Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 10:12:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varför överäter man?  (läst 42756 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
8: Array to string conversion
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Sources/Subs.php
Rad: 2411
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.07.27 - 15:50:52 »

Stephan Guyenet har en serie om det. Jag tyckte detta inlägg var intressant (har inte orkat läsa alla delarna - än).
http://wholehealthsource.blogspot.com/2011/05/food-reward-dominant-factor-in-obesity.html

Man lät ett antal personer äta fritt av nån smaklös sörja som man rört ihop, maten kom ur en maskin dessutom. Då visade det sig att de smala försökspersonerna sörplade i sig sitt normala kaloriintag. Men de feta, de underåt nåt otroligt och tappade också vikt. Om jag fattade det rätt kände de inte hunger heller, d.v.s. de avstod inte för att det var äckligt, de var inte hungriga.

Hmmm, kanske min ursprungliga bantningsidé med mixad köttförs, potatis, smör och grädde i uppvägda portioner inte var så dum ändå. Fast risken äv väl att det ändå blivit jämförelsevis GOTT.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2011.07.27 - 16:23:40 »

intressant.

Om någon skulle kunna förklara mig varför är det inge problem att äta rätt fram till kl 18.00 men där efter kan det blir
hur galet som hälst.  :blink:
Skulle det fungerar om jag skulle lägga mig vid 19.00 och vakna ybertidigt?
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.07.27 - 18:26:51 »

till en stor del vana tror jag, en vana kroppen  eller reptilhjärnan försöker hålla igång. Jag har lärt mig själv att inte äta efter ungefär kl 20, jag blir helt enkelt inte hungrig eller sugen mer då.

Sen kan det vara så att om du väntar FÖR länge med att äta, och kroppen får mat så tror den att det kommer att ta ännu längre tills den får mat nästa gång och vill ha mer o mer o mer.

Lägg dig 18.30!!!
Loggat



kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.07.27 - 23:57:47 »

Då kanske vi alla skulle ta och sörpla i oss nån sorts smaklös shake eller så bestående av protein, fett och liiite kolhydrater då  :flirting: vem är villig att pröva först?  :flirting: :laugh:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #4 skrivet: 2011.07.28 - 00:47:06 »

Jag skulle inte kunna ha min sista måltid vid 18.00. Jag äter en gång till ung 21-22.
Men däremot behöver jag inte äta frukost direkt på morgonen. Då brukar jag gå och dra i ett par timmar.
Kanske är det summan av mat som man ska räkna på?  :whink:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.07.28 - 00:49:25 »

Det är nog så.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.07.28 - 08:44:07 »

jo säkert är det så. Men om man blir så sugen att man äter mer än man borde ...
jag förstår det finns dom som måste äta på kvällen, men jag tror det till en stor del är en vana när man vill äta. Kanske nyttigare att bara slänga litet mat framför sig då och då, inte när man är sugen eller hungrig  :laugh: då vet man aldrig när man får mat...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.07.28 - 18:04:18 »

Ja, det där sista tror jag på. Det är ju helt klart så att man lär sig sina mattider och blir hungrig när de närmar sig. T.o.m. djur fungerar ju så. Men i naturen finns ju inga fasta mattider.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.08.08 - 13:58:29 »

Hör ni, jag snubblade över nåt intressant. Det finns en slags diet baserad på detta, eller kanske ska man snarare kalla det en metod, hopsnickrad av en psykolog som heter Seth Roberts. Den heter The Shangri-la diet. Set points är också inblandade. Teorin är att smaker kopplade till kalorier höjer kroppens set point och smaklös mat sänker den (typ att man får i sig kalorier men associerar det inte till mat riktigt, men blir mätt på ett "mekansikt" sätt men inte sugen på mera (det sista är min tolkning, inte nödvändigtvis korrekt).

När jag skummade PDFerna på hans sajt fick jag först intrycket att man ska leva på 400 kcal sockervatten eller smaklös olja per dag. Sen övergick jag till att läsa recensioner istället, och då fick jag klart för mig att man äter det där utöver maten, mellan måltiderna, och det gör då att kroppens set point sänks (och att man äter mindre totalt, antar jag).

Det viktiga är alltså att det är smaklöst så att den där mekanismen i hjärnan inte går igång,  det är därför han nämner extra light olivolja - inte p.g.a. kalorierna, utan att den tydligen inte smakar någonting. Hur man ska få sockret smaklöst, det fattar jag inte.

Att döma av recensionera på Amazon funkar det.
http://www.amazon.com/Shangri-Diet-Hunger-Anything-Weight-Loss/dp/0399533168/

Det låter ju helflärpigt, men jag blev faktiskt nyfiken på att testa. Hunger är definitivt mitt problem (numera) Man lär ju inte dö av att slurpa i sig några matskedar billig och smaklös rapsolja per dag i några veckor eller ännu bättre sån där smaklös kokosolja. För den är väl helt smaklös va? Har inte provat den. Ingen större kostnad för att testa, boken var billig och lite olja blir man ju inte ruinerad på heller. Går ju alldeles utmärkt att kombinera med lågkolhydrat också - eller vilken annan kost som helst.

Seth Roberts var en av föreläsarna på Ancestral Health Symposium, så helt tappad bakom en vagn bör han väl inte vara.

Hans föredrag:
Seth Roberts, PhD and Tucker Max
What foods make my brain work best and From 
cave to cage: Mixed martial arts in ancestral health.

Guyenet refererar till Seth Roberts och hans bok i bloggposten som jag länkar till ovan, men när jag läste den avfärde jag väl det som ointressant. Det borde jag kanske inte ha gjort.

[TILLÄGG]
Extra Light Olive Oil är INTE någon slags lättprodukt som jag felaktigt antog. Det är helt enkelt väldigt smaklös olivolja.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.08.08 - 14:24:26 »

Hmm, eftersom smak egentligen är lukt, skulle det funka att sätta en klädnypa i näsan när man äter?  :loony:

Jag har beställt boken, kunde inte hålla mig. Men tyvärr så var det leveranstid på en annan bok som jag la till från önskelistan, så det kommer att ta några veckor. Kanske ska jag annulera för att få den fortare, men då måste jag lägga till nåt annat för att komma upp i fri frakt.   :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2011.08.08 - 14:30:07 »

Klädnypemetoden?  :blink:
Fast den är säkert effektiv. 1. Du känner inte så mycket smak. 2. Det gör ont varenda gång man ska äta, så istället för ett glädjeämne, blir det ett straff!  :spank_u:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.