Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 12:16:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 11 12 [13]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Linikas Kostkoll  (läst 95095 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #180 skrivet: 2012.05.23 - 15:19:48 »

Livet i allmänhet och maten i synnerhet... men det löser sig nog :) får se till att ta tag i det efter tentan ^^;
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #181 skrivet: 2015.06.02 - 10:37:15 »

*dammar av tråden*
Det var längesedan jag var här! Livet hände, Japan, sen hem och börja på högskola direkt efter det och flytt till eget. Massa som hänt!

Något som hänt som jag inte trivs med är att vikten tickar upp, det mesta lägger sig på buken (vilket jag avskyr) och jag har ingen koll på maten.

Jag är sockersugen hela tiden, att inte ha något hemma hjälper inte för då går jag bara och köper något istället. (kanske märks att självdisciplinen är kass?)

På matsidan är det ganska illa med. Jag är jättedålig på att laga mat. Jag har liksom inte orken att stå och laga massa mat till mig själv, det är tråkigt och tar massa tid. Och sallad är inge gott. Det leder till att jag äter mer sött. Istället för mat.
Det hjälper inte att jag är otroligt dålig på att hålla efter mitt lilla kök, så det finns aldrig något rent att laga mat i eller plats nog att laga maten på.

Jag har börjat inse att det är riktigt ohållbart. Senaste månaderna har jag försökt att se till att äta tre mål mat om dagen och minska snacks intaget. Det går sådär. Maten går väl hyfsat om målet är tre mål om dagen, men det är ingen bra mat jag äter. Snabbmackaroner, annan pasta, ris... Potatis är bland det bättre, men det tar ju massa tid att koka potatis! Fisk, falukorv, färdiga köttbullar, kyckling och karré till det. Min mat i ett nötskal.

Så ja, inget vidare hållbart. Jag mådde mycket bättre och var nöjdare med vad som hände med min kropp den där stunden jag åt åt lågkolhydrathållet, så jag skulle vilja ta mig tillbaka dit. Jag vet bara inte hur jag ska gå tillväga :( Tror att jag måste börja med att hålla efter köket och faktiskt äta mat istället för snacks. Vad tror ni?

Ska försöka lite extra under sommaren. Kan nog vara bra om jag försöker dokumentera lite vad som händer under tiden (fast jag är dålig på det) så ni Kanske får se lite mer av mig! :)

(på den positiva sidan så har jag utökat familjen med två underbara katter, har en underbar pojkvän sedan 1 år och 8 mån tillbaka, träffat massa härliga kompisar och trivs i nya hemmet och på skolan :D)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #182 skrivet: 2015.06.02 - 12:22:23 »

Kul att se dig igen!  :wave: Hörru, det där tillståndet är hela mitt hem i, så kom inte här och gnäll över ett rörigt kök!  :lulz:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



SV:
« Svara #183 skrivet: 2015.06.02 - 13:17:39 »

Well, röran är så klart i resten av lägenheten med för det mesta, men alltid värst i köket! :p
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #184 skrivet: 2015.06.03 - 11:02:06 »

väx upp! bli vuxen!!  :lulz:

Nä det är ju inte så det fungerar på det flesta, även om en hel del påstår det. Vi är helt enkelt inte känsliga för grupptrycket att "man måste ha det städat när man är vuxen".

Inte jag iallafall.

Egentligen kan jag inte säga mycket om hur du ska göra för jag gör ju som du just nu, ja inte snabb makaroner osv men annars.. jag fattar inte varför jag ÄNDÅ köper fel saker när jag verkligen bestämt mig att inte göra det. det är starkare än jag.

Jag ska börja med veckomenyer igen. Det gjorde jag för 2 v sen men sen kom det allt möjligt emellan att följa den ändå. Jag tror dock att det är en av viktigaste delarna till att börja med.

Sen.. skippa bröd och såna uppenbara saker- så långt det går. Igår var jag hos mitt CI-märkes huvudkontor på besök, en hel dag och vi fick lunch och middag. Ja, lunch är ju frallor. För att inte ramla omkull av hunger tog jag ju det ändå. (soppan var också något inte riktigt kh lågt) Och middagen var okej men jag smakade av pastasalladen också. supergod! :) Men idag, hemma, blir det inget bröd eller sånt. Då får jag steka ägg igen.

Och hålla ordning på köket det börjar jag lära mig litet grann. Har ett ganska litet kök så om jag har disk stående kan jag inte laga mat. Så jag tvingar mig själv att diska varje kväll. (försöker tvinga min dotter också men det går sådär haha)

Börja med att utesluta bröd och pasta. Sen sockret, men det brukar gå lättare om man redan tagit bort bröd.
Loggat



Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



SV:
« Svara #185 skrivet: 2015.06.04 - 16:36:31 »

Nej, det är ju inte så lätt som man skulle önska!

Just bröd äter jag faktiskt nästan inte alls, just det lyckas h så med att inte äta. Pastan är med mest för att annars skulle jag äta bara proteinmat, Och det är inte riktigt vettigt. Veckomeny alt storkok hade nog varit väldigt fördelaktigt för mig egentligen, men det tar emot att dra igång, och jag har inte förvaring för storkok i kyl och frys :(
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #186 skrivet: 2015.06.04 - 19:11:08 »

byt ut pastan mot grönsaker.. Jojomensan :)
jag tycker verkligen att strimlad spetskål med köttfärssås är godare än med pasta. Mer tuggmotstånd.

Mer grönsaker äter jag absolut.

Så mycket storkök behöver man inte  göra. Men att äta samma röra i 2 eller 3 dagar med andra tillbehör, det kan man göra om man inpräntar sig själv att det är bättre för kroppen :)
Loggat



Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



SV:
« Svara #187 skrivet: 2015.06.05 - 09:34:24 »

Jajo, jag har ju tänkt att jag ska göra det, men sen så köper jag hem massa grönsaker för nu så ska jag! Och istället äter jag nästan inte alls och allt ligger i kylen och blir dåligt :/
Loggat
Sidor: 1 ... 11 12 [13]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544