Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:30:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vågar du äta av köttet?  (läst 2302 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.12.27 - 18:34:58 »

Jag gillar Kropp & själ på ettan. Laddade när gamla program från 2008, bl.a. detta om frågan om vi vågar äta kött. Det var med anledning av den där stora metastudien som såg klara risker för tjocktarmscancer och Världscancerfonden larmade och uppgraderade rött kött till högsta varningsnivå, samma som arsenik i dricksvattnet. Man bör helt avstå från charkprodukter och äta rött kött bara till fest.

Experter i studion var Irene Mattisson, näringsexpert från Livsmedelsverket (så klart!) och Susanna Larsson, cancerepidemiolog från Karolinska. Det utspelade sig en rätt rolig dialog mellan programledaren Ulrika Hjalmarson Neideman och experten från Karolinska.

Ulrika Hjalmarson Neideman: Är det här att betrakta som en vetenskaplig sanning nu?

Susanna Larsson: Öhmm... jaaaa, i stort sett skulle jag nog påstå det. Det skulle mycket till för att de här rekommendationerna skulle ändras... Många studier som visar just det här sambandet.

UHN: Så är det sant?

SL: Öh, jaaa, det skulle jag nog påstå.

UHN: Mm. Många har ju rent känslomässigt mött det här larmet med viss skepsis eftersom kött har liksom, har vi ätit sen stenåldern. Vad säger du som forskar om en sån reflexion?

SL: Jaa-aa...Meen, vi drabbades ju av tjocktarmscancer också även på stenåldern. Ääääm...

UHN: Vet man det att man gjorde det? Eller tror vi det eller hur...

SL: (lyckligt fnittrande) Det tror man nog kanske bara. Ähmmmm.

UHN: Så det är inget argument?

SL: Nej, det tycker jag inte!

UHN: Mm.



Den sista frågan är ju tvetydig, liksom svaret. Jag TROR UHN syftar på det faktum att man åt kött redan på stenåldern, men hon kan ju också mena påståendet att man fick tjocktarmscancer på stenåldern. Oavsett vilket så är det roligt!   :lol:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2011.12.27 - 20:51:32 »

Vilket svammel. Sådär är det jämt, dom slingrar sig som värsta politiker.
Loggat

kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.12.28 - 04:15:00 »

 :laugh: ja inte får det där tramset mig till att sluta äta kött inte!  :lulz: mer luddigt än så kan man nog inte uttrycka sig känns det som!  :smack_head:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.026 sekunder med 22 databasfrågor.