Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 02:17:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: D-vitamin kan påverka hur man återhämtar sig efter operation  (läst 23541 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.08.02 - 10:55:02 »

Dr J. Cannell:
The study, by a group in Utah, may have answered in part the long sought question of why some patients do well after knee surgery (quickly regain strength in their quadriceps) and some do not. Dr. Tyler Barker, of the Orthopedic Specialty Hospital in Murray, Utah, and his colleagues at the University of Utah (where I did a surgical internship back in 1976) discovered that vitamin D levels are associated with muscle strength recovery after knee surgery (anterior cruciate repair). Those with levels above 30 ng/ml recovered much better than those with levels below 30 ng/ml.

Tyler Barker, Thomas B. Martins, Harry R. Hill, Carl R. Kjeldsberg, Roy H. Trawick, Lindell K. Weaver, and Maret G. Traber Journal of Evidence-Based Complementary & Alternative Medicine. published 29 July 2011, 10.1177/2156587211413768

I found it somewhat disappointing that the authors refused to say that vitamin D deficiency should be treated before knee surgery. All they would say was that Americans should fund more studies before any action is taken. Of course this is neither practical or ethical, as physicians are (and always have been) obligated to act on what is known now -- not on what may or may not be discovered in the future. Randomized trials of vitamin D supplemention need to be undertaken to discover what the optimum vitamin D level for knee surgery is. But such trials will take years, while orthopedists need to act, or not, now.


Kort sammanfattning:
Man har länge undrat varför en del patienter återhämtar sig och återfår muskelstyrkan snabbt efter knäopertion medan andra inte gör det. Nu har man funnit att de som återhämtar sig snabbt har bra vitamin-D-nivåer och de som inte gör det har brist.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #1 skrivet: 2011.08.02 - 11:56:31 »

Jag har funderat i solstolen  :smack_head:  varför man kan få kramper när man äter Dvitamin piller och varför inte vid solens D.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.08.02 - 12:38:33 »

Kanske är det en annan mekanism? När man solar går det väl inte att överdosera, men det går ju med piller. Har man för mycket D frigörs väl kalk ut skelettet och för mycket kalk i förhållande till Mg ger kramp. Kan det vara så det hänger ihop?

OM det är så det hänger ihop borde kramper vara ett varningstecken på att man tar på tok för mycket. Hört nåt om det? Jag bara funderar, VET INTE.

Vilket leder till en ny tanke. Tänk om alla LCHFare som tar Mg mot kramper också äter D-vitamin... Då vet de ju inte om kramperna kommar av kosten eller av vitamintillskottet... Kanske är en farlig kombination, det där.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2011.08.02 - 15:03:05 »

 :cry: Jag vill inte att det ska vara så komplicerat!  :worried:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #4 skrivet: 2011.08.02 - 16:03:04 »

Jag hade en del invändningar hos Doc för ett år sedan.
Varför man skulle äta ett piller och sedan äta ett annat piller för biverkningar.
Jag började med 4000 IE och fick kramp på nätterna.
Nu äter jag på vintern 2000IE om dagen, (när jag kommer ihåg det)  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.08.02 - 17:06:38 »

Jag möljar numera i mig 5000 IU sommar som vinter, men på sommarn gör jag så att om jag suttit nån längre stund i solen så hoppar jag över pillret nästa dag. Lätt att komma ihåg liksom. Svårt att veta vad som är tillräcklig exponering. Tid på dan och allt det där plus att ivf jag inte klär av mig. Kortärmad skjorta är det mest bara jag har.

Förra sommarn fick jag ju testa mina D-nivåer. De låg då mitt i prick, i mitten av normalintervallet. Då hade jag ätit 2000 IU över vintern och från och med mars-april nån gång 5000 IU. Förra sommarn var jag jättemycket i solen och tog ändå tabletterna, så man kan väl anta att jag måtte ha haft brist tidigare då. Jag hoppas att jag får ta provet i år också, annars erbjuder jag mig att betala själv. Jag tror inte heller detta är något att leka med nämligen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.08.02 - 19:49:25 »

hm , jag äter inte d vitamin. Borde jag det?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.08.02 - 20:08:17 »

Pja, många tror ju att D-vitaminbrist är orsak till mycket skit. Jag äter det ju själv, men är ändå skeptiskt. Det har ju sagts att den ena eller andra enskilda näringsämnet är orsak till vårt elände länge nu. C-vitamin, selen, omega-3, kalk(!), antioxidanter... och nu vitamin D. Man blir lite skeptisk med tiden.

Doc utelämnar halva historien också. D-vitamin behöver hjälpämnen och har man brist på något av dem så lönar det sig inte så mycket att äta D-vitamin. Så hur vet man vad man behöver tillskott av egentligen? Och hur vet man om man tar för mycket av nåt och ställer till andra problem?
http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/vitamin-d-cofactors/vitamin-d-cofactors/

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.08.02 - 21:28:20 »

ja, jag blir inte riktig klok på det hela.. hoppar nog än så länge över det hela, borde kanske be farbror doktorn om en koll på min D vitaminhalt...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.08.02 - 21:37:31 »

Ja gör det! Det är ju tydligen så att många verkligen har brist, speciellt tjocka då. Jag tror det är ett billigt prov, så vill de inte göra det så kan man ju fråga om det går om man betalar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #10 skrivet: 2011.08.02 - 22:44:39 »

Jag funderar om det är så lika; solen och piller och att de ter sig lika i kroppen.
Normalvärde, är det för alla människor på jordklotet??
Har inte nordbor anpassat sig betr. halten av D?
Lite så här tänker jag.  :whink:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.08.02 - 22:48:18 »

Ja, det där med normalvärden är väl alltid godtyckligt vad jag förstår, typ den nivå av något som 70% av befolkningen har betraktas som "normalt".  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #12 skrivet: 2011.08.02 - 23:52:59 »

Jag läste faktiskt en ganska så intressant sak angående D-vitamin. Tydligen behöver man mindre D-vitamin ju ljusare man är i skinnet. En svart människa måste ha 1 timmes soltid jämfört med en bleking som måste ha 20 minuter enbart. Det kanske är så att ljuset reflekteras på nåt konstigt sätt om man är vit, eller bara det faktum att vi måste leva med fler mörkertimmar.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #13 skrivet: 2011.08.02 - 23:54:39 »

Eller förlåt mig, det var ju fel. Vita människor omvandlade solljuset till D-vitamin snabbare än svarta. Så var det ju. Men vi behöver ju såklart samma mängd. Dumma mig!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.08.03 - 00:03:57 »

Jo, men det skulle väl också kunna vara så att vi utvecklats till att klara oss med mindre D-vitamin eftersom det är en bristvara här.  :blink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544