Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.09.21 - 16:17:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 14   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: rawfood, vegetarisk kost och LCHF  (läst 111397 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #60 skrivet: 2011.10.29 - 15:20:01 »

Jag ska ta tag i filmen, ev, med hela familjen om det är intressant ( jag har ju två nativespeakers som kan simultantolka åt mig om det skulle behövas....)

Menar du filmen jag såg? Det är ingen idé i så fall, den var urdålig. Taskigt gjord och det enda som liknande fakta var det jag nämnde. Inga tips om vilka grönsaker och frukter som är bra, ingenting sådant.

Killen, en australiensare, bestämde sig för det här. Så åkte han till USA där han först skulle vara i NY en månad och sedan korsa kontinenten i bil, inte till fots som jag trodde, alltmedan han tillämpade dieten och bantar ner sig då. Jättenormalt? Även filmatiskt var den dålig. Man fick inte se nåt av allt det där. Bara hur han stod i olika gathörn och frågade folk hur de åt och sa jaså och jaha.

Det enda lite häftiga var att han träffade en jättetjock långtradarchaffis som blev lite intresserad. Han erbjöd sig att hjälpa honom och de bytte nummer. När han var tillbaks i Australien blev han uppringd av killen som var desperat, så han åkte tillbaka och hjälpte honom att komma igång (jo, det kändes väldigt uppgjort!). Senare fick chaffisens äldre bror som också var tjock infarkt och hoppade också på. Det var det enda som var lite kul att se, för chaffisen var verkligen stor och man fick faktiskt se hur han blev smalare och smalare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #61 skrivet: 2011.10.29 - 16:20:13 »

Snart vet jag inte vad är höger eller vänster, upp eller nere

Här finns en väldigt enkel exempel: En man som har bara ätit frukt och bär 25 år och mår prima.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article11814858.ab

Jag har spanat efter rawfood forum, en sådan stor allmän diskussionsak, men har inte riktigt hittat en sådan, det verkar vara lite olika håll... Raw-folket.
Jag skulle främst vilja fråga om olika blad , just nu dajkon/rättikablad om man kan äta dom ( vilket jag tror att det går att göra),
men skulle vilja snacka om ämnet och ev. odlingar inomhus/växthus också.

Snart backar jag tillbaks i odlingsforum med mina frågor.

Man hittar väldigans olika snack om mens, välmående, zink, b-vitamin,D-vitamin.  Huvet bara surrar.
Det är nog dax att ta tag i kvällsmaten ( spaghettipumpan och köttfärssåsen...  :lol:)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #62 skrivet: 2011.10.29 - 16:38:23 »

Men kolla hur han ser ut! Det är inte bara fett han saknar på kroppen inte. 

Man kan nog intala sig att man mår super om man verkligen tror på det man gör. Se para på alla LC-paleo-typer som hoppar av nu. Tror det finna betydligt fler veggos/RAW som gör det och deras problem är nog jäkligt mycket större. Det finns ju praktexempel. Men tills de insåg att något var fel, då mådde de ju jättebra, eller hur?

Vad jag menar är att det kan vara svårt att känna riktigt hur man mår. Man jämför ju liksom från dag till dag och har lite svårt att jämföra över tid. Man kan tro att man mår jättebra, så ändrar man något och mår plötsligt mycket bättre. Då tycker man inte längre att man mådde jättebra förut. Att må bra är inte bara avsaknad av värk och sjukdomar heller.

Och vad det gäller sjukdomarna kan man också lura sig själv. Tänk på oss förut. Jag är nog inte ensam om att ha tänkt att så dåligt som jag mådde var det väl ändå en jäkla tur att jag valt att leva så "nyttigt" som jag gjorde, för annars skulle jag ju alldeles säkert ha mått ännu sämre och varit ännu tjockare eller t.o.m. död.

Jag tror vi är konstruerade så att vi vill ha rättesnören att hålla oss till när det blåser snålt och när i fått fatt i ett sånt så håller vi oss stenhårt till det. Man får lätt lite skygglappar. Tills man börjar vackla i tron och då trevar man genast efter något annat.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #63 skrivet: 2011.10.29 - 17:16:42 »

Han ser mycket äldre ut än 66 år!  :shock:
Nä, jag tror varken på gröna blad eller fruktdieter.
De närmast föregående århundradena har sådana dieter inte funnits.

Jag tror mest på bra råvaror och att man kommer längst med det.
Vilka lc-paleo har hoppat av? Jag blir nyfiken!

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #64 skrivet: 2011.10.29 - 17:41:14 »

Han ser mycket äldre ut än 66 år!  :shock:

Kroppstypen liknar mycket dr Fuhrmans (gurun bakom dieten som tillämpades i filmen jag såg).
http://www.drfuhrman.com/

Citat
Vilka lc-paleo har hoppat av? Jag blir nyfiken!]Vilka lc-paleo har hoppat av? Jag blir nyfiken!

Värsta supergurusarna. Don Matesz, Stephan Guyenet, Kurt Harris... Alltså, de har ju inte hoppat av paleo, men de har omvärderat sin syn på kolhydrater och intar nu stärkelse med god aptit.  :whistle:

Själv tycker jag Richard Nikoley gjorde det bästa inlägget i debatten på åratal.  :tongue:
http://freetheanimal.com/2011/06/the-individually-optimal-diet-piss-everyone-off.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #65 skrivet: 2011.10.29 - 19:08:27 »

Allt verkar vara fullt vetenskap, bara att kunna bajsa, eller hur sur magsuran ska vara till hur nyttigt eller ickenyttingt det är att ha mens.
Hur har människan kunnat äta under alla årtusenden överhuvudtaget?? :blink: :smack_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #66 skrivet: 2011.10.29 - 19:23:46 »

Är det onyttigt att ha mens?  :huuh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #67 skrivet: 2011.10.29 - 20:57:04 »

Läste lite av ovanstående herrar och det kändes bra att det jag intuitivt anat om rotfrukter, frukt och mindre fett, var inte helt fel.  :lol:
Jag fäste mig vid; "Det går inte att springa maraton varje dag = lchf- kroppen går på högvarv"
eller
lchf behandlar symtom i stället för att behandla metabolisk flexibilitet.
Nu sk*ter jag i alla gury ett tag och njuter av "min" mat och funderar om jag ska lägga till lite ris  :loony:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #68 skrivet: 2011.10.29 - 21:01:04 »


Idalinda:Hur har människan kunnat äta under alla årtusenden överhuvudtaget?? :blink: :smack_head:

Därför att de har ätit det som naturen gav dem oavsett om de bodde i Norrland eller vid ekvatorn!  :club:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #69 skrivet: 2011.10.29 - 21:02:52 »

Citat
Jag fäste mig vid; "Det går inte att springa maraton varje dag = lchf- kroppen går på högvarv"

Vem av dem säger det? Det var väldigt intressant, för det är ju precis vad Diana Schwarzbein har sagt hela tiden, att man får för höga nivåer av metabola hormoner och allt går på högvarv i cellerna, man åldras fortare. Det var också vad Stefansson gissade om eskimåerna för länge sedan (de blev inte gamla och de åldrades fort, men de var jävligt friska när de dog unga).

Jag åt ris redan förut ibland, men nu när jag lärt mig att det är säker stärkelse så äter jag det oftare och utan dåligt samvete. Men mest potatis. Tyker potäter är godare och det blir också rätt lite ris i jämförelse med hur mycket potatis man får på samma kolhydratgiva. Fast kokt höns i currysås med ris är givet (om man nån gång får tag på en höna) och till leverstuvning är det också gott ibland.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #70 skrivet: 2011.10.29 - 21:29:23 »

Jag tror det var Harris som sa det.
Just nu tycker jag läkarna AE och AD är ganska oansvarliga, den ene med guryn G Taube och den andre med en blogg som är  väldigt dogmatisk. 
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #71 skrivet: 2011.10.29 - 21:35:42 »


Idalinda:Hur har människan kunnat äta under alla årtusenden överhuvudtaget?? :blink: :smack_head:

Därför att de har ätit det som naturen gav dem oavsett om de bodde i Norrland eller vid ekvatorn!  :club:

Jag undrade bara för att vissa sidor verkade som att man kan inte äta mat som inte har gått genom  en mixer,
blandats med chiafröer. Eller badats i smör. Det är livsfarligt att äta nötkött / livsfarligt att äta soja.
man ska bara leva på frukt. man ska bara leva på fett. Man klarar sig utmärkt utan fett men allt nyttigt finns
ju i frukter. Äggen är det nyttigaste som finns.
Så mycket vetande.

Man bara visste förr, eller visste man , eller hur var det?
Levde man bättre förr, längre? inte, men berodde det på något annat än maten?
Man lever ju väldigt länge nu , men är man småsjuk hela tiden till skillnad för förr?
Men maten i allmänt är ju kass idag. Minskan medellivslängden snart, om vi fortsätter så här?

Hur ska jag mata bäst mina ungar??? :cry:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #72 skrivet: 2011.10.29 - 21:44:00 »

Du skulle inte ha slutat amma dem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #73 skrivet: 2011.10.29 - 22:33:24 »

Medellivslängden har ökat sa de häromdagen på nyheterna.
Vad jag förstår kan du och din familj inte äta bättre än ni gör nu.
Ni köper ju bra råvaror.  :clapping:
Det är bättre att leva medans man äter och inte tvärtom.
Ni äter ju så mycket hemodlade grönsaker, varför ska ni nu lägga till en massa ogräs??   :shock:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #74 skrivet: 2011.10.29 - 22:47:04 »

Idalinda:Hur ska jag mata bäst mina ungar?  :cry:
Ja, ta dej en ordentlig titt på dem!  :lmao:  Ser de ut att behöva morotsblast i stället för morot?
Jag tycker det är ok om du själv dricker dina gröna mixer och stanna därvid.
Loggat
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 14   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544