Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 10:48:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Underpresterande sköldkörtel  (läst 41919 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2012.10.20 - 01:20:48 »

Ja, en gång. T3 var något bättre, men ganska obetydligt.

Jag har *kanske* låg temp på morgonen. Jag har aldrig lyckats genomföra det där med att ta tempen ett antal dagar i rad innan man går upp... Dessutom tror jag att min termometer är felaktig. Jag köpte en ny nämligen och hade omedelbart lägre temp. Har iofs flera gamla kvicksilvertermometrar, men att ligga med en sån i rumpan 5 minuter på morgonen överstiger nog min förmåga. Jag är mer eller mindre drogad (av sömn) när jag vaknar och kan inte tänka på en kvart minst. Brukade vara 1-2 timmar då jag bara satt och glodde, så där är en förbättring!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2012.10.20 - 01:22:58 »

Jag testade just termometern. Jag hade 36.4! Så lågt har jag aldrig haft och jag tror inte jag har det nu heller. Apotekets e-termometrar är skräp!

Dessutom är det fel T3-värde de tar. Har glömt vad det man ska ta heter, men det är inte det jag fått testat.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #32 skrivet: 2012.10.20 - 09:27:23 »

Jag tror man kan ta tempen i armhålan också, men tror man måste ligga med den så i 10 minuter plus att man måste justera värdena. Själv har jag bara en sån där ny örontemp och dessutom ovanligt dåligt minne på morgonen så det blir i princip aldrig av att ta den.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #33 skrivet: 2012.10.20 - 11:48:42 »

Vi har en som man sätter under tungan. Funkar bra tycker jag. Min morgontemp brukar ligga runt 36.5 +- 0.2 ungefär.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #34 skrivet: 2012.10.20 - 12:31:52 »

Hittade på hypo2.se info om hur man ska mäta och vilka värden som gäller. Tyvärr står inte om det är justerade värden för mätning i munnen liknande de för armhålan.

Mätpunkter
- Rektalt (dvs i stjärten) rekommenderas: mät 4 min, normal temperatur cirka 37,0-37,3 grader C.
- Armhålan: mät 10 min, normal temperatur cirka 36,3-36,6 grader C.
- Mätning i munhåla (längst in under tungan) kan i nödfall användas: minst 5 min, helst 10 min. Viktigt att hålla munnen stängd. Osäkerheten med mätning i munnen är dock stor, då det är vanligt med infektioner i hals, svalg, mun och tandben (exempelvis bakom en utdragen visdomstand eller rotfyllning, som man kan gå med länge utan att känna av), vilket påverkar temperaturen som då blir för hög.
http://www.hypo2.info/diagnostisering/kroppstemperatur
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2012.10.20 - 13:23:05 »

Jaha, själv upplever jag under armen som det mest osäkra. Har aldrig lyckets få en rimlig temp där när jag försökt.

Har du fått upp tempen något sedan du ändrade kosten, Subcalva? Hade du ännu lägre när du var rabiat LCHFare?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #36 skrivet: 2012.10.20 - 19:37:52 »

Jag har ju som jag skrev inte varit så duktig på att mäta tempen och nu hittar jag inte var jag antecknade de mätningar jag gjorde men om jag kommer ihåg rätt så låg jag lite lågt - runt 36,5. Men jag mätte inte när jag frös som mest under den rabiata tiden utan strax efter att jag börjat äta extra allt. Rent subjektivt så är jag inte alls lika frusen numera. När det var som värst var fötterna iskalla trots fårskinnstofflor och två täcken. Det hjälpte liksom inte att klä på sig om jag väl började frysa. Nu kan jag bli lite frusen men då tar jag på mig tofflor och tröja och då hjälper det och jag blir varm om fötter och händer. Dock kan jag fortfarande känna av när det är dags att äta att jag blir lite kall om händerna och om nästippen.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2012.10.20 - 19:40:15 »

Blir du inte tjock när du äter extra allt? Skulle jag bli. Som ett skott. :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #38 skrivet: 2012.10.20 - 19:54:36 »

Jag gick upp en del i början men sen låg jag still länge, länge, trots en hel del både fett och kolhydratsintag. Under våren, sommaren har jag tyvärr krupit upp ytterligare ett par kilo. Jag har egentligen inte ändrat vad jag äter men det är mycket möjligt har jag ökat mängden. Eftersom jag inte ändrat matmässigt tror jag faktiskt att det är mer stressrelaterat än något annat. Ett par relationer i mitt privata liv har av olika anledningar verkligen gjort att jag pendlat mellan högt och lågt ända sen i vintras och jag måste försöka komma i balans igen.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2012.10.20 - 20:04:19 »

Hoppas det ordnar upp sig då eller att du kommer över det, vilket som nu är aktuellt.

Blir lite avis. Ibland tror jag att jag kommer att få spel en dag och bara frossa och fortsätta frossa tills jag är minst lika fet som förut. Man bör nog inte släppa loss mig vid ett smörgåsbord just nu. Eller det kanske man kan förresten, smörgåsborden är inte vad de en gång var. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #40 skrivet: 2012.10.20 - 21:11:00 »

Har ni förresten läst nåt av Ray Peat och det han skrivit?

Since food, especially carbohydrate and protein, will increase blood sugar and T3 production, eating is “thermogenic,” and the oral (or eardrum) temperature is likely to rise after eating.

Blood sugar falls at night, and the body relies on the glucose stored in the liver as glycogen for energy, and hypothyroid people store very little sugar. As a result, adrenalin and cortisol begin to rise almost as soon as a person goes to bed, and in hypothyroid people, they rise very high, with the adrenalin usually peaking around 1 or 2 A.M., and the cortisol peaking around dawn; the high cortisol raises blood sugar as morning approaches, and allows adrenalin to decline. Some people wake up during the adrenalin peak with a pounding heart, and have trouble getting back to sleep unless they eat something.

If the night-time stress is very high, the adrenalin will still be high until breakfast, increasing both temperature and pulse rate. The cortisol stimulates the breakdown of muscle tissue and its conversion to energy, so it is thermogenic, for some of the same reasons that food is thermogenic.

After eating breakfast, the cortisol (and adrenalin, if it stayed high despite the increased cortisol) will start returning to a more normal, lower level, as the blood sugar is sustained by food, instead of by the stress hormones. In some hypothyroid people, this is a good time to measure the temperature and pulse rate. In a normal person, both temperature and pulse rate rise after breakfast, but in very hypothyroid people either, or both, might fall.

http://raypeat.com/articles/articles/hypothyroidism.shtml
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2012.10.20 - 21:42:21 »

Lite, men det är rätt länge sedan. Jag orkar inte längre försökta sålla ut vad som är trovärdigt och inte av alla mostägelsefulla utsagor som alla dessa gurus kommer med.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #42 skrivet: 2012.10.20 - 21:53:32 »

Förstår din känsla. Till och från tappar jag orken men sen är det alltid något som gör att jag börja googla och leta igen.  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2012.10.20 - 22:24:47 »

Hur länge har du hållit på? Jag minns inte hur länge jag pallade, men det var några år.

Dödsstöten tror jag var debaclet med Taubes på AHS. Vilka divor folk visade sig vara... Det var i samma veva som flera tidigare LC-paleo gurus vände tvärt. Sättet de gjorde det på, hur det tydligen inte bekom dem alls att de tidigare spridit råd som de nu anser vara felaktiga och t.o.m. skadliga... Som allt är ett spel, eller en tävling. Andra verkar vara mer estradörer än någonting annat. Skaffa ett budskap och se till att lära dig att framföra det väl. Allt det där sammantaget gjorde att det började kännas rätt sjukt att förlita sig på vad tvivelaktiga och ofta självutnämnda experter på nätet säger. Jag vet att jag slänger ut ungen med badvattnet, men jag kan banne mig inte skilja det ena från det andra längre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #44 skrivet: 2012.10.20 - 23:01:41 »

Jag har nog hållt på sen våren 2008 nån gång men med väldigt olika mycket fokus. Men jag har en tendens att gräva ner mig lite när hittar något som intresserar mig.

Jag är snarare road av det som hände på AHS. Eller road och road, det triggar mitt intresse att läsa mer att ta reda på mer då det är uppenbart att Taubes fått något seriöst om bakfoten. Det är därför jag gillar Carbsane bla. Man kan lita på att hon sätter tummen i ögat.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544