Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 01:47:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Charlotte slår till igen  (läst 17767 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2012.02.16 - 19:43:54 »

Ahum, jag tror jag eventuellt har en släng av det.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #16 skrivet: 2012.02.16 - 20:43:19 »

Nej men på allvar, vad menar hon Charlotte med det, exakt samma som sockerberoende eller?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2012.02.16 - 21:20:57 »

Jag menar också allvar. Både fett och socker kan trigga belöningssystemen, så det är nog inte konstigare att gå igång på fett än på socker, bara ovanligare.

Jag skulle inte vilja säga att jag varit fettberoende förut, men har alltid gillat fett och erfarit någon slags lyckokänsla när jag får en extra fet bit i munnen. Tjockt med smör tog jag alltid. Brödet skulle täckas så det inte syntes, även om det var knäcke med stora gropar i. Sen när jag skulle leva nyttigt blev det ju ändring försås, men jag föll nog då och då. Ända sen jag var liten har jag noga synat köttet och sparat de fetaste bitarna till sist. Men när jag började lowcarba och plötsligt skulle äta mycket fett, då släppte alla hämningar och jag vräkte i mig. Det var svårt att skära ner också sen, blev grinig och besviken när maten inte var lika fet och god längre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2012.02.17 - 05:48:25 »

låter bekant, fast inte den med att alla hämningar släppte. Den har jag gudskelov inte. Men tjockt med smör och fetaste köttbitarna... och blandad smör med socker eller grädde med socker ..

Men jag tror ändå att det är lättare att äta mindre fett än att äta mindre kh. socker eller bröd vill säga. Dom har något som triggar mer än fett.
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #19 skrivet: 2012.02.17 - 10:09:58 »

Idalina, jag har nog också en släng för jag kommer inte ihåg vilka böcker jag rekomenderade  :smile:

När jag var liten blev jag alltid pikad av storesyrrorna att jag tog så mycket smör på mackorna. Så lärde man sig att skrapa av ordentligt. Mormor däremot skojade om att jag skulle vara försiktig så jag inte störde grannarna (skrapet med kniven mot knäckebrödet) Mormor lagade all mat med grädde och smör. Tyvärr var hon en duktig bagerska också och försåg en med farinlimpa och 7 sorters kakor varje dag. Den kombon var inte den bästa för vikten men härligt var det.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2012.02.17 - 10:12:56 »

Bra! Det var en sak jag inte tänkte på. Jag tycker som alla vet om rotfrukter, men jag hade inga problem att avstå från dem heller den tid jag försökte leva på under 10. Jag är surare nu över att inte kunna ta de där extra smörklickarna än jag var över att inte få potäter då. Brödet bekommer mig inte, mer än att man är van vid själv konceptet smörgås och det fixas ju lätt med surre. Godis och kakor åt jag typ 2 ggr per år förut så ingen skillnad där. Kanske är jag verkligen fettberoende? Coolt!  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2012.02.17 - 10:17:02 »

Kom just på ett beroendebeteende tror jag. Använde inte grädde dagligdags förut, så var man ju uppfostrad, inte ödsla med gudsgåvorna. Men om det fanns grädde... t.ex. när man gick på fik med bordsservering och fick en gräddkanna på bordet... Jag drack kaffe svart, men jag ville ju inte låta gratisgrädden förfaras så jag drack diskret upp den "på sidan om", till mitt sällskaps fasa.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #22 skrivet: 2012.02.17 - 11:10:03 »

@ Mynlen
Jag tror dom säljer en del lösnummer. Mat verkar ju vara rätt så viktigt för människor och engagerande om inte annat. Annars så kanske dom tror att dom gör det? Men dom borde ju ha koll på sånt på tidningarna.

@hemul
Ja, det är jag på bilden  :smile: Tack så mycket  :blush:


Ang socker/fettberoende. Är det inte så att all föda på ett eller annat sätt ger hjärnan må-bra-signaler? Det skulle inte förvåna mig om man kunde bli beroende av vad som helst i matväg.
Verkar dock som att det är lättare att bli sockerberoende, och att det har otrevligare effekter på kroppen än vad fettberoende har. Jag säger inte att något beroende är bra, man vill ju helst vara utan, men vissa beroenden är ju värre än andra (på en moderat nivå). Fast, den sämsta kombinationen i matväg torde väl vara en blandning av de båda?
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2012.02.17 - 11:45:36 »

jaa, socker o gradden. MUMS

sakert allra farligaste....
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #24 skrivet: 2012.02.17 - 11:52:31 »

Är det du själv på din avatar, Linika? Vad söt du är i så fall!  :inlove:

Precis vad jag också tänkte.  :nod-yes:

Men beroende, Hemul? Jag blir också lycklig när jag får något gott i munnen, men att därför kalla mig beroende? Nä. Då skulle jag vara beroende av rostat vitt bröd med bregott, ost och marmelad. Jag saknar det ibland, men jag har inga problem att avstå heller. Förut var det standard-mellis. Det kunde gå en halv limpa på en timme om jag satte den sidan till.

Däremot om man inte KAN avstå. Då håller jag med dig om att det är ett beroende, men du kan ju.  :blink:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2012.02.17 - 12:02:58 »

Jo, men med stort besvär! Som jag sa tycker jag inte jag var beroende förr, fett var bara min grej liksom, men jag mådde dåligt om jag fick leva på typ färdiga mackor med lite smör. Det var sen, när jag började äta jättemycket fett som det slog till. Det fanns inget stopp alls liksom. När jag tvingade mig att dra ner på det kände jag mig fullständigt gråtfärdig över mina torra måltider.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #26 skrivet: 2012.02.17 - 18:03:07 »

Linika, jag tyckte också att du såg så härligt fin ut!  Det strålar från dig på något sätt! Får du höra sånt live också?  :smile:


Fettberoende, jag undrade mest det att Charlotte skrev det på listan, jag har ju aldrig hört talas om någon annan
fettberoende än Hemulen  :inlove: Så det är alltså på riktigt att man kan vara fettberoend lika mycket som sockerberoende.
 :crazy: Snurrigt för mig ( som är sockerberoende...)

Fast kombon fett och socker var min storfavorit, jag kunde blanda margarin/smör med socker och gotta i med med sked.
Helt ohämmad.  :lol:, men det berodde garanterat på sockret, inte på fettet  :lmao:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2012.02.17 - 18:05:11 »

Det är för att folk inte vill erkänna det! Men jag tror inte heller att det är så vanligt att det blir ett beroende, mer en preferens kanske.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2012.02.17 - 18:14:18 »

Åh Idalinda.. socker med smör.. mmmm

kanske bäst att inte läsa i denna tråd mer....
Loggat



Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #29 skrivet: 2012.02.17 - 20:40:27 »

Linika, jag tyckte också att du såg så härligt fin ut!  Det strålar från dig på något sätt! Får du höra sånt live också?  :smile:

Tack!  :smile: I bland får jag höra det irl med, då blir jag glad  :inlove:


Fast kombon fett och socker var min storfavorit, jag kunde blanda margarin/smör med socker och gotta i med med sked.
Helt ohämmad.  :lol:, men det berodde garanterat på sockret, inte på fettet  :lmao:

Det där är min svaghet med :o fast jag blandar i lite mjöl för att få en konsistens jag trivs bättre med. Det är verkligen farligt   :cry:
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544