Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:18:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: D-vitamin kan påverka hur man återhämtar sig efter operation  (läst 23088 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #15 skrivet: 2011.08.03 - 00:14:33 »

Det är lite så som du beskriver, Corny, som jag tänker.
eller som hemul säger; att vi klarar oss med mindre.  :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011.08.03 - 00:20:36 »

Jo, men kanske inte med så lite som vi moderna människor får. De flesta av oss är utomhus väldigt korta stunder och sällan mitt på dagen. Att springa till pendeln på morgonen och sent på eftermiddan gills inte! Och när vi är ute har vi för det mesta kläder på oss. Stenåldergubbarna var ju ute jämt och inte var de lika påpälsade som vi heller, kan man tro. Och solen var effektivare på den tiden om jag förstått det rätt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #17 skrivet: 2011.08.03 - 00:38:40 »

Jo, men det skulle väl också kunna vara så att vi utvecklats till att klara oss med mindre D-vitamin eftersom det är en bristvara här.  :blink:
Kan vara så också, bara det att jag antog att människokroppen behövde samma mängd D-vitamin oavsett hudfärg.  :blush: Men eftersom jag inte är helsmart, så kan det vara så att jag har missuppfattat alltihop, och att det istället är så att svarta människor behöver mer D-vitamin än vad vita gör.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2011.08.03 - 01:05:44 »

Jo, men så är det nog. Jag bara spånade. Det är väl inte omöjligt att vi infödingar häruppe har ändrat vårt behov, men kanske inte de senaste seklerna då. Det SKULLE ju kunna vara så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #19 skrivet: 2011.08.03 - 01:12:40 »

Jo, men så är det nog. Jag bara spånade. Det är väl inte omöjligt att vi infödingar häruppe har ändrat vårt behov, men kanske inte de senaste seklerna då. Det SKULLE ju kunna vara så.
Förlåt mig, men jag fattar inte ett endaste litet dugg av det här inlägget!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2011.08.03 - 01:21:09 »

Vad då?  :blink: Jag menar att om vi häruppe under urtusenden levt med lite solljus så kanske vi anpassat oss efter det och har ett lägre D-vitaminbehov än de har i Afrika.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #21 skrivet: 2011.08.03 - 01:43:18 »

Jo, det är nog det sanna. Vilket innebär att afrikaner som bor här måste vara ute mycket längre för att få deras D-vitaminbehov uppfyllt.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2011.08.03 - 03:11:16 »

Ja, fast det är ju därför att de är svarta också.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #23 skrivet: 2011.08.03 - 16:26:26 »

Pja, många tror ju att D-vitaminbrist är orsak till mycket skit. Jag äter det ju själv, men är ändå skeptiskt. Det har ju sagts att den ena eller andra enskilda näringsämnet är orsak till vårt elände länge nu. C-vitamin, selen, omega-3, kalk(!), antioxidanter... och nu vitamin D. Man blir lite skeptisk med tiden.

Doc utelämnar halva historien också. D-vitamin behöver hjälpämnen och har man brist på något av dem så lönar det sig inte så mycket att äta D-vitamin. Så hur vet man vad man behöver tillskott av egentligen? Och hur vet man om man tar för mycket av nåt och ställer till andra problem?
http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/vitamin-d-cofactors/vitamin-d-cofactors/



Nu fattar jag ingenting för på den sidan pratar de om att k-vitaminbrist är vanligt och kan uppkomma så snabbt som under en vecka, men de flesta svenskspråkiga sidorna säger att k-vitaminbrist är ovanligt. Bor nämns knappt på svenska sidor.  :blink:
Visserligen har jag bara gett det en lätt googling än så länge men man undrar ju vem som har rätt.  :hm-hm:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2011.08.03 - 16:59:40 »

Hur mycket säger de om att vi får i oss för lite av någonting alls på det där svenska sidorna då? Jag antar att det är sådana som publicerar uppgifter från SLV rakt av du pratar om.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #25 skrivet: 2011.08.03 - 19:40:15 »

Lite olika, kollade inte igenom allt förstås men det var inte genomgående att brist var ovanligt på alla vitaminer och mineraler i alla fall. Jag har inte lyckats hitta en sida som jag anser vara riktigt trovärdig när det gäller vitaminer och mineraler, vilken sida rekommenderar ni?  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #26 skrivet: 2011.08.28 - 16:27:26 »

Bildar inte kroppen eget K-vitamin i tarmen har jag för mig? Lr är det ngn annan vitamin jag tänker på?

Det där med kramper och D-vitamin blev jag lite förvirrad av  :pippi: Man ska äta D-vitamin för att undvika kramper men äter man för mkt får man det ändå? Så för mkt D-vitamin urkalkar sklettet? Sedan jag började äta min medicin, som kan göra en benskör, får jag jättelätt kramp i musklerna. Inte lika mycket nu som när jag låg riktigt lågt men ff räcker det att jag tar av mig skon på den ena foten med den andra foten för att jag ska få kramp i foten, lr sträcka för mkt på ngn muskel så blir den tokhård och jättetrött efteråt  :eeek: Kommer inte ha ngt skelett kvar snart då  :max-shock:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #27 skrivet: 2011.08.28 - 21:44:08 »

Dvitaminer eller inte.. var och en får nog prova sig fram.
Jag kan bara tala för mig själv. 4000IE får jag kramp i fötter och ben.
Till denna vintern tar jag nog bara 500IE( såvida jag inte glömmer det ibland)
Jag har en allmän skepsis till kostpreparat, så jag är inget strålande exempel till att uttala mig.  :cool:
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #28 skrivet: 2011.08.28 - 22:39:57 »

Jag är eg. också skeptisk till diverse kostpreparat. Vet inte vad det var som triggade mig till att kika på kosttillskott idag, någonting var det iaf för det kändes jätteviktigt helt plötsligt.  :hm-hm:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2011.08.29 - 08:12:21 »

Det är det som är det luriga. Om man väl börjar med något tror man att man tar en risk om man slutar med det igen.

Du kan ju kostregistrera en vecka, så ser du ju om du verkligen får i dig alldeles för lite av nåt, av de ämnen de har med ivf. Inte för att det där värdena stämmer, men de gör väl en fingervisning i varje fall.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544