För mig har kolhydratreduktionen blivit samma som " gammaldags mat" , hemlagat , ekologiskt så gått det går.
Bröd har varit min stora kärlek, men det var inte det svåraste att jobba bort av någon anledning.
Jag anser att maten måste vara gott och man måste få äta ibland sådan man gillar jättemycket.
MEN
Om ens största överätarsproblem är godis, ska man inte ha det hemma, om det är glass, kakor, bröd..., ha inte det hemma alls.
Det är bara så olika för oss alla.
Jag känner att jag skulle bli tokig om jag va tvungen att bara äta kött ,fett och ovanjordiska grönsaker. ( Den stora basen på LCHF).
Mjölkprodukter ska finnas med också. Men jag tål inte det under större delen av året,så smakupplevelserna blir direkt mindre utan.
Jag finner ingen glädje att tugga kött, allt protein är bara en nödvändighet för mig. Det är ju kryddor och såser som gör smaken.
Om jag måste krympa smaker från mjölkprodukter, MÅste jag få finna smakglädjen någon annanstans.
Då hittar jag : olika bröd ( knäcken, hemulbröd, olika formbröd av nötter och den polske läkarens ägg-fluffbröd)
mörk choklad, bär
Så länge jag fixar mjölkprodukter skulle jag kunna leva på
ägg-gröten med bär
och pannkakor med lite socker och bär.
Där tror jag att jag och Hemul är ytterligheter. Hon skulle kunna fixa livet med bara kött och grönsaker, medan jag skulle vilja äta allt annat än kött och grönsaker
, om jag skulle kunna välja fritt, menar jag.
Butikens LCHF-bröd är ingen lösning för mig, inte helle finkrisp. Dessa två kan jag äta en hel paket på samma sittning och då är de
ingen vits ens att ta den första biten. Den som kan hålla sig till en bit / dag kan lätt kunna göra det.
Jag däremot kan ha 2 liter glass i frysen och ta 1 dl då och då , medan om min man vet att det finns glass i frysen kommer han, med stor sannorlighet äta upp allt på en halv timme.