Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 12:00:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan jag äta fett, socker och kolhydrater? (Aftonbladet Plus)  (läst 16223 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« skrivet: 2008.02.19 - 12:57:50 »

Dietisten: ”Akta dig för olivoljan!”

Socker är en drog och kolhydrater leder till en snabb och plågsam död, sanning eller myt?

Dietisten Anna Ottosson svarar på de vanligaste kostfrågorna i boken ”Blir man tjock av bröd?”

Dietisten om kolhydrater

1. Blir man tjock av kolhydrater?

Du blir tjock om du äter för många kalorier, oavsett om de kommer från kolhydrater, protein eller fett. Kolhydrater finns i allt från rotfrukter och bröd till öl, bönor och socker och din kropp behöver rätt sorts kolhydrater för att må bra. Det som avgör om du går ner eller upp i vikt är hur mycket energi du gör av med i förhållande till hur mycket du stoppar i dig.


2. Är det farligt att inte äta kolhydrater?

Kalorier från kolhydrater är den enda energiform som hjärnan kan tillgodogöra sig och om du äter för lite kolhydrater måste kroppen hitta bränsle på annat håll. Då ger den sig på dina muskler. Kolhydraterna ger oss också vitaminer och mineraler samt nyttiga fibrer som är viktiga för att vår mage och våra tarmar ska fungera. Var inte rädd för kolhydrater, men ät rätt sort.


3. Vad är GI-metoden?

GI är en förkortning av Glykemiskt Index som är ett mått på hur olika livsmedel påverkar blodsockret. GI-metoden innebär bland annat att man rensar sin kost på kolhydrater och istället inriktar sig mycket på protein. Enligt kritikerna kan bristen på kolhydrater leda till förstoppning, njursten, förhöjda blodfetter och till och med näringsbrist. Ät balanserat.


Dietisten om socker

1. Hur farligt är socker?

Om du äter något som innehåller mycket socker skjuter blodsockret i höjden och insulinproduktionen sätter igång. Därefter sjunker det lika snabbt igen och du drabbas av ytterligare hunger och sötsug. Detta är varken bra för vikten eller hälsan. Om du äter och dricker något sött varje dag ökar du risken för att drabbas av diabetes, äter du dig dessutom mätt på sötsaker istället för ordentlig mat riskerar du näringsbrist. Ät gärna godis men inte varje dag.

2. Hur vet jag om jag äter för mycket socker?

Testa dig själv!

 Äter du godis varje dag?

 Dricker du läsk eller saft varje dag?

 Äter du glass flera gånger i veckan?

 Blir du alltid sugen på sött direkt efter maten?

 Äter du söta frukostflingor till frukost?

 Äter eller dricker du söta fruktyoghurtar till frukost?

 Äter du godis eller glass i stället för riktig mat?

 Blir du sugen på sött varje kväll?

 Sover du dåligt om nätterna?

Svarade du ja på fler än hälften av frågorna behöver du dra ner på mängden socker!


3. Är socker en drog?

Djurförsök har visat att råttor som först fick höga doser socker och sen inget alls drabbades av abstinensbesvär och ångest. Om samma sak gäller oss människor är däremot tveksamt. Socker kan visserligen stimulera hjärnans belöningssystem ungefär på samma sätt som droger, sex och fysisk träning men kan inte jämföras med reaktionen som kroppen har på beroendeframkallande ämnen.


Dietisten om FETT

1. Kan man få i sig för lite fett?

Ja, det är genom fettet vi får i oss livsviktiga vitaminer som påverkar synen, immunförsvaret och skelettet.

2. Vad är skillnaden mellan omättat och mättat fett?

Omättat fett är nyttigt och återfinns bland annat i fet fisk, rapsolja och valnötter. Mättat fett är onyttigt och ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Det senare hittar du bland annat i smör, ost och mjölk.

3. Vad är transfetter?

Genom en kemisk process kan man förvandla omättat fett till mättat fett. Avbryts processen innan den är klar bildas transfetter. I Sverige hittar vi transfetter i bland annat kakor, choklad, pommes frites och snacks. Transfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

4 Vilka är de värsta fettfällorna?

Varor med hög fettmängd är följande:

 Majonnäs

 Salami och annan korv

 Kladdiga röror som skagenröra och västkustsröra

 Pommes frites

 Friterad mat

 Chips och snacks

 Gräddiga såser

 Pannacotta

 Ost

 Pizza och gatuköksmat

 Kakor

 Choklad

 Vissa frysta färdigrätter

OBS! Var även försiktig med olivoljan. Den innehåller visserligen nyttigt fett men också massor med kalorier. Använd oljan med måtta med andra ord.


5. Hur får jag i mig rätt sorts fett?

Ät mycket fet fisk, baka i flytande margarin eller olja, använd nötter och sesamfrön i salladen, håll koll på transfetterna. Kom också ihåg att både nyttiga och onyttiga fetter inne-håller samma mängd kalorier, håll koll på mängden.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja, vad ska man säga. Jag tycker synd om dietister, de verkar så maniskt rädda att tänka för sig själva. Att ifrågasätta och fundera över VARFÖR det är så som dietisterna påstår att det är finns inte ens på kartan. Det verkar vara ett väldigt intellektuellt otillfredställande yrke. De rapar ju upp samma gamla rappakalja om och om igen. Hur kul är det att syssla med ett yrke där allt bokstavligen står still.

Jag funderade faktiskt, väldigt kort, på att börja läsa till dietist när jag skulle välja vad jag skulle läsa efter gymnasiet. Dietister var så eftertraktade och man såg de jämt i tidningen. Det verkade vara ett enkelt yrke. Lite studier, enkla kurser, bara 3 år, lätt att få jobb, osv.
Jag övergav idén när jag hade läst igenom vilka kurser som ingick i programmet, kostvetenskap, vafan är kostvetenskap? Sen var det en hel del andra kurser som ingick, med lika flummiga namn och lika flummigt innehåll.
Jag är alldeles för nyfiken av mig, måste veta allt i detalj, och jag har väldigt svårt för flum, så jag valde till slut molekylärbiologi. Har inte ångrat mig.
Tur är väl det, att läsa till dietist är ju riktig slöseri på både ens tid samt studiemedel.

Slutligen ett avslutande ord från människan som skrivit ovanstående dravel:

Till sist, blir man tjock av bröd?

– Det är inte själva brödet som är problemet, det är vad vi lägger på brödet. Den svenska klassikern med prickig korv, leverpastej eller ost gör att det drar iväg med kalorierna. För att bli tjock på bröd måste du äta kopiösa mängder.

Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.02.19 - 16:30:57 »

Hon skulle behöva se mina mackor, pålägg med smör och inget bröd. :lick: :wave:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2008.02.20 - 15:57:19 »

3. Vad är GI-metoden?

GI är en förkortning av Glykemiskt Index som är ett mått på hur olika livsmedel påverkar blodsockret. GI-metoden innebär bland annat att man rensar sin kost på kolhydrater och istället inriktar sig mycket på protein. Enligt kritikerna kan bristen på kolhydrater leda till förstoppning, njursten, förhöjda blodfetter och till och med näringsbrist. Ät balanserat.


Men hon sade också något klokt ! Ät balanserad, då följer jag hennes råd  :wave:.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.01.17 - 19:12:49 »

Hur vet man att en råtta har ångest?  :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.01.17 - 19:28:02 »

förmodligen går den inte fram nyfiken till något nytt i kojan. Eller så.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.01.17 - 20:10:24 »

Och då har den ångest?  :huuh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.01.17 - 20:15:26 »

då är den iallafall inte trygg.... då antar jag den har ångest. Vad skulle det annars vara?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.01.17 - 20:26:28 »

Men... finns det inte en hel gråskala mellan trygg och ångest? Kan djur öht ha ångest i den bemärkelsen? Dödsångest brukar man ju prata om när det gäller djur också, men det är ju i en klass för sig liksom. Hur låter "Min katt lider av ångest"?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.01.17 - 21:03:43 »

tror det med djur är en mindre gråskala. Den kan ju inte tänka logiskt: UJJJ den där papprullen är ÄCKLIG, åh nej det är bara papprullens skugga, inget att vara rädd för.

kanske man har litet olika definitioner av ångest..
Loggat



Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #9 skrivet: 2012.01.17 - 22:14:08 »

Ångest eller rädsla har jag sett både hos hästar och hundar.
Är inte ångest och rädsla samma sak?
Hästångest kan vara; gå in i en transport, se ett papper som flyger i luften.
Det är nog reaktionerna hos djuren som är olika. Hästar tar alltid till flykten.
Hundar kan darra eller bitas.
Om mina möss hade ångest innan de blev halshuggna, kanske det  :sosad:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.01.17 - 22:20:25 »

ång´est subst. ~en 
Ordled: ång-est-en
· stark negativ känsla av att vara utsatt för press eller (obestämda) hot ofta långvarig och ingripande i hela livsföringen; ofta förenad med hjärtklappning, andnöd, yrselkänsla m.m

Jag tänker mig ångest som någonting mer än räddsla eller t.o.m. skräck. Säg att man håller på att krocka med bilen. Man blir jätterädd, skräckslagen. Men får man ångest? Pja, kanske efteråt.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #11 skrivet: 2012.01.17 - 22:39:58 »

Bookia, jag är glad att du inte blev dietist, för då lär du inte hängt här...
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.01.17 - 22:43:28 »

Det gör hon ju inte längre heller så hon kanske har skolat om sig till dietist.  :lol:

Undrar vart hon blev av förresten? Man funderar ibland över de där som försvinner.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #13 skrivet: 2012.01.17 - 23:05:51 »

Ångest är för mig en helt destruktiv känsla som inte leder någonvart. Jag skulle direkt gå till psykdoktor om jag inte kom ur den.  :whistle:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.01.18 - 10:46:42 »

Precis.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544