Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:24:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Affes snodda snabblax med sesam.....med lånat bea recept från annan tråd *L*  (läst 12133 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« skrivet: 2011.12.01 - 18:39:08 »

Jag lyssnade på radio Stockholm igår och snappade upp ett recept som jag testade efter mina vanliga omgörningar :hm-hm:

Gott blev det tillsammans med den goda bean som finns här på forumet....syndigt gott, perverst gott  :redface:

Köp färsk eller fryst laxfilé

Tärna laxfilén i kuber
rulla i ett uppvispat ägg
rulla efter det i sesamfrön

stek på medelhög värme i stekpannan i smör tills dom känns färdiga, öppna en och kolla efter ett antal vändningar i pannan, sesam fröna kan vara lite känsliga för
hög värme...

gör under tiden receptet på bea från från elocinave :laugh:http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,2400.0.html som jag modifierade med 2 msk balsamvinäger och ganska mycket dragon samt salt....så ljuvligt gott :inlove:

När fisken är klar lägg upp lägg en stor sjö av sås bredvid eller rakt på .......klart att servera...har man gäster lägg till lite grönkåls sallad...typ: ta grönkålen "massera" dvs gnid sönder de kraftiga trådar den har skölj....rosta lite pinjenötter,häll över grönkålen ringla lite kallpressad rappsolja , tillsätt flingsalt och några skiva Mozzarella ost... njut :yay: Passar bra med ett rött vin typ Gnarly head......mmm
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2011.12.01 - 20:09:32 »

Låter mumma!

Men pinjenötter... nä, det vågar jag aldrig mer. Både jag och maken gick med pinjemun i en vecka, efter att råkat på dåliga diton hemma hos en vän.  :puke1: Nä, det var inte roligt.  :nonono:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.12.01 - 20:12:12 »

Skumt det där. Har de kommit på vad det beror på än?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2011.12.01 - 20:14:30 »

Nä, tror inte det. Det lutar åt att man kan ha otur och få något enstaka exemplar som är gammal och då ger den metalliska bismaken. Den är vidrig, så det är definitivt inte värt risken. Så gott är det inte med pinjenötter.  :nonono:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.12.01 - 20:46:00 »

Låter mumma!

Men pinjenötter... nä, det vågar jag aldrig mer. Både jag och maken gick med pinjemun i en vecka, efter att råkat på dåliga diton hemma hos en vän.  :puke1: Nä, det var inte roligt.  :nonono:
Strunta i nötterna...kör hardcore.... såsen är ljuvlig :flirting: salladen är ju som sagt mest skådebröd om man har gäster  :lick: gott är det.....
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2011.12.01 - 21:07:45 »

Såsen år suverän, det vet jag.  :tongue: Lax är aldrig fel. Så det är klart att det blev succé. :tongue: Halloumi är också en höjdare. Och jag gillar sallad i alla former. Man fågelfrön om man vill ha lite knaster i salladen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.12.02 - 07:33:07 »

gnida gronkalen? ata den ra? det ska jag testa!  Borde vara ganska gott. Hm far skriva upp det pa min lista imorgon! Fast har kops det oftast fardigtskuren i smabitar till "stamppot": blandning av mosad (stampad) potatis och kokt gronkal eller annan gronsak. (stamppot boerenkool ar med gronkal, stamppot zuurkool med surkal, stamppot andijvie med .. "Cichorium endivia" vad det nu heter hos er.  Och sa finns det en del olika till. Forutom med lok och morot da ar det Hutspot....

Loggat



Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.12.02 - 10:23:46 »

gnida gronkalen? ata den ra? det ska jag testa!  Borde vara ganska gott. Hm far skriva upp det pa min lista imorgon! Fast har kops det oftast fardigtskuren i smabitar till "stamppot": blandning av mosad (stampad) potatis och kokt gronkal eller annan gronsak. (stamppot boerenkool ar med gronkal, stamppot zuurkool med surkal, stamppot andijvie med .. "Cichorium endivia" vad det nu heter hos er.  Och sa finns det en del olika till. Forutom med lok och morot da ar det Hutspot....


Kul med olika matkulturer...här finns det knippen med grönkål lite överallt just nu inför julen.... god är den ...
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.12.02 - 10:26:11 »

finns nog ocksa har men i "supermarkt" ar det oftast bara fardigtskuren tyvarr!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.12.02 - 12:01:44 »

Mynlen, du som är en erfaren kvinna på många sätt, tror du syrad grönkål blir gott? Jag ska absolut testa, men frågan är om jag bara ska göra ett litet prov eller om jag ska fylla krukan. Får nog bara en chans, för grönkålen brukar försvinna lika fort som den dyker upp i butikerna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.12.02 - 12:17:07 »

Mynlen, du som är en erfaran kvinna på många sätt, tror du syrad grönkål blir gott? Jag ska absolut testa, men frågan är om jag bara ska göra ett litet prov eller om jag ska fylla krukan. Får nog bara en chans, för grönkålen brukar försvinna lika fort som den dyker upp i butikerna.
ICA Maxi hade ett berg av grönkål igår.... :bg: men som sagt det försvinner fort.... nog låter det gott med syrad grönkål tycker jag som inte är expert :flirting:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.12.02 - 18:51:34 »

tror det går Hemulen, har sökt litet runt och alla kålsorter blev nämna UTAN grönkål hahaha men jag tror det blir fint!

överallt tips att ha några enbär i. :) för smakens skull.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.12.02 - 20:34:34 »

OK. Det brukar ju vara billigt och borde gå fort att strimla, så ingen större förlust om det blir äckligt. Krukan blir ledig om en vecka, så då får vi se.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544