Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:43:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lowcarbmyter: bär innehåller mindre kolhydrater än frukt  (läst 54893 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #30 skrivet: 2011.11.24 - 17:10:47 »

Jag planerar att köpa ytterligare en amerikansk blåbärsplanta på tomten nästa vår. :lick:
Vi är helt kära i dom stora fina söta bären som är så lätta att plocka!  :inlove:
Vi springer icke mer till en blåbärskog där nästan aldrig finns något att plocka  :smack_head:
Vi hatar myggor och dom finns det gott om  där i skogen i alla fall :so_mad:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2011.11.24 - 17:16:27 »

Kul! Kanske en investering åt min trädgård också. Men den får stå i kruka....
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #32 skrivet: 2011.11.24 - 20:09:04 »

Köp då minst två olika även om de säger att plantan är självfertil!
Du får mycket större bär när de pollinerar varnadra och det är surjord som gäller!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2012.01.11 - 21:06:51 »

Och myten lever vidare.  :whink:

En morot innehåller ca 7% kolhydrater. 100 g morot innehåller alltså 7 g kolhydrater. Den som vill hålla sig på ca 20 g kh kan alltså unna sig en liten morot per dag.
Frukt däremot innehåller oftast över 10% socker.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #34 skrivet: 2012.01.11 - 23:13:38 »

vackert.

Under det första året körde jag rejset rätt ortodox, och gick ner 15 kg över en vinter.
Sedan började jag trixa med kolisar av olika valörer ( oftast rent socker) resultatet är en pendling.

Så jag tror egentligen att dom som kör ungefär den strikta varianten och tar två rutor mörkt choklad / vecka mår bäst av det.

Men i det stora hela skulle man gå ut lite mer nyanserat. Annika D äter en fincrips till frukost har jag hört.
Om jag skulle börja med en ´paket skulle jag tar minst 5 och inte hela lådan... med en bra tidning eller bok.
Tur för mig att min näsa reagerar innan!
Maken och minstingen fixar inte att ha glass i frysen utan käkar upp allt om han hittar.
Finns det söta kakor, salt lakris eller liknande är det väldigans lätt för mig att falla dit.

I det sammanhanget är ett par morötter eller äpplen hit och dit ingen match. Mycket bättre än en påse godis i vilket fall.

I Finland har dom gjort olika namn på olika lowcarp -nivåer och alla precenterar sig efter sitt val.
Den " högsta" lowcarp finns väl kring 100g kolisar och dom kallas " hyvä karppi"  = " bra lowcarp" .
De som äter för välmående , inte för att gå ner tex.
Jag tycker att den stora gruppen glöms ofta bort.
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #35 skrivet: 2012.01.12 - 00:00:16 »

AD är en en totalt  för mej.
För två år sedan fick man inte äta ngt underjordiskt men nu går allt bra utom de förträffliga potatisarna.
Nu har hon vinklat det med ek. morötter och utomlands frukt. Varför inte jämföra med ek. äpple från Sv. ???
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2012.01.12 - 08:03:34 »

Ja, när kom hon på det? Jag läser bara där tillfälligt, så jag hänger inte med. Men jag minns att jag blev sågad nån gång för länge sen när jag försökte mig på lite rotfruktspropagande.

Citat
Under det första året körde jag rejset rätt ortodox, och gick ner 15 kg över en vinter.
Sedan började jag trixa med kolisar av olika valörer ( oftast rent socker) resultatet är en pendling.

Så jag tror egentligen att dom som kör ungefär den strikta varianten och tar två rutor mörkt choklad / vecka mår bäst av det.

Utom att det finns såna som jag, som varken mår bra eller går ner på extrem lowcarb.

Jag tror du är inne på rätt spår. Jag tror mycket hänger på vad som utlöser sug eller saker man öht har svårt att äta "bara en" av. Det behöver inte nödvändigtvis vara bara kolhydrater heller, inte om man försöker gå ner i vikt och inte vill överäta ivf...

Det är så löjligt när Goran anklagar t.ex mig och Ninnan för att vara kolhydratberoende för att vi "inte kan avstå från potatis". Det är riktigt att jag tycker om potatis och att jag är väldigt glad att jag kan äta det utan problem. Ett mål per dag blir ju normalt, som man var van förr, bara lyxigare och godare. Det underlättar, inte minst när man ska äta med andra. Men om jag var beroende, då skulle jag ju inte kunna nöja mig med den mängd jag bestämt, utan antingen bli sugen på mera potatis eller börja sukta efter något annat med kolhydrater och så är det ju inte. Inte för Ninnan heller.

Låter väldigt bra att finnarna valt 100 g som en övre gräns, den generella lowcarbdefinitionen. Vad som sen funkar för individen tror jag är personligt det har nog inte så mycket med rent fysiologiska orsaker att göra som man vill göra gällande här i Sverige, utan om man har sugproblematik eller allmänt har svårt att äta lagom av viss mat. Kan man tala om sug när man överäter revbenssjäll och njure i gräddsås?  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2012.01.12 - 08:14:28 »

Förresten tycker jag den gängse rekommentationen att börja jättestrikt och sedan lägga till lite kolisar i taget för att se vad man tål är dum den också. :devil:

För det första har man då antagligen gjort sig "kolhydratkänslig" och kan få effekter av små mängder kolhydrater som man inte skulle ha fått annars och alltså luras att tro att man inte tål ditten eller datten.

För det andra vore mycket bättre att dra ner måttligt och gradvis i början och antagligen slippa så mycket omställningsproblem. Många skulle nog komma dit de vill bara av att ta bort socker och spannmål. Kanske blir det just runt 100 g kvar. Går man inte ner eller får sug får man väl skära vidare. De enda som jag tror har nytta av att go cold turkey är nog just de som triggar väldigt mycket på allt med kolhydrater i. Varför ska andra göra det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2012.01.12 - 08:21:56 »

Själv är jag inne på spåret att a) det är väldigt individuellt och b) att det mycket hänger på "graden av raffinering" av kh som det handlar om. Plus självklart mängden. Bröd, som det är nu, är per definition "sönderraffinerad", likaså många andra matvaror. Socker är nog en av dom mest raffinerade, men jag tror inte det skulle ha varit ett problem om man åt det då och då, till fester mm (om man nu inte har fest varje dag,eller varje helg) men nu för tiden finns det i allt. Jag har lärt mig av min mamma att en gnutta socker på stekta löken framhäver löksmaken. t.ex.

Vissa saker är mycket lättare att överäta än andra, bara för att man är så van att det är så gott. som finncrispen, lowcarb ersättningsbrödet, mm
För egen del ska jag inte laga för goda saker för ofta. Får bli ganska "trist" mat ganska ofta för att skydda mig själv till att överäta...

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2012.01.12 - 08:26:16 »

Du är inne på Food Reward Hypothesis!

Tror också det ligger en hel del i det. Det behöver ju inte vara så antingen eller som de stridande gurusarna vill ha det till. Man kan ju ha problem med insulin OCH lätt äta för mycket av god mat.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2012.01.12 - 08:31:20 »

absolut! Vad jag dock vet är att "kaloriunderskott" inte alltid är enda sanningen för att gå ner. jag har en dust med någon på lchf forum nu igen om detta. För jag HAR försökt att gå ner i vikt på "dietisternas" råd men gick inte ner något. Hur strikt jag än håll mig till det rådet. Jag åt knappt något, men ner gick jag ICKE. Jo kanske 2 kg på 4 månader..  Men det var ju 80% kh baserad mat. Nu äter jag betydligt fler kalorier och går ner...  visst kan man inte äta obegränsad energi (även om någon på kostdoktorn påstår att man kan äta hur mycket fett man vill och gå ner om man inte äter kh alls, tror inte på det), men absolut underskott behöver man tydligen inte ha.

Blir bara så less på alla som beskyller tjockisar som itne går ner att dom fuskar, inte har karaktär nog osv. BLÄH!.

slutgnällt. Är trött och har ont i benet (självklart) men om en timme får jag duscha!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2012.01.12 - 09:11:09 »

O nej! Kalorier är med i kompotten, men de är inte allt. Jag tror inte jag åt mer än jag äter nu när jag gick upp.

En sommar lurade en bekant mig att kompisbanta med nån konstig "sjukhusdiet". Hon jobbar på sjukhus, så jag trodde ju det var nåt vetenskapligt, men det var det inte. Det var specificerat exakt vad man skulle äta, en massa sardiner kommer jag ihåg. Ivf var det så klart lite kalorier, 1200 om jag minns rätt.  Vi orkade ett par månader. Båda fuskade, men inte mycket. Hon med choklad ett par gånger och jag med en torr bit knäckebröd ibland. Jag motionscyklade också. Hon gick ner ett par hekto, jag ingenting. Sen gav vi upp.

Jag tror kalorier spelar roll så långt att man måste äta mindre än man gör av med. Men sen kanske ämnensomsättningen höjs på viss kost och sänks på en annan plus att detta med insulinrestens kommer in också. Så det går nog inte att säga att man måste äta samma kalorimängd på olika kosthåll för att gå ner eller upp, speciellt inte om man är insulinresistent. Däremot tycker jag man kan använda kalorier som ett mått på hur mycket man äter förutsatt att man håller sig till samma kost. T.ex. nu går jag ner på 1800 kcal. Ligger jag för mycket över det står jag still. Men det gör ju inte att jag tror att jag skulle fortsätta att gå ner på 1800 om jag gick tillbaks till den kost jag blev fet på.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2012.01.12 - 09:18:06 »

det är det jag försöker förklara hela tiden men han (=//%¤##"!! haha) fortsätter bara sitt tjat om kalorier in och kalorier ut. Absolut har kalorierna betydelse men inte på det sättet han säger.  Och hela tiden får jag pika som "då fuskade du nog" eller "din dietist gav dig för mycket kalorier".  Det är mest det jag är så arg över, bara anta att man inte gjorde som man skulle.

Jo, om jag äter 500 kalorier per dag, oavsett vad, kommer jag att gå ner. Absolut. Det kallas svält. Inte nyttigt iallafall. Och om jag skulle klara det längre tid vetefan. Tror inte det.

Men jag läser inte den tråden längre, hoppar över mår dåligt av ordvalet och hur han håller på. Han har redan varit bannat ett tag pga det här. Så länge jag klarar det vill säga hahah!

kvart kvar innan jag får duscha. fick duscha 24 timmar efter ingreppet. Nu blir det 23 och en halvtimme men jag tror inte dom 30 minuterna spelar SÅ stor roll. skönt att kunna längta efter något så skönt!
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #43 skrivet: 2012.01.12 - 11:00:38 »

Så viktigt att kunna reflektera kring allt detta!
Jag läser då och då hos kostdoktorn men aldrig hos Annika D numera.
Bläddrar bara bland receptsidor ibland. Så ni kan väl hålla mig uppdaterat om vad som " pratas".

 Vad skulle dom säga om oss, som äter rötter så mycket vi bara hinner... ungsrostade rötter ( jag köpte även en sötpotatis
bara för att testa) i december åt vi hos min bror och där fick vi smaka det. Så gott det var!
( Men den är svårodlat här i Sverige, behöver värme och behöver odlas i hinkar i växhuset )
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2012.01.15 - 10:46:20 »

De skulle säga att det inte är LCHF. Och det är det väl inte heller. De som vill styra över LCHF-begreppet har målat in sig i ett hörn med sina godtyckliga regler och definitioner. Det är synd om dem som vill testa lowcarb och inte läser annat än LCHF-sidor och -böcker, men annars spelar det väl ingen större roll för mänskligheten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544