Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 06:07:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kokospannkakor  (läst 11487 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« skrivet: 2011.12.01 - 10:39:35 »

Har gjort sådana här pannkakor nu på förmiddagen http://www.alltommat.se/recept/Kokospannkakor-1319. Jättesmaskiga!! Det går säkert att byta ut rismjölet mot kokosmjöl om man vill, då måste de ju få ännu mer kokossmak!!  :thumbsup: Jag stekte de i kokosolja med och klickade på lite när jag skulle äta dem med, jag strödde lite mald vaniljstång på med. MUMS! Viktigt att pannkakorna blir helt genomstekta dock annars tycker jag smaken blir kvalmig, ungefär som med "vanliga" pannkakor. Godast om de får bli lite frasiga i kanterna. Ojojoj, tänk o göra frasvåfflor med recept baserat på kokospannkakereceptet!! YomYom :clapping:

Jag använde Santa Marias 80% kokosmjölk på tetrapack, den innehåller förutom kokos endast vatten. Supergod och relativt tjockflytande.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #1 skrivet: 2011.12.15 - 01:41:15 »

Varför använde du rismjöl? det innehåller ungefär lika mkt kolisar som vetemjöl ,fast smakar sämre.
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.12.15 - 06:52:22 »

För att det är ett thailändskt recept antagligen. Har läst att rismjöl ska göra pannkakor frasiga också, men det stod på paketet så det är kanske inte sant. Jag ska testa framöver ivf. Har så sällan kokosmjölk hemma bara.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #3 skrivet: 2011.12.15 - 11:26:44 »

Jag använde rismjöl eftersom det var det som angavs i receptet jag hittade som jag tyckte lät gott och jag inte lowcarbar utan mer försöker undvika gluten. Det var därför jag skrev att det nog går bra att byta ut rismjölet mot kokosmjöl om man så vill. Personligen gillar jag inte att göra pannkakor på kokosflingor för tycker inte om det "klumpiga" som blir av flingorna. Jag använde som sagt en mjölk med väldigt hög andel kokos men tyckte nog det blev för lite kokossmak ändå så därför jag stekte i kokosfett och hade lite kokosfett på  :lol:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.12.15 - 11:32:22 »

men kokosmjöl är som mjöl, har ju inga klimpar?? att göra det själv är så gott som omöjligt...
Loggat



Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #5 skrivet: 2011.12.15 - 11:44:54 »

Nä men jag hade mixat kokosflingor  :whistle: Blev inge bra för mjölet blev flingit/klumpigt  :puke1:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.12.15 - 12:10:41 »

haha då fattar jag. det är just det.. man kan inte göra kokosmjöl själv. Om man nu inte har en riktig kvarn antar jag..
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.12.15 - 12:33:25 »

Tror det är för mycket fett i också. Min Magic Bullet är nog effektiv nog, men kör man för länge blir det nästan som en fet kräm, inte torrt mjöl.

Mitt mjöl har inte kommit än. Det hinner bombis inte fram före jul!  :mad_viking:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #8 skrivet: 2011.12.15 - 12:51:23 »

Tror det är för mycket fett i också. Min Magic Bullet är nog effektiv nog, men kör man för länge blir det nästan som en fet kräm, inte torrt mjöl.

Mitt mjöl har inte kommit än. Det hinner bombis inte fram före jul!  :mad_viking:

Åh kokoskräm  :drool:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2011.12.15 - 22:50:57 »

Varifrån beställde du kokosmjöl? Jag läste på Marians mat & bak att kokosmjöl gör man av det som blir över när man gjort kokosmjölk, därför funkar det inte att mixa kokosflingor.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.12.15 - 23:32:22 »

Här.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,2903.0.html

Det är mer kolisar i det här än i det från LCHF-boden, men jag tycker det är skumt. Har googlad massor och alla mjöl jag hittar har ungefär såhär mycket kolisar UTOM det! Jag skrev till dem också och fick faktiskt svar efter ett tag, men sen har jag glömt att svara på det. De ville vita vilka sorter jag sett som hade mindra o.s.v. Ska göra det. Det vore ju intressant att veta orsaken, om de görs på olika sätt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.12.16 - 08:52:17 »

kanske det är en konspiration av svenska LCHF rörelsen för att få folk att baka!
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #12 skrivet: 2011.12.16 - 15:45:42 »

Nu har jag beställt får iherb jag med. Hittade recept på salta kex som jag vill testa. Jag fick en rabattkod om någon vill ha DIH951
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544