Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 14:35:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: soya lecithin  (läst 27557 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2011.12.12 - 13:29:31 »

Jag blev nyfiken på att dubbelkolla fakta om soya lecithin.
Läste om det något år sedan och har försökt undvika det sen dess, men har nu glömt varför.

Gissa min förvåning då jag läser detta som första inlägg om ämnet ( jag använde google translator )

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.chow.com/food-news/54094/is-soy-lecithin-bad-for-you/&ei=PPLlTv6lF6eE4gTinoSYBQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CEAQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dsoya%2Blecithin%26hl%3Dsv%26client%3Dopera%26hs%3D9x5%26sa%3DX%26rls%3Dsv%26biw%3D1174%26bih%3D550%26prmd%3Dimvns
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1 skrivet: 2011.12.12 - 13:39:47 »

Trodde emulgreringsmedel var ngt som fick saker att hålla ihop  :lol1: Jag skulle inte äta det som tillskott, är det inte bättre att äta sojabönor isf? Eller något annat som innehåller kolin eller vad det hette? Sojabönor är äckliga  :puke1: Plus att äter man livsmedel som innehåller det nyttiga istället för ett tillskott så får man ju i sig massa annat nyttigt med. Jag äter hellre ägg än sojabönor  :lol:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.12.12 - 13:40:58 »

Hua. Vill man äta lecitin kan man ju äta ägg och få i sig det på ett trevligare sätt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2011.12.12 - 16:01:45 »

Soya-licitin tillverkar ungefär som margarin, försöker undvika det så gott det går. En tjej på jobbet som inte tål vete är även känslig mot soja och hon blev jättesjuk när hon åt panacotta gjort på soja-licetin-choklad.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2011.12.12 - 19:55:25 »

Men vad var det felet just på soya lecithinet?
Är det bara fel med soyan eller soyalecithinet?

Jag kommer inte ihåg resonemanget och hittar bara sådana konsiga inlägg om nyttig soyalecithin.

Det finns ju gott om veganer som lovordar soya i alla former och vi som ser att det är inte nyttigt alls.
Jag fattar så pass mycket att det var den industriellt tillverkade soya ( tofu mm,) som inte är bra, men
 att den ursprunglia japanska soyan skulle vara bättre/ bra.

Hur är det nu egentligen...
Inte att jag saknar soyan på något sätt ( ju visst soyasåsen just i såser är gott, jag undrar ibland hur jag skulle kunna ersätta den med annat)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.12.12 - 20:08:47 »

Vet inte. Det har kanske en del egenskaper som soja har och sen är det väl utvinningsmetoden med hexen eller vad det var.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #6 skrivet: 2011.12.12 - 21:22:39 »

Soya-licitin tillverkar ungefär som margarin, försöker undvika det så gott det går. En tjej på jobbet som inte tål vete är även känslig mot soja och hon blev jättesjuk när hon åt panacotta gjort på soja-licetin-choklad.

Ojdå  :shock:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.12.12 - 21:55:15 »

soyasåsen är fermenterad, Då är den inte dålig alls längre. Likaså tempeh eller hur det nu heter hos er, och tahoe. Då går det utmärkt att äta soya. Fast tempeh är litet för magert för min del och för smaklös.

Loggat



Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #8 skrivet: 2011.12.12 - 22:03:13 »

Jag tycker bara soja är äckligt, sojasås är ju gott att ha på ris, i sås eller så. Det är säkert inget större fel på det som livsmedel, bara att det inte faller mig i smaken. Sojalecitin tycker jag är läskigt p.g.a. framställningsprocessen samt att jag har läst ngnstans att det kan finnas rester kvar i lecitinet av olja (?). Sen tycker jag ju generellt att det är bättre att äta hela livsmedel istället för ett koncentrat av ett ämne.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.12.12 - 22:08:35 »

som smaksättning använder jag det. Men det handlar sällan om mer än en msk i en sås eller marinad... ser det inte som mat :)
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2011.12.12 - 22:19:34 »

Hallåå, menar ni nu att soyan är nyttigt igen???  :loony:

Jag häller gärna soyasås i såser!!!
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.12.12 - 22:23:42 »

nej, soya är inte nyttigt annat än fermenterad!  jag är soyamotståndare om det nu inte är ketjap, dvs soyasås.

Möjligen som groddar men men... där är jag inte helt övertygat än haha.
Loggat



Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #12 skrivet: 2011.12.12 - 22:26:39 »

Alltså jag tror inte soja är farligt att äta men äter inte så mkt baljväxter över huvud taget. Undantaget är väl ärtor som jag försökt skotta.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #13 skrivet: 2011.12.12 - 22:48:37 »


. Undantaget är väl ärtor som jag försökt skotta.
[/quote]
    ......

"skotta" det var roligt!  :lmao:   :snowman_sad:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.12.13 - 06:09:36 »

Gröna ärtor och gröna bönor äter jag. Det är nästan de enda grönsaker jag tycker är jättegoda så jag har bestämt att det inte är så farligt (det är det antagligen inte heller). Så har jag limabönor i små portioner i frysen att kalasa på ibland. Blötlagda jättelänge så de är väldigt WAP. :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544