Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 10:32:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stoppa Alzhaimer nu! Av Bruce Fife  (läst 20050 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2012.02.21 - 16:06:51 »

Berittis, är du me!

Jag har läst tegelstensboken på halvvägs. Någon av kapitelna speciellt i början var svår ( handlar om hjärnas fysiologi),
men författaren själv skriver att det är fritt fram att hoppa över kapitel som man inte orkar med.
Det är inte nödvändigt att läsa om hjärnans funktion eller om sjukdomarna Alzhaimers, demens, Parkinsons eller ALS,
om man bara vill komma åt information HUR man kan undvika dessa.

Några möjliga orsaker är trauma( slag i huvud ( boxare), olyckor), läkemedel ( de flesta påverkar ju på något sätt hjärncellerna, narkosmedel när man är över 70år..., gifter i omgivningen, giftiga metaller ( kvicksilver, järn ...) infektioner.

Jag är på väg att kliva in till den andra halvan av boken som berättar om hur man kan förebygga dessa sjukdomar.
Så pass mycket  vet jag redan att kolesterol är hälsosamt, LCHF- mat gör nytta och man ska äta 5 msk kokosfett om dagen.
Då är man safe.
Jag har meddelat detta även till en släkting till min man. Hennes man har långtgången demes. Hon har tidigare lyssnat på
oss ang. LCHF och följer kosten på en hanterbar nivå, och försöker se till att även maken äter vettigt.
Nu hade hon direkt köpt kokosolja och börjat testa på maken. Hoppas att de får någon förbättring!

Deras son är väldigt orolig för sin egen del, om han skulle få en sådan tidig demes som sin pappa ( vid 60 år).
Så hon sade att hon kan berätta även för sonen att det finns hopp. Hoppas bara att boken snabbt kommer på finska!
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #1 skrivet: 2012.02.21 - 17:30:21 »

Det finns såm mycket böcker man borde läsa!

Med kokosfett, vad menas då?
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.02.21 - 17:43:50 »

går att köpa litet här och där. fettet av kokos. jag vill minnas mig att cocosa är ett märke hos er och kung markattas. det är alltså INTE kokosfettet i dom silvriga paketen, det är härdat. Det ska vara i en burk för det blir flytande vid ca 28 grader :) Kallas även kokosolja.
Loggat



Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #3 skrivet: 2012.02.21 - 17:53:52 »

går att köpa litet här och där. fettet av kokos. jag vill minnas mig att cocosa är ett märke hos er och kung markattas. det är alltså INTE kokosfettet i dom silvriga paketen, det är härdat. Det ska vara i en burk för det blir flytande vid ca 28 grader :) Kallas även kokosolja.

Jag är medveten om att silverpaketet är ont, men jag tänkta lite på mitt småtuggande av kokosflingor. Det är ju 63% fett dom består av, och dom kommer ju från kokosnöten eller? Jag tänkte om det kanske var gott nog?  :loony:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2012.02.21 - 21:03:01 »

Det är absolut något gott.
Här finns en länk till ekologisk kokosfett. http://www.ortapoteket.se/product.asp?product=793
Det säljs av flera olika företag och även större förpackningar 2kg och sånt.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.02.21 - 21:04:14 »

Från crearome köper man billigt, men man måste köpa mycket. Hade vi inte en tråd med inköpsställen, idalinda?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #6 skrivet: 2012.02.21 - 21:09:56 »

Det ska ju vara bra för håret med... så det kanske blir så att jag prova tillslut :D
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.02.21 - 21:11:19 »

går bra att smörja i sig med det också. BÄSTA medlet mot torr hud har jag märkt. Inga kemikalier tillsätta och det dras i huden så jävla snabbt!
Loggat



Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #8 skrivet: 2012.02.21 - 21:13:04 »

går bra att smörja i sig med det också. BÄSTA medlet mot torr hud har jag märkt. Inga kemikalier tillsätta och det dras i huden så jävla snabbt!


låter ju som en mirakelolja! Jag använder en blandning av solrosolja och ricinolja till mina händer/random torra områden för tillfället, och det är inte fel heller ^^
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #9 skrivet: 2012.02.21 - 21:16:47 »

Jap, Hemul , du hade rätta ordet crearome beställde vi våran kokos.
Men det var nog 3-4år sedan sist för mig.
Nu får det bli andra bullar, läser bara boken färdigt först.

Jag har bara det problemet att jag inte gillar kokoslukten, så det måste vara luktfritt.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.02.21 - 21:19:40 »

Ja, jag tog den billigare deodoriserade oljan sist. Jag gillar kokossmaken, men bara till vissa grejer. Den smaklösa kan man ju blanda med smör och steka i.

Men DU borde ju gilla den med smak! Det är ju smaskigt att blanda med bär ju (stället för grädde menar jag).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2012.02.21 - 21:40:32 »

 :loony: hur blandar men kokosfett med bär... kan det vara gott  :blink:

Vi gjorde egen choklad av den, men var så sparsamma med sötning ...då, nu skulle man kunna testa med mer sötning.
Stevia , lite socker och torkade jordgubbar....  :inlove:

Men jag måste börja väldigt försiktigt med tanke på mage och huvudvärken.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.02.21 - 21:48:06 »

Bara rör ihop det. Bären får inte vara så kalla att oljan stelnar förstås. Kokosolja är ju delvis vattenlöslig så den blandar sig med saften från bären och det blir som en tjockare sås. Jättesmarrigt! Åt det massor då när jag var "laktosintolerant".
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2012.02.22 - 23:43:31 »

jag har läst vidare.

Nu är det så här att om någon här börjar yla om kolesterol, så ska denne först snacka med mig och sedan läsa ett par böcker.
Börjar med Ravsnikov om man vill och eller bara läsa kapitel " kolesterol" på Alzhaimer- boken.
På den sistnämnda var det allra tydligast.

Kolesterol är en viktig byggnadsdel i kroppens fysiologi, den REPARERAR  skador.
Har man för lite kan man inte REPARERA  skador.  :angrywife: fattar ni!
Det här är hyperviktigt.

De som dör av hjärtinfarkt, 75% av dom har låga kolesterolvärden, kolesterol spelar alltså ingen roll för hjärt och kärl-sjukdomar.
PUNKT.
Ett par typer har bara fiffat kolossalt med forskninsraporter 30 år sedan då det inte var så viktigt att presentera all fakta.  :mad_roll:

Däremot flera rapporter visar att de älde som har HÖG KOLESTEROL visar bättre kognitiva förmågor på äldre dar än än de med lägre kolesterolnivåer.

När kroppen blidar ketoner till blodomloppet blir det som om man boostar kroppen med superbränsle.
Ketoner bidrar till att laga hjärnans celler och fixa nya.

Alltså om man vill behålla sin mentala hälsa  till gamla dar ska man se till att man har hög kolesterol och käka fettigt och nyttigt.

Akta er för alla mediciner och narkos om ni är över 70 år.. folk har blivit dementa efter en enkel operation.
Och massor av folk har fått ALS av statiner.  :cry:

OM jag nu skulle behöva välja mellan att dö på hjärtinfarkt eller dö på ALS eller lida innan döden på alzhaimers, parkinson eller dyligt. väljer jag hjärtinfarkten alla gånger.
Dessutom visar det sig att jag behöver inte ens välja utan med mättat fett kan jag skippa båda...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.02.23 - 00:07:35 »

Jaha, det där om minnesproblem efter narkos var det om på ett avsnitt av Kropp och själ. Mycket intressant, hade aldrig hört det förut. Typiskt va? Att inte informera om något sådant. Om jag minns rätt gällde det djupnarkos. Det gällde inte bara åldringar heller, men problemen blev långvarigare för dem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544