=3071.msg53858#msg53858
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #18 skrivet: 2012.03.02 - 19:40:12 » |
|
Linika, det stog ingenting om micro faktiskt, det var rätt intressant, även om jag är skeptisk till apparaten( men använder den). Men det var viktigt att inte värma upp maten i en sådan micro-plast-låda.
Vi fixade nu åt sonen vanliga lite mindre mattallrikar till universitetet, där kan man ju bara värma upp maten i micron, men då slippern han i alla fall plasten.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Linika
|
|
« Svara #19 skrivet: 2012.03.02 - 19:44:48 » |
|
Linika, det stog ingenting om micro faktiskt, det var rätt intressant, även om jag är skeptisk till apparaten( men använder den). Men det var viktigt att inte värma upp maten i en sådan micro-plast-låda.
Vi fixade nu åt sonen vanliga lite mindre mattallrikar till universitetet, där kan man ju bara värma upp maten i micron, men då slippern han i alla fall plasten.
Att ta med sig asiette (hur i hela friden stavas det ordet? o.O) är ju ganska smart... men man måste ju vara långt mer försiktig med väskan så man inte gör sönder den :/ just plastlådorna är ju så bekväma ^^; Eller så ser man helt enkelt till att äta sallader till lunch o.o tonfisksallad, kycklingsallad, äggsallad... the possibilities are endless
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #20 skrivet: 2012.03.02 - 19:50:08 » |
|
Det finns många sidor tabeller vilka grönsaker är effektiva mot olika cancerformer. I alla dessa toppar kålväxter, spenat och lökväxter ordentligt. Bra grönsaker är även : morötter, sötpotatis, jams, squash, pumpa,tomater och rödbetor shiitake ( och många andra japanskalåtande svampar) champinjoner, ostronskivling några bra kryddor till: curry, oregano, basilika, rosmarin, persilja, stjälkselleri, gräslök, kanel, ingefära Alger ( nori, kombu (kelp), wakame, arime, dulse bär: jordgubbar,hallon,blåbär,björnbär,tranbär,körsbär citrusfrukter, persimon, aprikoser, granatäppeljuice Nötter: valnötter, hasselnötter, pekannötter, mandlar Linika, det stog ingenting om micro faktiskt, det var rätt intressant, även om jag är skeptisk till apparaten( men använder den). Men det var viktigt att inte värma upp maten i en sådan micro-plast-låda.
Att ta med sig asiette (hur i hela friden stavas det ordet? o.O) är ju ganska smart... men man måste ju vara långt mer försiktig med väskan så man inte gör sönder den :/ just plastlådorna är ju så bekväma ^^; Eller så ser man helt enkelt till att äta sallader till lunch o.o tonfisksallad, kycklingsallad, äggsallad... the possibilities are endless Vi åkte till närmaste loppis och köpe 4 tallrikar i lagoma storlek, 5kr /st. om någon går sönder fixar jag några till.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #21 skrivet: 2012.03.02 - 19:55:27 » |
|
Jag kände mig väldigt nöjd med vår mat och kemikalie-läge.
Maten är så godkännt som maten kan vara, vi justerar lite mer räkor till maten och gurkmeja. Jag odlar ju stevian själv och vi använder egen örtkryddablandning också. kemikalier har vi bromsat ett tag, tvättnötter, såpa och thai-dedo. Kvar finns, shampoo/balsam , tandkräm och maskindiskmedel, men jag försöker få mig själv att läsa om no-poo mer och vi köpte nyligen en eco-maskindiskmedel( jag har inte riktigt koll på den än)
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #22 skrivet: 2012.03.02 - 20:00:25 » |
|
Det här var bra!
mest förorenade grönsaker/ frukter ( välj ekologiska)
äpple, päron, persikor, nektariner,jordgubbar,körsbär,hallon, vindruvor, paprika, selleri, brytbönor, potatis, spenat, sallat, gurka, squash, pumpa
mindre förorenade ( man kan alltså köpa även icke-ekologiska )
bananer, apelsiner,mandariner, ananas, grape,melon,vattenmelon, plommon, kiwi, blåbär,mango, papaya broccoli, blomkål, kål, svamp,sparris, tomat, lök, aubergine, ärtor ,rädisor, avokado.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Tina
|
|
« Svara #23 skrivet: 2012.03.02 - 20:08:52 » |
|
Tack Idalinda
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #24 skrivet: 2012.03.02 - 20:12:33 » |
|
laga inte mat i repiga teflonkärl, undvik mobil-elektromagnetisk fält. tobakrök var det självklara att undvika
Om mobilanvändning:
1)inte mobil åt barn under 12 år 2)använd högtalarfunktion, headsett, 10 cm avstånd minskar elektromagnetiska fältet till 4 gånger svagare, en meters avstånd gör strålningen 50 gånger svagare och headset till 1/100 del. 3) undvik mobiler i tunnelbanan, buss och tåg ( du utsätter även andra till din strålningsfällt) 4)undvik att bära med dig mobilen på kroppen hela tiden, ha den inte närheten när du sover. ( flygplansläge och offlineläge stänger av strålningen 5)prata bara korta samtal på mobilen 6) byt öra regelbundet under användningen och vänta tills den andra personen har svarat innan du lyfter mobilen mot örat. 7) undvik att använda mobilen i ett område med dålig mottagning, och under snabba resor ( tåg/ bilar) .Då söker mobilen hela tiden närmaste mast i maxeffekt 8)använd sms istället för att ringa 9) välj en mobil med minsta möjliga SAR-värde ( fråga inte med vad det är....)
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #25 skrivet: 2012.03.02 - 20:13:14 » |
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
hemul
|
|
« Svara #26 skrivet: 2012.03.03 - 04:11:22 » |
|
Och andra säger att fullkorn kan orsaka cancer genom någon slags mekanisk nötning som ger skada och gör att cancer lättare uppstår. konserverade livsmedel ( de med en plastfilm på insidan) Jaha, det är i princip alla konserver då utom vissa som kommer från tredje världen och som säkert har bly i burkarna istället.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
idalinda
|
|
« Svara #27 skrivet: 2012.03.03 - 11:35:57 » |
|
Jag måste luska lite mer om mina makrillburkar, på dessa finns det ingen plastfilm, men de är väl av aluminum.... Sedan var det ändå trösterikt att vanliga grönsaker var bättre än inga grönsaker alls. och att de i Indien hade mycket mindre cancer trots att deras miljö är oftast väldig förorenad. De klarar sig bra tack vare kryddorna, grönt te (och kanske kokosfett från Alzhaimersboken ) Vi kommer inte undan skiten oavsätt hur vi gör, men kan minska trycket avsevärd om vi orkar tänka om med hushållskemikalier, mobilanvändandet ( nästa hus ska vi inte ha trådlös nätverk, utan en ordentligt kabeldragning överallt), rent hemlagat mat. och undvika kärnkraftolyckor också förstås.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Tina
|
|
« Svara #28 skrivet: 2012.03.03 - 17:00:16 » |
|
tänk på när ni pratar i mobil i bilen att det blir som en faradays bur vilket gör att strålningen blir jättestark.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mynlen
|
|
« Svara #29 skrivet: 2012.03.03 - 17:04:54 » |
|
?? faradays bur ser ju till att strålning INTE kommer igenom, hur menar du då att den blir extra stark?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|