Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 19:23:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varför överäter man?  (läst 43623 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #45 skrivet: 2011.08.12 - 22:57:24 »

Nu har jag smakat den smaklösa kokosoljan. Jag tyckte den var... god.  :ignore:

Shit pommes frites. Men det kanske inte gör nåt? Den hade ju verkligen ingen framträdande smak (men jag tyckte mig ana en svag smak av kola??????). Det var nog mest konsistensen som gjorde att jag tyckte den var god. Det är ju inte så varmt nu, så den var så där härligt krämig och tjock utan att vara hård. I värsta fall får jag väl röra ut den i fisljummet vatten eller nåt. Det borde funka för det låter skitäcklig!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #46 skrivet: 2011.08.12 - 23:06:16 »

Var tvungen att googla på Shangri-la-dieten.

Du kunde ha läst den här tråden annars så hade du sluppit googla.  :laugh:

Går snabbare att googla  :lick: Hittade till wikipedia, och där hade de en bild på ett glas med både sockerlösning och olja i. Såg jätteäckligt ut  :blink:

För mig avtog och höjdes hungern med hur min ämnesomsättning var (var säkert inte det som reglerade den men hos mig följdes de åt). Ju högre ämnesomsättning jag hade desto mindre åt jag och tvärtom. När jag hade som sämst ämnesomsättning blev jag nästan aldrig mätt, fruktansvärt. Åt stora portioner och gärna ofta, medan när omsättningen var på topp (läs groteskt överdriven) var jag sällan hungrig och fick med nöd och näppe ner en liten portion. Så små portioner att min sambo började bli orolig. Det var därför jag undrade om han försökte påverka ämnesomsättningen med att bälja olja och sockervatten...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2011.08.12 - 23:28:15 »

Då när sköldkörteln löpte amok?

Jag har läst tillräckligt långt nu för att veta att han inte säger att man ska blanda socker och olja.

Jag börjar köpa det litegranna faktiskt.  :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #48 skrivet: 2011.08.12 - 23:41:22 »

Jo precis.

Såg nu att det inte var wikipedia jag hittade bilden på utan ngn dietsida http://www.dietguiden.com/shangri-la-dieten.php, men de skriver rakt ut att man ska blanda sockervatten med olja... aja, spelar ju ingen roll. Ska bli intressant och höra hur det går  :smile:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #49 skrivet: 2011.08.13 - 00:30:36 »

"aptiten avtar och man äter mindre" ja, det är ju klart om man dricker olja mellan målen  :club: blir det så mycket mindre?  :eeek:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #50 skrivet: 2011.08.13 - 00:37:06 »

Äter mindre totalt sett, inklusive oljan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #51 skrivet: 2011.08.13 - 00:48:40 »

har du börjat med det nu?  :eeek:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2011.08.13 - 01:01:19 »

Jag ska börja i morgon eller kanske alldeles strax. Måste kolla hur många kalrorier jag fått i mig idag först bara. Mycket att hålla reda på blir det om man ska köra tre bantningmetoder samtidigt.  :tongue:

Jag har läst halva boken nu och det verkar väldigt enkelt. Man kan ta oljan när man vill bara det är minst en timme från målid, men man ska helst dela upp det på två givor per dag. Är inte säker på om det sista är viktigt, eller om det har att göra med att man kan ha svårt att smälta fett om man inte är van, han dillade nåt om det. Det tror jag ju knappast är nåt problem för mig.  :cool: Varför man ska dela upp sockret är ju självklart.

Det förenkar saken betydligt för mig. Eftersom jag inte äter förrän jag varit vaken c:a 2 timmar och oftast äter kvällsmålet mer än en timme innan jag lägger mig, så kan jag alltså ta oljan det första och sista jag gör på dagen. Nema problemas! Vad jag oroade mig för var att behöva komma ihåg att ta den mellan målen och att det skulle bli besvärligt om man inte är hemma. Fast allra enklast vore ju att ta allt på morgonen förstås, särkilt som kokosolja kan vara upppiggande enligt vissa.

Jag har mer problem med hur mycket jag ska ta. Jag vill faktiskt inte sänka min kalorivivå särkilt mycket alls (den nivå jag håller när jag klarar av att inte äta för mycket alltså). Jag vill bara slippa vara hungrig när jag ligger på den nivån. Han rekommenderar mellan 100 och 400 kcal (ju mer desto större effekt). Ska börja på 200 då kanske?  :loony:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #53 skrivet: 2011.08.13 - 01:13:19 »

Done. 11 g kokosolja nedsvald. Nu är det bara att vänta på effekten.   :headbanger:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2011.08.13 - 01:17:06 »

har du börjat med det nu?  :eeek:

Nu fattar jag! Du frågade p.g.a. mitt inlägg ovanför ditt. Det var en kommentar till vad Ninnan sa ovanför mitt!

Så nej, jag hade inte börjat då, men nu har jag gjort det. Tjo vad kolona rasar!  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #55 skrivet: 2011.08.13 - 01:25:39 »

Jag kommer att följa dina oljeslurkar med spänning!  :dribble:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #56 skrivet: 2011.08.13 - 01:25:53 »

dricka ren kokosolja låter inte speciellt lockande måste jag säga...  :blink: men om det fungerar så kan det ju vara värt det! ser fram emot täta raporter framöver!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2011.08.13 - 01:36:45 »

Haru aldrig gjort det? Trodde jag alla gjorde en period. Förresten åt jag på en sked. Den är ju fast nu ju. Inga stora mängder precis. 11 g 2 ggr/dag blir 200 kcal. Börjar fatta varför jag haft svårt att gå ner förut.  :ignore:

Jag kommer att följa dina oljeslurkar med spänning!  :dribble:

Man ska märka effekt inom ett par dar står det. Men som vanligt var det ju en brasklapp om att det gällde "de flesta" och på forumet hittade jag en tråd där det sas att det kunde minsann ta ett par månader. Låter bekant va? Jag har aldrig tillhört "de flesta" förut, så vi får väl se om jag gör det den här gången. Jag tvivlar på att jag kommer att hålla på i flera månader om det inte ger nåt dock, men en vecka eller två kan jag väl försöka.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #58 skrivet: 2011.08.13 - 01:47:59 »

 :hm-hm: ja när du säger det så... maken och jag hade ju varsin sked med kokosfett i teet förut... och ibland tom man en tesked direkt ur burken och åt... fast efter ett tag fick jag nästan kväljningskänslor när jag gjorde så!  :puke1: ... jag trodde att du drack din flytande liksom... inte "åt" i fast form  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #59 skrivet: 2011.08.13 - 01:52:13 »

Ja och lägg till det alla smörklickar och gräddskvättar. Det här var inte mer än som hade rymts på en tesked utan speciell råge...

Om jag börjar tycka det är för gott så ska jag värma den, för är den flytande uppfattar jag den nog inte som god. Den hade just ingen smak förresten. Något lite svagt, men den smakade inte kola nu.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544