Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 22:04:52 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är lchf bröd och sötningsmedel?  (läst 31567 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #45 skrivet: 2011.08.20 - 02:37:50 »

Jag orkar inte skriva nu..   :eeek: och vad skrev jag egentligen..  :mad_roll:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #46 skrivet: 2011.08.20 - 02:45:41 »

 :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #47 skrivet: 2011.08.20 - 12:54:13 »

Andemeningen i några av de ovanstående kommentarerna är väl att lagom är bäst och att vissa tillbehör behövs, individuellt vilka. Idag lunchade jag på några små (fyra jättesmå)  pannbiffar med kryddsmör och det var allt. Med kaffe efteråt var jag supernöjd.
Att "nolla" är nog mest för de desperata fast å andra sidan, det kanske är just de som i åratal jojobantat med ständiga misslyckanden som följd. Dessas desperation har jag stor förståelse för.
Småaktig fråga kanske: är män mer uthålliga?
På din småaktiga fråga, vill jag svara följande: Det tror jag inte. Däremot tror jag att många män är mer envetna när de ger sig 17 på något sånt här. Fast jag inbillar mig också att kvinnor kanske har lite svårare för att för att hålla strikt diet pga hormonsvängningar ca en gång i månaden. Efter vad jag har förstått skriker kroppen efter kolhydrater om man går på fett- och proteinrik kost, och fett om man går på kolhydrat- och proteinrik kost just under den perioden.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
yngve
Gäst
« Svara #48 skrivet: 2011.08.20 - 13:20:43 »

Jovisst Corny, jag har ju inte riktigt den erfarenheten med de där hormonerna.

Vill inte vara ordvrängare för mycket men vad är skillnaden mellan uthållig och enveten i sammanhanget? Förlåt!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2011.08.20 - 17:20:25 »

Yngve, jag skulle kunna leva på pannbiff och smör om jag A) mådde påtagligt bättre av det alternativt gick ner i vikt, B) trodde på herr Skaldemans idéer och C) trodde det var optimalt för hälsan på sikt. Jag skulle nog tycka det var tråkigt i längden, men jag skulle kunna göra det. Jag klarade extremt fettsnål  diet i åtskilliga år när jag blev itutad att det var det enda raka, trots att jag fullständigt hatade det, och klarar man det så klarar man allt. Men när varken A, B eller C gäller finns det ingen anledning för mig att ens överväga en sådan kost.

Vad jag försöker säga att det är inte alltid frågan om att inte klara att följa en "strikt" LCHF-diet. Man kanske inte har någon som helst önskan att göra det. Alla ser inte nocarb som det optimala, som något eftersträvansvärt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
yngve
Gäst
« Svara #50 skrivet: 2011.08.20 - 21:03:54 »

Det där som du säger hemul om dina erfarenheter har jag inte alls något otalt med, de där små pannbiffarna var ju den dagens lunch och inte något jag äter alla måltiderna. Det var bara ett exempel. Jag äter ganska varierat som jag försökte prata om tidigare i tråden med tillbehör och variationer. Men jag får väl prata om lchf och höra era åsikter om just det?

Litet av trådens mening var ju att få fråga er om vad som kan vara lchf och vad inte! Finns det sedan några som inte gillar lchf så helt Ok med mig, jag lyckönskar alla som hittar sin egen matstil och om du inte vill vara strikt med whatever matstil så beror det ju på just dina erfarenheter och det är klart jag respekterar det.

Men jag tror jag får försöka förstå diskussionerna i tråden som att det finns många olika ideer om vad som är bäst och så skall det väl vara men man måste väl kunna diskutera sina tankar? Jag säger ju också tidigare att det "Att "nolla" är nog mest för de desperata" så det är väl inte så många fler än herr Forsenberg heter han väl?
Jag ger mig innan jag bluddrar iväg för mycket.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #51 skrivet: 2011.08.20 - 21:29:17 »

problemet, tror jag, ligger i att det inte finns "ETT LCHF". Och att många LCHF förespråkare är så stadiga i sina uttalanden. T.ex. " man kan inte överäta sig på fett". Det finns en del här som KAN det.

Sen att om man äter rotfrukter så äter man inte LCHF.
osv osv.
LCHF är en princip: lågt kh, högt (eller mera) fett. Men vad många tycker är att ösa på fettet, men det handlar ju om att byta ut kh mot fett, inte i princip att lägga till fett överallt. Det gjorde jag i början, och för en del fungerar det nog. Men för andra inte.

Och det sista.. den gruppen blir "trakasserad" att dom inte gör rätt om dom ändrar något som enligt "hardcore LCHF" gruppen inte tillhör LCHF, att dom äter annorlunda.
Men om jag äter typ solrosolja ist för olivolja äter jag fortfarande LCHF, men litet annorlunda.
Och om jag väljer att äta litet potatis ändå.. för att jag gillar det och mår bra av det.. är det så fel då bara för att JAG mår bra av det?

(förresten äter jag just nu inga potäter. men som sagt har jag lagt till flera kh-rika saker som nog inte är LCHF enligt en hel del)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2011.08.20 - 21:53:14 »

Precis! Problemet med att säga vad som är LCHF och inte är att det finns så många som slåss om rätten till att definiera det. T.ex. enligt LCHF-magasinets försök till definition äter jag LCHF om jag räknar kolhydraterna i gram men inte om jag räknar dem i E%. Bara det!  Luddigheten är total. Varför bry sig? Alla dessa försök till definitioner är ju godtyckliga i varje fall.

Det är bara en av orsakerna till att jag gav upp om LCHF för länge sedan. Obs att jag sa LCHF, inte lågkolhydratkost!  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #53 skrivet: 2011.08.20 - 22:21:01 »

Jag har väl en del manliga hormoner  :eeek:  för jag har varit enveten två gånger i mitt liv. (alltså män är envetna).Först att jag ville komma in på en spec. yrkesinriktning- det funkade på alla sätt-
Det andra var lchf, men jag satt ju hela dagen på toaletten!  :cry: och hjärnan fungerade inte , för alla sa på bloggar att det gick ju så bra.. sen måste jag börja tänka själv.. Jag äter lchf men med mer kolh..
Män har lättare att gå ner i vikt; det måste vara hormonerna!   :lmao: vi kvinnor är sega och vill gärna ha några kilo att "ta av" om dåliga tider kommer.
Det är mycket med krusiduller med kvinnor och jag är född manhaftig och livet tvingade mig att utöka den sidan( jag är hetero). Men visst, jag tror män kan leva på på protein och fett i större utsträckning än kvinnor.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2011.08.20 - 23:42:35 »

jag är hetero

Attans!  :worried:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #55 skrivet: 2011.08.21 - 00:12:26 »

 :lmao:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
yngve
Gäst
« Svara #56 skrivet: 2011.08.21 - 00:22:43 »

Det var ju inte meningen att trampa på ömma tår, kanske går att badda med en baconskiva?
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2011.08.21 - 00:26:18 »

 :inlove: bacon löser det mesta!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #58 skrivet: 2011.08.21 - 00:47:23 »

Jag tänkte på dig, kwidell!  :biggrin1:

Nejdå, du trampar inte på några ömma tår, Yngve. Men du får tänka på att vi har ätit så här hela tiden utan avbrott så vi är inte nyfrälsta och köper allt längre. Vi har kommit fram till vad som funkar för oss. För åtminstone 3 av oss i den här tråden är det INTE s.k. strikt LCHF, per definition kanske det inte är LCHF alls, i.v.f. inte i Ninnans och mitt fall. Så du får nog vara beredd på lite mothugg när det gäller det där. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #59 skrivet: 2011.08.21 - 00:58:47 »

 :lmao: Du tänkte att jag skulle gå och bli Bigamist alltså!  :lulz: nää... jag e redan "tagen"  :whistle:

nä nyfrälst är man ju inte längre.  :rolleyes: snarare rätt trygg i de kostval jag gjort.  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544