Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:17:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: FreeTheAnimal  (läst 16414 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2012.03.01 - 19:52:39 »

Jag postade det här på KiF och tänkte att det kanske kunde vara intressant här också. Hoppas det är OK.

Kolhydrater börjar bli inne i paleosfären. Richard Nikoley rapporterar om när han provar att höja andelen kolhydrater och känner sig mätt längre så han spontant drar ner på antalet kalorier.
 
http://freetheanimal.com/2012/02/synthesis-low-carb-and-food-rewardpalatability-and-why-calories-count.html
 
Helt i linje med Stephan Guyenets senaste blogginlägg om mättnad
 
http://wholehealthsource.blogspot.com/2012/02/palatability-satiety-and-calorie-intake.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2012.03.01 - 20:01:20 »

Intressant, även jag läste genom den första länken! :wave:

Lovar du hålla koll på dessa herrar åt oss... och berätta om deras erfarenheter!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.03.02 - 02:11:46 »

Citat
Richard Nikoley rapporterar om när han provar att höja andelen kolhydrater och känner sig mätt längre så han spontant drar ner på antalet kalorier.

Har jag sagt i 6 år. Ingen som har tyckt det har varit intressant inte.  :whistle: :lick:

Jo, det är inne. T.o.m. på KiF börjar vittnesbörden komma. Samtidigt som jag så klart tycker det är bra att man nu tydligen kan prata om sånt här där utan att bli nedklubbad så känns det lite löjligt att t.o.m. kostvärlden är så lättpåverkbar och beroende av "modesvängningar". Jag har trott ett tag nu att nocarbandet kommer att vara rätt ute snart. Det märks ju redan på KiF. Förr, om någon ville nolla, blev det hejarop. Nu är standarfrågan varför i hela världen personen ifråga vill göra något sånt. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2012.03.02 - 07:02:22 »

Mnja, jag tycker nog att den allmänna inställningen på KiF fortfarande är att ju mindre kolhydrater desto bättre. Om någon har problem med viktnedgång så är det ingen som föreslår att höja andelen kolhydrater utan först kommer förslagen att ta bort mjölkprodukter, nötter och diverse annat. Aldrig att man säger att du äter nog för lite kolhydrater. Det kommer om personen rapporterar att man mår dåligt. Däremot är det många som ifrågasätter varför nybörjare ska köra fakir och det är ju iofs bra.

Det som är riktigt intressant med Richards inlägg är inte att han numera tycker det är OK att höja andelen kolhydrater utan att han tror att han förmodligen hade lyckats bättre på detta om han kört det från början.
The short answer is yes, I do believe that what I'm doing now would have worked. Here's the shocker though: it may have actually worked even better (with a conciliatory qualification to LC I'll get to). Tough pill to swallow, but it is what it is, and we learn and we go and we move onward hopefully better for the experience and knowledge gained.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.03.02 - 07:07:06 »

Nej, inte på det viset att de tror att det främjar viktnedgång, men nog är det mer vanligt att man inte heller tror att ju mindre man äter desto bättre är det? OK att det fortfarande babblas om ovanjordingarna som allena saliggörande, men jag tycker ändå det är en förändring från den tiden då de flesta trodde det spelade roll om man åt 5 eller 6 g kolhydrater per dag.  :tongue:

Och trådar som din om OHD kan ju förekomma utan att du eller någon blir trakasserad eller dumförklarad. Det hade aldrig gått på den gamla tiden. Det är väl vackert så?  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.03.02 - 09:27:15 »

Förresten, du får prata om vad du vill här.  :smile:

Jag postade det här på KiF och tänkte att det kanske kunde vara intressant här också. Hoppas det är OK.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.03.02 - 10:08:46 »

Förresten, du får prata om vad du vill här.  :smile:

Jag postade det här på KiF och tänkte att det kanske kunde vara intressant här också. Hoppas det är OK.


Om du är övertygat om att nollning är det enda rätta, prata om det,
om du är övertygat om att 90% kh är det enda rätta, prata om det.

MEN... respektera varandras åsikter och låt dig klubbas av Hemulen ibland  :flirting:

Det är därför jag trivs så bra här. Här FÅR man ha en avvikande mening. Utan att bli dumförklarat med en gång :)

Förresten är jag också inne på litet mer kh.  :laugh: Har köpt kokta rödbetor... och kommer nog att köpa litet morötter också.
Problemet är bara att jag ännu inte vet så noga än HUR jag vill få det i mina kostvanor. Men det kommer nog...


Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.03.03 - 05:23:35 »

Det är därför jag trivs så bra här. Här FÅR man ha en avvikande mening. Utan att bli dumförklarat med en gång :)

Nä, vi brukar vänta ett tag. Det blir roligare om man invaggar färskingarna i trygghet först. :devil:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.03.03 - 09:11:25 »

 :lmao:
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #9 skrivet: 2012.03.03 - 15:10:46 »

Fast det var faktiskt inte jag som startade PHD-tråden men däremot hängde jag gärna på och skrev vidare. Jag startar inte så många egna trådar på KiF utan hänger oftast på de som skriver om problem med LCHF. LCHF fungerar för många och mår man bra på det så ser jag inga problem med det.

Däremot blir jag riktigt bekymrad att läsa de som upplever problem med LCHF och som blir mer och mer restriktiva med både kolhydrater och kalorier i sin jakt på hälsoförbättringar och viktnedgång. Då känner jag att jag vill vara en motvikt till de som uppmuntrar till än striktare LCHF.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.03.03 - 15:21:41 »

Var det inte? Måste jag dit och kolla.  :eeek:

Jo. Jag blir också bekymrad över tvärsäkra yttranden om folks provvärden och råd om allvarliga sjukdomar uttalade med samma tvärsäkerhet. Man blir lite mörkrädd ibland. En del har en rätt nedlåtande attidyd också om inte deras råd uppfattas som gospel. Det må vara lätt att säga att högt kolestorol inte är farligt och att statiner är rävgift, men för den som står där med sin labrapport med skyhöga värden och nyss har hört sin läkare varna för följderna om ingenting görs är det inte lika enkelt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2012.03.03 - 17:07:55 »

Suck, måste jag dit och kolla om stackars kolesterolare....

Jag lyckads pricka ett par år sedan kolesterolvärdet 10 ( tio) och läkaren gick på taket och kopplade mig till diversa maskiner.
Allt annat var ok förutom kolesterolet och jag skulle bums börja med statiner.
Jag visste bara att det fanns andra åsikter också och att min mamma har lite upphöjda värden och hon vägrade också mediciner.
men visst var jag skraj  ett par dagar  och orolig några veckor på det....
Läste min Ravskov och försökte förstå. Men samtidigt hade jag flera unga hjärtpasienter i min släkt...

Nästa kollet ett år efter visade totalkolesterol 7 och visst var det en lättnad på något sätt.
Nu när jag har läst om forskningsfusktet och Alzhaimers-boken är jag totalt befriad, är stolt om mina höga totalkolesterol och
 litar på det.
Men den som får det första mötet med läkaren har inte lätt!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.03.04 - 07:10:44 »

Nu tog det hus i helvete!  :lol:

Lchf gör fler sjuka än friska!!!!!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012.03.04 - 10:00:10 »

vad JAG tror är att KH halten i "rekommenderade" kosten är för hög. Men att ligga så lågt som vissa LCHFfare vill tror jag inte heller är nödvänligt.
Bra mat lagad för grunden o så litet tillsatser som möjligt. Då kommer vi någonstans. Men jag blir iallafall trött på båda sidor, dom försöker skrika högst.

det här tycker jag summerar det hela bäst:

Religious wars: killing each other to find out who has the better imaginary friend
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.03.04 - 10:06:45 »

 :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544