Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 08:57:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rapport i dag  (läst 18638 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #15 skrivet: 2012.02.22 - 18:06:46 »

Någon roll borde det ju spela i alla fall. om inget annat så tycker jag personligen att det är ganska mycket slöseri att häva i sig mycket mer energi än vad kroppen behöver, om inte annat på det som ligger i plånboken ;) Jag vet ju inte hur det är för andra som är vana vid att äta väldigt stora portioner eller som är mycket överviktiga (är det någon skillnad på hungerkänslan där? behöver man mer för att bli mätt?) men jag går runt och är mätt mest hela tiden (bortsett från de ggr det går 5-6h mellan matintag) jag är nästan lite rädd för att jag ska äta för lite om jag inte ser till att äta när det ska ätas  :wacko:

Jag antar att synen på kalorierna har lättats upp lite grand? Det är ju bra att man kan ta till sig mer än det man helst vill :) 

Det verkar ju helt klart som att fett och kolhydrater hanteras på helt olika sätt i kroppen o.o Är det inte så att det krävs ganska mycket energi för att skapa ketonkroppar jämfört med att brta ner sockerkedjorna med? Eller har någonting blandats ihop i hjärnan på mig? o.O jag får ta och kolla upp det igen :3
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2012.02.22 - 18:16:19 »

Jag vet inte, jag är konstig serru. jag åt inte så himla mycket förut fast jag var fet. Hade noll aptit. Däremot åt jag ofta för att häva blodsockerfallen. Mat som medicin liksom. Torrt bröd utan någonting på, nyttigt att bra. Men kalorimässigt tror jag ändå inte att det blev så himla mycket. Men när jag började lowcarba så blev jag fruktansvärt hungrig. Blev aldrig mätt helt enkelt. Sen kom jag på att om jag ökade kolhydraterna så blev jag mättare på mindre och efter rätt lång tid fick jag nog normal aptit. Jag klarar mig ju på 1800 nu, är bara lite hungrig, men jag skulle obehindrat kunna äta det dubbla utan att må dåligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #17 skrivet: 2012.02.22 - 18:33:35 »

Det låter ju lustigt, inte alls som de flesta andra beskriver :o men din kropp vet nog vad som är bäst för den ^^ vilken tur att du vågar lyssna på den :D

så länge man inte äter stora mängder av kolhydrater så får man ju inte i sig så där överdrivet mycket kolhydrater ändå... men jag tror att man ganska snabbt kommer upp i större mängd än vad man tror att man gör...

själv har jag svårt att få i mig mer än 2000kcal på lowcarb, jag blir bommätt och mår illa. Jag kanske skulle kunna få i mig mer om jag gick och smååt hela dagen (vilket jag utan problem kunde göra innan) men jag har nästan inget sug för det nu.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2012.02.22 - 18:44:01 »

Inte jag. Jag gillar inte godis och sånt. Det enda som fick mig att äta mycket kolisar var de förbannade råd man fick. Annars hade jag nog inte ätit mycket över 100. 2 mackor (ibland 2 till på kvällen, men oftast inte), 2 potatisar, 1 liter mjölk i te, frukt någon gång. Så åt jag förut och det blir inte så himla mycket kolisar alls. Sedan blev det bröd- och pastaträsket på doktorns inrådan. Inte underligt att jag tappade aptiten. :laugh:

Jag äter ungefär som du kolhydratsmässigt. Det räcker för att jag ska må bra och hålla mig mättare. Går jag ner på talibannivå kommer kötthungern igen och jag mår inte bra heller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #19 skrivet: 2012.02.22 - 19:00:26 »

det låter verkligen inte som att det skulle bli mycket kh på det :o

5-20g skulle jag aldrig kunna hålla mig till o.o Då skulle det bli aldelens för jobbigt! Skulle ju inte kunna dricka mjölk, eller äta ost, och vara tvungen att äta smöret rent  :puke1:
Nej, jag ligger bra där jag ligger tycker jag :D Att jag inte precis behöver gå ner spelar nog med in i det :) Jag har absolut ingen motivation att prova att gå så lågt...



btw, vet du hur Rödbeta blir om man steker det? o.O 
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2012.02.22 - 19:09:39 »

Det blir ju gott i ugnen, så det går säkert bra att steka också. Rödbetor är mumsigt.

Det är ju runt 20 g eller lägre man helst ska ligga för att vara en god LCHFare.  :tongue:
Jag tror det där med att man går ner mer ju mindre kolhydrater man äter bara är en myt. Har man sötsug så har det så klart den effekten att man inte trillar dit så lätt om man aldrig får i sig några kolisar, men det är ju en annan sak. Det finns flera erfarna LC-gurus som säger att man inte vinner nåt på att gå extremlågt (och en del menar att det t.o.m. är dåligt att göra det). Jag tror mer på dem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #21 skrivet: 2012.02.22 - 19:15:57 »

Då ska jag prova så kan jag rapprotera in sen när det är färdigt :D

Då är jag inte någon god LCHFare *pout* inte för att jag bryr mig så mycket. Jag tänkte bara att jag skulle äta kolhydratreducerat (typ, ta bort bröd, pasta, potatis, ris och godis och snask), det var innan jag fattade hur mkt grönsaker man måste äta för att komma upp i någon vesäntlig mängd kolhydrater. nu när jag räknat lite på det har jag ju kommit fram till att jag ligger på under 10E%, vilket jag tycker det ser ut som att det verkar räknas som liberal lchf. Jag kan till och med äta en hel liten apelsin till efträtt utan att gå över 50g xD
Det kanske funkar för vissa att minimera kh totalt? Vi ska inte utesluta några möjligheter  :lmao:
Men jag tycker det känns sunt att äta en viss det kolhydrater. grönsaker, frukt, bär, nötter och frön i bra mängder är helt säkert riktigt nyttigt, och potatis är det ju faktiskt inget större fel på heller :P
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2012.02.22 - 19:37:03 »

jag har nog ätit för mycket fel saker idag. TVÅ lowcarbsemlor :) och jordnötssås  så nu mår jag litet illa

Linika: ungsstekta rödbetor med vitlökssmör. MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

Funderar på att börja med litet mer rotfrukter, morot, rödbeta mm. Saknar dom just nu på något sätt.  Ungsstekta morötter, palsternacka, rödbetor mmmm
Loggat



Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #23 skrivet: 2012.02.22 - 20:29:47 »

Mina rödbetor blev mäktigt misslyckade T_T men det var bara för att jag inte passade dem ordentligt! xD
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2012.02.22 - 20:49:51 »

synd!!!
Loggat



Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #25 skrivet: 2012.02.22 - 20:50:38 »

ja! det var synd :( men det är bara att göra ett till försök snart :D
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #26 skrivet: 2012.02.22 - 21:09:14 »

Då ska jag prova så kan jag rapprotera in sen när det är färdigt :D

Då är jag inte någon god LCHFare *pout* inte för att jag bryr mig så mycket. Jag tänkte bara att jag skulle äta kolhydratreducerat (typ, ta bort bröd, pasta, potatis, ris och godis och snask), det var innan jag fattade hur mkt grönsaker man måste äta för att komma upp i någon vesäntlig mängd kolhydrater. nu när jag räknat lite på det har jag ju kommit fram till att jag ligger på under 10E%, vilket jag tycker det ser ut som att det verkar räknas som liberal lchf. Jag kan till och med äta en hel liten apelsin till efträtt utan att gå över 50g xD
Det kanske funkar för vissa att minimera kh totalt? Vi ska inte utesluta några möjligheter  :lmao:
Men jag tycker det känns sunt att äta en viss det kolhydrater. grönsaker, frukt, bär, nötter och frön i bra mängder är helt säkert riktigt nyttigt, och potatis är det ju faktiskt inget större fel på heller :P

Kunde varit jag som skrev detta för ett år sedan. Jag tänker fortfarande så och äter massor med grönsaker, för att jag älskar grönsaker och det knaprar!  :inlove: Jag älskar att knapra, så det knastrar mellan tänderna. Krispiga salladsblad.  :lick: Och potatis och ris är praktiskt att äta för det suger upp såsen så bra.  :tongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #27 skrivet: 2012.02.22 - 21:18:28 »


Kunde varit jag som skrev detta för ett år sedan. Jag tänker fortfarande så och äter massor med grönsaker, för att jag älskar grönsaker och det knaprar!  :inlove: Jag älskar att knapra, så det knastrar mellan tänderna. Krispiga salladsblad.  :lick: Och potatis och ris är praktiskt att äta för det suger upp såsen så bra.  :tongue:

jag kan inte säga att jag är jätteförtjust i alla grönsaker, men jag äter gärna mycekt av dem jag tycker om :3

just det där med att få upp såsen saknar jag lite riset och potisen till, men det känns bättre i magen och jag har mkt lättare för att stå emot sötsaker så jag är nog nöjdare utan ris ^^

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2012.02.22 - 21:32:40 »

Potatis tycker jag är en god grönsak!  :bg:

:potato:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #29 skrivet: 2012.02.22 - 21:34:41 »

Jag tycker med potatis är gott, så jag kommer äta det i bland :3 speciellt på midsommar :D Potatis, grädfil och sill  :dribble:
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544