Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 12:46:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: LCHF - Hälsokost, en pseudodebatt kanske  (läst 8893 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
yngve
Gäst
« skrivet: 2011.08.09 - 15:17:23 »

Jag tycker att LCHF är en tråkig kombination av bokstäver! Som nåt politiskt parti eller en sjukdom eller nåt militärt eller vad som helst. Dessutom pratar vi väl svenska i den svenska lchf-debatten och då borde det väl heta lkhf om man inte orkar skriva eller säga lågkolhydratkost?
Jag tycker i stället att man kunde fundera på att återerövra uttrycket "Hälsokost" från det etablissemang i "hälsobranschen" som verkar ha monopol på uttrycket. Jag menar, hur mycket hälsokost hittar man i en "hälsokostbutik"? Man hittar väl på sin höjd någon gammal morot och resten är vad jag förstår salvor, suspekta pulverkartonger, vitaminer och f-n vet allt? Vad menar dom med häsokost och vad menar vi som tror på lågkolhydratkost?
För mig är det uppenbart att lågkolhydratkosttänket överbevisat alla slags etablissemang om att vår kost står för återvinnande av hälsa och möjligheten till många kommande år av full hälsa. Alltså hälsokost!

Har du som läser detta någon bra idé i om alternativ till LCHF-förkortningen eller är det bra som det är?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.08.09 - 15:59:52 »

YNGVE!   :inlove: :bearhug: :smooch: :smooch:  :heart_throb: :heart_throb: :heart_throb: :cheerleader:

Håller med dig fullständigt om LCHF. Hatar det. Löjl! Som tjocka apan skulle säga.   :lol:

Fast jag äter inte LCHF, så vad det borde heta lämnar jag till er som gör det. Jag kallar mitt för lowcarb eller lågkolhydrat bara. :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
yngve
Gäst
« Svara #2 skrivet: 2011.08.09 - 16:14:06 »

Hemul behagar smickra, en välmenande dam helt enkelt!
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.08.09 - 17:15:38 »

 :lulz: Nu blev Hemulen allt till sig i trasorna!  :lmao:  :flirting:  Men ja Yngve, du har en poäng.  :nod-yes: en samling bokstäver säger ju inte så mycket. Lågkolhydratkost å andra sidan utelämnar ju "HF" delen....  och Hälsokost har ju fått en väldigt negativ accosiering just tack varre de där mer eller mindre suspekta preparaten som säljs där.  :glare: ... Gi-0 benämningen tycker jag är enbart larvig!  :nonono: och allt som kommer ifrån Paulún:s håll får automatiskt nobben ifrån mig  :tongue_wag: kan inte med hans profithungriga kappvändande och förfalskande av olika fakta!  ... men vad återstår då?  :confused3:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
yngve
Gäst
« Svara #4 skrivet: 2011.08.09 - 17:27:52 »

Tack för svar, lågkolhydratkost innebär ju att man minskar på kolhydraterna och gör man det så ökar man ju fettintaget om man inte försöker att leva på bara protein och vatten.
Om hälsokost tänkte jag att man kan ta tillbaka begreppet och ge det ett annat och bättre innehåll i takt med att fler och fler övergår till lågkolhydratkost. Fast jag medger att det kan ha solkats ned under så många år att det inte skulle funka.
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.08.09 - 17:53:40 »

ja det är det jag är lite rädd för....  :confused3: nnars så är det ju en bra benämning!... Naturlig Hälsokost kanske? fast det blir låååångt att säga och skriva  :rolleyes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.08.09 - 18:09:18 »

jag tycker inte alls att LCHF är så dumt. För det är enklare när det är tydligt även på andra språk vad som menas. Vissa saker tål att ha internationella namn, och hälsokost är ju mest vad man själv tycker är hälsosamt. Frukterianer vill nog ha mest frukt, paleontianer vill nog inte se mjölkprodukter och lågkålhydratare vill se cocosfett o smör. Men alla är övertygat om att bara deras mat är hälsosamt! :lol1:


Förresten, det går en diet här där man tar bort K och lägger till mer P. LCHP heter den iallafall inte :)  men Dr Frank diet.
Loggat



yngve
Gäst
« Svara #7 skrivet: 2011.08.09 - 22:09:22 »

Mynien, jovisst har du rätt i att flera vill göra anspråk på begreppet hälsokost. Det tänkte jag nog inte på fast jag tycker i alla fall som jag sagt. Ja ja man kan inte få rätt jämt men man kan alltid försöka. Det var bara en liten tanke som flög genom skallen.
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #8 skrivet: 2011.08.10 - 00:17:35 »

Den bästa tycker jag är Pauluns HQ  :ignore: Det här med bra matkvalité tycker jag är viktigast(och med det faller allt industriellt mjöl tex)
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.08.10 - 09:13:18 »

Mynien, jovisst har du rätt i att flera vill göra anspråk på begreppet hälsokost. Det tänkte jag nog inte på fast jag tycker i alla fall som jag sagt. Ja ja man kan inte få rätt jämt men man kan alltid försöka. Det var bara en liten tanke som flög genom skallen.

man SKA försöka, för annars är sin mening inte mycket värd :) Tills man lärt sig att det inte är som man tror. Vad ska man annars tro på om det inte är det man sjävl tror på. Hm nu håller jag på att trassal till det jag vill säga. Se det som spaghetti, rörigt och onyttigt för dom som lowcarbar :)
Loggat



kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.08.12 - 00:11:13 »

Den bästa tycker jag är Pauluns HQ  :ignore: Det här med bra matkvalité tycker jag är viktigast(och med det faller allt industriellt mjöl tex)

fnys! säg inte fula ord Ninnan!  :mad_roll: Pauluns  :tongue_wag: ...  :flirting: :laugh: fast ja hans idé med HQ är inte så tokig egentligen. förutom att det kommer ifrån honom och hans hunger efter mer pengar då  men det kommer ifrån mig och min misstro för allt vad den mannen säger.  :redface: så ni andra får jättegärna tycka om honom om ni vill  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.08.12 - 08:54:01 »

HQ? vad handlar det om? upplys en okunnig, oh era smarta människor....  :lmao:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.08.12 - 09:58:39 »

High Quality. Vad det står för vet man inte än. Antagligen produkter från hans shop.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.08.12 - 13:06:47 »

hm ja så tolkade jag det ju också men betydelsen var oklar. Blev inte klarare nu iallfall  :lol:
HQ för hans konto antar jag.. 
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.08.12 - 13:18:36 »

 :clapgrin:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544