Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:37:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 9   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Billigt och förhoppningsvis gott kokosmjöl  (läst 83160 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.11.27 - 15:08:48 »

Såg en massa snack inne på KiFförut om ett kokosmjöl som skulle vara båda godare och billigare än det från LCHF-boden. Jag kom mig äntligen för att beställa nu när Affe la ut recept, men hade inte tänkt säga något innan jag testat. Men det visade sig att man kan få gratis frakt t.o.m. 30:e november, så då kände jag mig förpliktigad att tala om det i fall fler vill chansa. :look_down:

Det säljs på den amerikanska saten iHerb.com och kostar bara $5.81 för 454 g. Fin burk kommer det i också. Det har visst lite mer kolisar än det andra mjölet, men vad jag förstår tar man väldigt lite, så det kanske inte spelar så stor roll om det är godare också. Jag har googlat iHerb och de har bra rykte, bra produkter och bra service som det ser ut. De flesta märken jag såg kände jag också igen.  :nod-yes:

Frakten är snorbillig om man inte köper så mycket. $4 upp till ett ordervärde av $80 och en vikt på 1814 g. Det är rätt mycket det! Nästa steg kostar $6 vilket ju också är jättebilligt, men sen blir det riktigt dyrt. De har en mycket bra shoppingcart. Om man fyller i land och postkod så uppdaterar den ständigt med frakten, så det är jättelätt att lägga till och från tills det blir lagom.

Men nu har de alltså gratis frakt om man handlar för minst $40. Om det är viktbegränsning på det vet jag inte. Detta syns också i shoppingvagnen. Jag köpte två burkar kokosmjöl och magnesium för flera år framåt för att komma upp i summan, var inget annat jag behövde.  :lmao:

Men det är inte nog med det, om man anger en kod så får man dessutom $5 i rabatt på sitt första köp. Jag misstänkte genast när jag såg tjänstvilliga människor erbjuda koden på KiF att det var en sån där affiliationgrej. Och mycket riktigt, det är det. Det går till så att när man blir kund får man en kod. När någon sedan handlar med den koden får han $5 avdraget från sitt första köp (syns tydligt i kundvagnen) och kodens ägare får några procent tillgodo på sitt konto. Sen fortsätter det i flera led. Sickna fulingar att sitta och låtsas att de bara är snälla. Moderatorerna där fattar nog ingenting. :lulz:
http://rewards.iherb.com/

Procenten skiter jag i. Jag lovar att avsätta alla eventuella cents till serverkostnaden. Men femman ville jag gärna åt. Det vill säkert ni också om ni ska testa, så här är min kod: EMU766 .
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.11.27 - 16:14:08 »

Hur mycket mer kollisar har den då?

det är ganska billigt för kokosmjöl men jag tvivlar om jag ska göra det eller ej :) För då MÅSTE jag baka mer med mjölet.. nu är jag sparsam för det är så dyrt :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.11.27 - 16:37:30 »

Men typ 25 spänn för nästan ett halvkilo kan väl inte bli så dyrt? Pofiber är ju inte gratis heller.

Jag tror inte det är så mycket mer kolisar. Ska räkna... :willy:

Det på LCHFbutiken kostar 99:-/500 g och 165:-/1000g. Frakt 59:-
http://www.lchfbutiken.se/15/kokosnotsmjol-eko
De påstår att det innehåller bara 4 g kh.

Det på iHerb kostar ungefär 89:-/kg, så runt halva priset och så är frakten billigare.
Kolhydraterna får jag till 3 g per serving (14 g). Det skulle då bli hela 21.4 g/100 g.

Det verkar ju lite skumt. Undrar om ett av dem är fel? Hur som, man tar ju så lite så det kan ju inte bli några mängder ivf.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.11.27 - 16:55:46 »

Nu har jag skrivit till tillverkaren och frågat. Få se om de svarar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.11.27 - 17:15:35 »

iHerb har två andra sorter. Den ena har också 3 g per servering och den andra har 4 g. Det är nåt lurt med det här. :goggle:

http://www.iherb.com/Edward-Sons-Organic-Coconut-Flour-1-lb-454-g/32716?at=0
http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Organic-Coconut-Flour-Gluten-Free-16-oz-1-lb-453-g/10965?at=0
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.11.27 - 19:01:59 »

Konstigt ja!!! hoppas dom svarar!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.11.27 - 19:07:05 »

Kanske är det det där Affe pratade om, att det finns två typer. De där som bara har runt 4 g kolisar är väl ren fiber och det här kanske har med lite mera... men jag fattar ändå inte hur det kan bli så mycket som 20%.

Som icke kolhydratskrämd bryr jag mig inte så mycket av den orsaken om nu smaken är bättre, men man vill ju veta hur det kommer sig. Och framför allt om det stämmer.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.11.27 - 19:11:53 »

Det är ännu knasigare. I näringstabellen står att det innehåller per serving...

1.5 g fett
2 g protein
8-5=3 g kolhydrater

Det skulle ge ungefär 1.5*9 + 2*4 + 3*4 = 33.5 kcal. Men det står att det ger 62, dubbelt så mycket.  :pippi:

Tabellen på tillverkarens sajt har aningen annorlunda siffror men inte så mycket att det spelar någon praktiskt roll. Det går inte ihop.
http://coconutsecrets.com/flour2.html


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.11.27 - 19:25:57 »

trevligt med ett sånt mysterie på söndagskvällen...

Loggat



Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #9 skrivet: 2011.11.28 - 00:38:06 »

hemul
 jag undrar helt stilla varför du äter magnesium.. :neutral:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.11.28 - 08:50:27 »

Jag åt det förut när jag proppade i mig allt som ansågs kunna reglera blodsockret, så jag hade en gammal burk. Nu har jag börjat äta det igen, men bara var tredje dag.  Det beror på D-vitaminet som kräver magnesium bl.a. och vi anses ju allmänt ha låga nivåer + att jag äter en del mjölkprodukter, men inte så mycket som många andra tror jag, och kalk motverkar magnesium. Det här var lägre doserat än det megadosarade TwinLab jag hade innan, så det här kan jag nog ta varje eller varannan dag vilket är lättare. Därför blev det rätt många burkar.

Jag äter det alltså inte mot kramper som många andra. Har aldrig fått det på LC.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #11 skrivet: 2011.11.28 - 09:27:45 »

Bra tips, man skulle kanske betälla lite men jag har inget större behov av att baka.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.11.28 - 09:54:58 »

Bakar du aldrig? Jag älskade mina lc-mackor förut, men de blir lätt för många. Bröd fortsätter att vara farligt på det sättet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2011.11.28 - 10:28:42 »

Väldigt sällan nu för tiden. I början saknade jag mackorna och bakade en del men inte nu längre.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.11.29 - 11:57:59 »

Jaha, det skickades i natt ivf. Så i slutet av nästa vecka får jag det nog. Ska bli spännande.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3 ... 9   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544