Äsch. Jag har ätit så här i över 6 år och jag lever än.
Jag vet inte vad jag hade för kolestrolvärden innan. Jag bad att få ta det för jag var nyfiken. De var inte tipptopp men inget att bry sig om tyckte doktorn. Nästa år hade jag plötsligt (enligt honom) jättedåliga värden, men jag har då sett mycket värre på forum och bloggar. Ett missförstånd gjorde att jag inte hörde av mig för att diskutera medicin och tur var väl det för året efter hade jag bättre än jag hade från början.
Jag kan ju inte säga hur kosten påverkat mig iom att alla prover är efter omläggningen. Själv tror jag att den kroniska diarré orsakad av en bakterie (!) som jag gick och drog med mer än ett år var orsaken till de tillfälligt sämre värdena. Det tror inte doktorn, men han trodde att jag hade IBS också. Hittills har mina egena diagnoser varit de mest riktiga.
Hur som, om jag förstått det rätt så får de flesta högre totalkolesterol men bättre fördelning och låga triglycerider = en förbättring. Så finns det enstaka individer som får skyhöga kolesterolvärden. Vad det beror på och vad de bör göra har jag inte hört något om.
Har du någon annan anledning att besöka läkare kan du ju be att de kollar. Du kan ju säga som det är, att du börjat lowcarba och är orolig. Men jag tror som sagt inte att du har så stort skäl att vara det.