Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 09:15:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Surkål?  (läst 26307 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« skrivet: 2011.09.28 - 20:32:45 »

Jaha, då står det en burk surkål i skafferiet men vad ska jag egentligen ha surkålen till?  :blink:
Jag vet inte riktigt vad som fick mig att köpa den men mitt i handlandet får jag syn på burken med texten Krakus surkål och kom genast att tänka på att Hemul skrivit om den, så den fick följa med. Men nu kan jag ju säga att jag ångrar mig lite för jag vet inte om det var ett så bra köp egentligen.  :blush:
Nåja, jag blev i alla fall inte ruinerad på kuppen.  :whink:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.09.28 - 21:23:18 »

Krakus är ivf mycket god även om den är pastöriserad, så ångrar dig gör du nog inte. Som alla deras produkter jag provat. Den inlagda gurkan är som jag sagt några gånger förut super och bara 5% socker (i lag och allt alltså). :lol:

Gör som tyskarna - ät den med nåt fett. Kallt rökt fläsk t.ex. Eller blanda i osttäningar och häll över lite olivolja. Eller använd den i sallad tillsammans med råa grönsaker (ingen vinäger behövs då, bara olja!).  Även gott till varm fet mat, som fläsk, revbenspjäll, fläsklägg, stekta korvar o.s.v.

Min gamla favorit var knäckebröd med tjockt med smör, ost, surkål och lite salt.  :inlove:

Om du aldrig ätit surkål förut så unvik att lukta på den. Tänk slakad vitkål med pressad citron över och smaka bara. :bg:

Nu måste jag gå och banka färdigt min innan det blir för sent. Ska inviga krukan.  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2011.09.28 - 22:03:58 »

Jo Nizhoni, det var ett toppenköp! Krakus surkål är slurp! Den är mild och god i smaken. Gör en gulasch och ha surkålen till. Det är kanongott! :drool:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.09.29 - 07:20:39 »

för dom som äter potatis... man kan mosa potatis och ha surkålen i. Då blir det zuurkoolstamppot, en holländks rätt. (lägg till litet vätska och smör så det blir smarrigt). Och sen en fet rökt korv till. Eller stekta baconbitar. ostbitar, och om det finns i sverige, rökta ostbitar till går också bra. Förr hade jag även stekt banan och annanas till.ananas bryter fint med surkålen.

Sen hade jag en rätt som var att värma surkålen med kummin, hela, inte malda. Och jag "friterade" en slags frallor, på med kassler och senap och surkål. MUMS.
Nu kommer jag nog att ha den som sallad, rå alltså, eller ta en "dutt" ur paketet litet då och då. Eller värma den litet med som Hemulen säger, något fettigt kött.

ska nog köpa ett paket idag. Pastöriserad eller ej :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.09.29 - 07:25:09 »

Å, surkålsmos lät ju jättegott!  :dribble:

Det gjorde tyvärr den där mackan med friterade frallor också.  :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #5 skrivet: 2011.09.29 - 08:34:49 »

Nu börjar inköpet kännas lite bättre, jag kanske chansade rätt i alla fall. Men jag måste avvakta tills jag har mer plats i kylen innan jag öppnar burken, just nu är kylen proppfull. Jag är lite nojig på kylförvaring.  :blush:

Så den går att äta både varm och kall, eller? Blev lite förvirrad där. Men det låter gott i alla fall, tack alla!  :thumbsup:

Den där inlagda gurkan vet jag inte om jag tänker prova, jag gillar inte inlagd gurka i vanliga fall så det ska mycket till innan jag gillar deras gissar jag.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.09.29 - 12:18:42 »

friterade frallorna kan du skippa, det receptet har jag inte kvar. Förutom att ha hel kummin i surkålen.

moset är ju bara att testa eftersom du äter potatis. jag kommer nog att äta det när jag har nått målvikten. Ibland iallafall. det är härlig vinterkost!


Och Nizhoni, den innehåller mycket C vitamin. rå mest, men värmd säkert en hel del också! Koka den bara inte länge som vissa gör, så synd om det hela!

Loggat



Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #7 skrivet: 2011.09.29 - 13:04:34 »

Då blir det förmodligen kall eller bara lite ljum för att slippa det kylskåpskalla.  :smile:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.09.29 - 20:14:47 »

Men den är god kall. Tänk pizzasalad. Det är ju fejkad surkål från början. Ät en tuss som den är med lite olivolja och salt på så du får känna hur den smakar. Du är rädd att det ska vara äckligt va? Det är det inte. Bara lukten ur burken är det, men den försvinner så snart man lägger upp kålen. :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #9 skrivet: 2011.09.29 - 20:46:33 »

 :blush: Ja nog är jag lite orolig över hur det kan smaka. Och jag vet att jag inte kan motstå frestelsen att lukta när jag öppnar burken, fastän jag vet att det ska lukta äckligt. Nå, har jag lyckats äta surströmming så ska väl surkål också gå bra.  :crazy:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2011.09.29 - 20:56:24 »

Hemul, vad är detta???

 Bara lukten ur burkan  :lmao: är det, men den försvinner så snart man lägger upp kålen.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.09.29 - 21:18:47 »

Men vad dillar du om nu då?  :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #12 skrivet: 2011.10.05 - 09:39:49 »

Hmm, nu har jag smakat och jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det var inte direkt gott men inte heller direkt dåligt, ätbart men inte mer. Nåja, jag har ju resten av burken kvar och den måste jag ju äta upp tycker jag. Jaja, inte burken men innehållet alltså! Dock får jag nog äta det ensam för min kinkiga sambo provar nog inte igen. 
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.10.05 - 10:34:36 »

Men gör nu som jag säger. Blanda med osttärningar, mal över lite svartpeppar och ringla olivolja över. Salt vid behov. Ha i andra grönsaker om du vill, men det vill inte jag. Eller blanda in den i en vanlig sallad istället för vinäger.

Fast min är mycket godare även om jag gillar Krakus också. Den senaste blev toppen. Har löst problemet med att det blev för salt förut och lät den stå längre så den är surare. /skrytboll  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #14 skrivet: 2011.10.05 - 11:58:04 »

Jadå jag ska prova det också! Sist hade jag surkålen till korv och bacon, provade surkålen både varm och kall. Men jag lovar att prova igen, det är ju som sagt en hel del kvar av innehållet i burken.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544