Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 12:27:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rapport i dag  (läst 18642 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« skrivet: 2012.02.21 - 20:04:18 »

Det varnades för LCHF på rapport i dag. Om att kolesterolet höjs och att forskarna är rädda för att se fler hjärtinfarkter. Jag tycker det jag äter känns bra i kroppen och i tankarna (inte alls lika mkt E-ämen som åker ner nu ^^) men man blir ju lite orolig när man hör människor i vit rock säga att det är farligt  :cry: Speciellt när mor ens inte är glad i det från början, och än mindre nu :(
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.02.21 - 20:23:05 »

Äsch. Jag har ätit så här i över 6 år och jag lever än.

Jag vet inte vad jag hade för kolestrolvärden innan. Jag bad att få ta det för jag var nyfiken. De var inte tipptopp men inget att bry sig om tyckte doktorn. Nästa år hade jag plötsligt (enligt honom) jättedåliga värden, men jag har då sett mycket värre på forum och bloggar. Ett missförstånd gjorde att jag inte hörde av mig för att diskutera medicin och tur var väl det för året efter hade jag bättre än jag hade från början.

Jag kan ju inte säga hur kosten påverkat mig iom att alla prover är efter omläggningen. Själv tror jag att den kroniska diarré orsakad av en bakterie (!) som jag gick och drog med mer än ett år var orsaken till de tillfälligt sämre värdena. Det tror inte doktorn, men han trodde att jag hade IBS också. Hittills har mina egena diagnoser varit de mest riktiga. :lol:

Hur som, om jag förstått det rätt så får de flesta högre totalkolesterol men bättre fördelning och låga triglycerider = en förbättring. Så finns det enstaka individer som får skyhöga kolesterolvärden. Vad det beror på och vad de bör göra har jag inte hört något om.

Har du någon annan anledning att besöka läkare kan du ju be att de kollar. Du kan ju säga som det är, att du börjat lowcarba och är orolig. Men jag tror som sagt inte att du har så stort skäl att vara det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #2 skrivet: 2012.02.21 - 20:36:24 »

jag tror inte heller att jag behöver vara så orolig, jag har hört långt innan jag började lowcarba att skräcken för kolesterol är lite överdriven, men jag har aldrig kollat upp det då jag är frisk i övrigt. Men det är lite jobbigt när mamma blir arg/irriterad för att hon är orolig och jag inte har något att hänvisa till för att lugna henne :(

är det lätt att ta sånna prov? (när man kontaktat läkare altså  :wacko:)
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2012.02.21 - 20:57:38 »

Du kan bara ringa till vårdcentralen och be om att få träffa en läkare som kan sen beställa provet.

Men om jag vore du, skulle jag låna boken om kolesterol

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411899
och be även din mamma att läsa det.

Jag läser just nu boken om alzheimer och efter den läsning vill man inget annat än undvika demens, parkinson och als,
genom att äta LCHF och kokosfett.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412259

Dom som har skrivit dessa böcker har också vita rockar... långa sådana!  :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.02.21 - 21:01:58 »

Det är inte säkert att de anser det motiverat om hon inte har nåt skäl. Hon är ju ung och frisk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #5 skrivet: 2012.02.21 - 21:08:17 »

Du kan bara ringa till vårdcentralen och be om att få träffa en läkare som kan sen beställa provet.

Men om jag vore du, skulle jag låna boken om kolesterol

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411899
och be även din mamma att läsa det.

Jag läser just nu boken om alzheimer och efter den läsning vill man inget annat än undvika demens, parkinson och als,
genom att äta LCHF och kokosfett.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412259

Dom som har skrivit dessa böcker har också vita rockar... långa sådana!  :flirting:

jag ska nog se till att läsa böckerna, tack för tipsen! :D

Jag tror inte att det skulle vara någon större ide att ta prover i dagsläget (har ju bara ätit så är i ett par månader) men man kanske kan få det att låta befogat om man starkt pekar på det att man lagt om kosten och är orolig. eller bara vill veta hur man liggger. Är läkeren emot lowcarb så bör ju denne vilja att man tar prover på det och genast lägger om kosten till tallriksmodellen igen....
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #6 skrivet: 2012.02.21 - 22:44:40 »

Jag har inte alls brytt mej om det här med kolesterolvärde.
Slängde medicinen för två år och åtta mån. sedan.
Tyvärr tror jag inte jag hade så högt värde då. Det var mer slentrianutskrivning.
Jag har inte ens funderat att ta prover sedan dess.
Du är ju så ung! svårt att tro du skulle ha för höga värden.  :lol:
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #7 skrivet: 2012.02.21 - 22:50:22 »

Jag tror inte heller att jag skulle få särskillt höga värden... men man vet ju aldrig :o Och det skulle nog vara bra att kolla upp för mor om inget annat. Då kanske hon skulle kunna lugna ner sig ^^ men jag får vänta ett tag innan det över huvud taget blir aktuellt :)

(Sen finns hjärt/kärl problem och diabetes på båda sidor av släkten... vilket ju inte är de roligaste sakerna att veta xD)
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #8 skrivet: 2012.02.21 - 23:13:18 »

Med den kost du äter tror jag det blir finemang!  :lol1:
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #9 skrivet: 2012.02.22 - 06:57:49 »

Det är ju så jag tycker att det verkar med :) det är ju just sånna saker folk som lowcarbar märker förbättringar på. Men ska man tänka lite kritiskt (som man borde om det mesta) så hittar man inte många negativa ord när man hänger på sidor som är för, det kan ju ha två anledningar, antingen är de det inte funkar för för rädda för att lyfta en debatt där så många lowcarbare som möjligt skulle kunna ta det av det, eller så är det en klar minoritet som provat och märkt av skadliga bieffekter... Men det verkar ju finnas en del pm 'motståndar sidan' fast de verkar inte vara berädda på att diskutera på ett sansat sätt, vilket även det kan ha sina orsaker.

Hm... Det här blev en litet lång fundering..
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.02.22 - 14:56:05 »

Det finns visst folk som mår dåligt. Fråga Ninnan. Många ger väl bara upp och försvinner och det finns det en orsak till. Förut var det inte lätt att ta upp något som var negativt och fortfarande är det nog så att det i bästa fall ignoreras. Annars betvivlas eller förlöjligas kverulanten ofta. Han har gjort fel, förstår inte hur han ska äta.

Kosten må vara bra, men det finns många sidor av LCHF som aldrig borde ha tillåtits sticka upp sina fula trynen. IMHO of course. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #11 skrivet: 2012.02.22 - 15:09:37 »

Så en stor del till att man inte ser så mkt av de som det inte fungerar på är altså stämningen? Det är ju riktigt illa! T_T Jag kan förstå att man vill främja och försvara något som funkar för en, men att ignorera att det kan finnas probelm för andra är ju mest bara dumstridigt :( Då får man ju inte fram den konstruktiva givande debatten de flesta verkar vilja se :/ och det är väl bättre att stötta de som de inte fungerar för (det torde väl vara de som behöver det mest!), och kanske försöka ta reda på varför (rent fysiskt) det inte fungerar, än att bara frysa ut folk? hmm... :/

får man fråga vilka sidor Hemul?

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.02.22 - 16:05:06 »

Ja alltså, det är ju mitt intryck. Frågar du andra kanske du får höra att det inte alls är så. Jag tycker det är samma när nån säger att de inte går ner eller går upp. De gör fel, för metoden är ofelbar. Och felet de gör är aldrig att de äter för mycket. Fast det sista har börjat lättas upp på sistone.

Jag läser väl mest på kostdoktorn och KiF. AD kollar jag nästan aldrig numera om ingen länkar dit.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #13 skrivet: 2012.02.22 - 16:51:04 »

Jag har själv inte märkt av det så mycket, men i bland tycker jag att vissa inlägg som tar upp att det inte funkar lite slätas över och ingen bryr sig om dem. men andra får hjälp, så det råder nog många delade meningar ^^

jag tycker att det låter väldigt logiskt att man inte går ner om man äter mer energi än kroppen har chans att ens göra av med, var i från energin än kommer o.o varför skulle kroppen ta av sitt lager om den inte behöver liksom? o.O

Det är mest där jag varit över huvud taget, om det inte länkats någon annan stans så klart. Har varit inne och kollat på Zytomeriskas blogg ett par gånger efter tv... men den är ju så jobbig att ens hitta på så jag inte orkat läsa något o.O
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.02.22 - 17:42:11 »

Jovisst, energinbalansen spelar ju rimligtvis roll även om det nog inte är linjärt jämförbart mellan olika dieter. Men i början var detta med att kalorier inte spelar någon roll jätteviktigt för LCHF-folket. Man trodde verkligen på det. Kalorier spelar ingen roll. Räkna dem aldrig. Du får aldrig vara hungrig... En del lever nog kvar i det fortfarande.

Och jag måste tillstå att även om jag inte går ner utan att skapa ett underskott så gick jag upp ganska obetydligt med tanke på hur mycket jag fläskade i mig i början. Hade jag ätit så mycket på "normalkost" hade jag nog närmat mig 200 pannor.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544