Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 23:01:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inflammation roten till allt ont???  (läst 6015 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« skrivet: 2011.12.06 - 12:07:08 »

En intressant artikel om kroppens immunförsvar och inflammationer.... som Psoriasis sjuk med artrit och sjögrens syndrom så kanske svar och förklaringar finns här, ytterligare en anledning till att äta anti inflammatorisk mat och undvika säd, bröd och socker eller???
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/kropp-och-halsa/immun1_6685864.svd
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2011.12.06 - 12:36:57 »

Läs på http://www.zarahssida.se/ sida om vad du ska äta som är inflamationsdämpande.
Loggat

Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2011.12.06 - 12:38:44 »

Det var dessutom intressant på programmet "Efter 10" i morse om vad man ska äta och inte äta vid olika sjukdomar. Gemensamt var att äta fet fisk och inte äta konstgjord mat som pulversoppor, fabriksbakat mm.
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #3 skrivet: 2011.12.06 - 17:55:25 »

Intressant tråd. Går i samma funderingar själv. Finns någon, ny?, bok som Sanna Ehdin har skrivit om inflammationsdämpande mat. Tyvärr är den utlånad på bibblan här just nu.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #4 skrivet: 2011.12.06 - 22:16:47 »

Vet inte om hon har skrivit någon bok enbart om det, Ekub, men i "Den självläkande människan" skriver hon åtminstone om inflammationshämmande mat. Annars tror jag att hon har någon hemsida där sådant står också.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #5 skrivet: 2011.12.06 - 22:24:45 »

Det var den boken jag tänkte på. Vad är det för skillnad på inflammationsdämpande och -hämmande?  :hm-hm:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #6 skrivet: 2011.12.06 - 22:30:05 »

Bra fråga, och svar: Jag har ingen aning! Men jag gissar att inflammationsdämpande tar bort inflammationen tillfälligtvis medan inflammationshämmande saker är det meningen att  inflammationen ska läka bort för alltid. Rörde jag ihop det ytterligare nu, eller hängde du med på vad jag menade???  :whistle:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #7 skrivet: 2011.12.06 - 22:36:10 »

Kan det vara så att dämpar det så sänker det inflammationen men inte tar bort den, den dämpar den. Medan hämmande hämnar den så den försvinner? Äh jag vet inte, för mig låter de som synonymer. I denna korta presentation använder de båda uttrycken http://www.ehdin.com/?navid=176&sub=10.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #8 skrivet: 2011.12.06 - 23:58:03 »

Kanske det inte är så stor skillnad mellan dämpa och hämna.
Själv har jag en autoimmun sjukdom och jag har kommit fram till att allt beror inte på mitt handlade.
Framför allt ska man tycka om sig själv-vara snäll- och inte kasta all skuld på sig själv.
Jag har ju gjort ändringar i kosten-bort med socker och sädesslag.
Men nummer ett är att man ska leva.
Tror inte heller på alla undergörande historier om att bli frisk enbart med kost.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2011.12.07 - 16:09:47 »

Det handlar väl inte om att kasta skuld på sig själv, är det inte bra att få reda på mat som kan göra en friskare? Hon på tv4, Charlotte Erlansson-Albertssons har skrivit en mycket bra bok om hur man kan äta sig fiskare, Maten som stärker din hälsa. Inga konstigheter utan sunt förnuft om man tänker efter.
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #10 skrivet: 2011.12.07 - 22:20:43 »

Självklart finns det andra faktorer än mat som spelar in. Men det är ju bara så underbart att höra om historier där människor blivit friskare genom en så enkel sak som att ändra sina kostvanor!

Tack för boktipset Tina, ska kika på den!  :thumbsup:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #11 skrivet: 2011.12.07 - 23:49:56 »

"Kasta skuld" kom från mitt eget hjärta, att skylla på sig själv.
"Hade du gjort si eller så" skulle du varit frisk etc.
Jag tror inte alls på enskilda berättelser om att bli fri från svåra sjukdomar, men jag skulle aldrig propagera för min syn om det.
Även jag hoppas   :flirting:  att jag lindrat min sjukdom men har inte förmåga att tro att jag är frisk. (då skulle mina blodprover se ut helt annat)
och visst ska man pröva vilt.
Jag har väl kommit till den punkten att jag äter rätt, så mer kan jag inte göra med kosten!
Så fortsätt du med ditt sökande!  :smooch:
Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #12 skrivet: 2011.12.08 - 05:21:50 »

Orden dämpa och hämma tror jag inte är så stor skillnad, men den medicin jag äter är inflammatinshämmande. Den ska göra att inflammationen inte uppstår (funkar sådär). När det göller maten gissar jag att hon menar att man ska äta mat som minskar risken att kroppen skapar inflammationer.

Inflammation är trots allt en immmunförsvarsmekanism och helt nödvändig. Det är när kroppen överreagerar som vi får problem. Varför gör den det, det är ju frågan. Här tror jag maten har stor betydelse.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #13 skrivet: 2011.12.08 - 14:38:46 »

Håller på att läsa ett nytt blogginlägg, är överallt samtidigt  :whink: , om just inflammationer. Lisen skriver så här

SvD har nu en Idag serie som handlar just om detta, i samband med nobelpriset i vetenskap. Anna Nixon Andreasson har skrivit en avhandling om självskattad hälsa. Där påvisar hon att vi skattar vår hälsa som dålig när vi har förhöjda halter av cytokiner (signalsubstanser som signalerar att det finns inflammation i kroppen). Hon visar också att hälsa och sjukdom inte alltid går att mäta och hänger mycket ihop med vår inställning! It’s all one. Kropp och själ. Tanke och handling. Hjärna och tarmar!

Här är länken till inlägget om man vill läsa hela http://www.bloglovin.com/m/3082452/345506632/a/0/aHR0cCUzQSUyRiUyRmxpZmVieWxpc2VuLmNvbSUyRmJsb2dnJTJGaXRzLWFsbC1vbmUlMkY=
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544