Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 23:00:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varför överäter man?  (läst 43302 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #30 skrivet: 2011.08.10 - 17:53:06 »

Ärligt sagt har jag varit förtvivlad i ett antal dagar pga att jag varit inne på kostdoktorn och blir nästan arg varje gång jag läser inlägg  :angry:
Varför?
 Vilda fantasier att de ska bota cancer. Alla andra forskare drar inte rätta slutsatser. Har lchf en observationsstudie så hoppar de högt av förtjusning.
AD som tyckte att en dialyspatient skulle äta lchf och skriver inget om att de ska dra ner på proteinet.
Så här är det hela tiden..
Jag äter fortfarande lchf med 50gr kolh. men vill inte tala om det längre för bekanta.
Jag skäms för att tillhöra dessa.
Alla sjukdomar botas inte med lchf. Det enda jag tror på är diabetes.
Jag har varit på en barncanceravd., där 2-månaders bebisar hade dödlig cancer.
Hur har de överätit kolhydrater??
Det saknas respekt för sjukdomar och påminner om kvacksalvare..
Nu skrev jag av mej min ilska!!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2011.08.11 - 01:29:19 »

 :clapping:

Jag håller i stort sett med dig. Jag skäms också. Jag tror dock att mer än diabetes kan bli botat. Jag har upplevt för mycket själv för att inte tro det. Men exakt vad och varför...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #32 skrivet: 2011.08.11 - 01:42:07 »

Nu kom jag in här igen!  :lol: Har det varit något haveri?
Men klockan är så mycket..
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2011.08.11 - 01:44:09 »

Jättehaveri! Jag försöker posta om det men det vill sig inte. Men i den här tråden går det bra.  :huuh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2011.08.11 - 09:02:31 »

säkert går inte allt att bota med LCHF, bara tanken! Men en hel del kan nog förklaras pga kosten.  Bota cancer med kost har ju redan flera läkare propagerat, vi hade en läkare här Moermann tror jag han hette (det är länge sen) som påstodd man skulle äta mycket grönsaker o fibrer för att bota cancer. Mamman till en kompis till mig hade bröstcancer och började äta enligt den dieten.

Vad jag dock tror är att mindre sockerkedjor ger mindre föda till cancerceller. Dock inte till alla sorter förstås!

Loggat



kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2011.08.11 - 23:09:05 »

Nej cancer tillhör nog dessväre en av de saker som inte går att bota med hjälp av kosten. det kan kanske däremot gå att begränsa tillväxten via kosten? men knappast bota.  :shake_head:

 det här med omgivningens dömmande blickar så fort en "tjockis" unnar sig något är verkligen jobbigt  och som sagt så är det ju verkligen inte ofta man gör det heller!   :nonono: så varför ska då omgivningen dömma? det är ju ingen som tittar ogillande när en smal människa äter en stor glass+ så varför kasta de ogillande blickarna när en tjockis gör det??! .... sen det som du skrev om mynlen. med släktingar och "vänner" som säger att man är tjock för att man äter för mycket. det sårar verkligen!  :sad: även jag har råkat ut för det.... fast det var min egen pappa som klämde ur sig det i ett gräl till min mamma.  :sad: jag tror aldrig jag har blivigt så sårad och ledsen... speciellt när han själv väger aldeles för mycket och har en rejäl mage! men mig gick det jättebra att klaga på.... på den tiden var jag inte så jättestor heller! men efter det så var det som om något gick sönder... och på något plan så orkade jag inte mera kämpa.... så de som säger sådana saker bör verkligen tänka sig för! för det är otroligt sårande! 
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #36 skrivet: 2011.08.11 - 23:20:38 »

Nej cancer tillhör nog dessväre en av de saker som inte går att bota med hjälp av kosten. det kan kanske däremot gå att begränsa tillväxten via kosten? men knappast bota.  :shake_head:

 det här med omgivningens dömmande blickar så fort en "tjockis" unnar sig något är verkligen jobbigt  och som sagt så är det ju verkligen inte ofta man gör det heller!   :nonono: så varför ska då omgivningen dömma? det är ju ingen som tittar ogillande när en smal människa äter en stor glass+ så varför kasta de ogillande blickarna när en tjockis gör det??! .... sen det som du skrev om mynlen. med släktingar och "vänner" som säger att man är tjock för att man äter för mycket. det sårar verkligen!  :sad: även jag har råkat ut för det.... fast det var min egen pappa som klämde ur sig det i ett gräl till min mamma.  :sad: jag tror aldrig jag har blivigt så sårad och ledsen... speciellt när han själv väger aldeles för mycket och har en rejäl mage! men mig gick det jättebra att klaga på.... på den tiden var jag inte så jättestor heller! men efter det så var det som om något gick sönder... och på något plan så orkade jag inte mera kämpa.... så de som säger sådana saker bör verkligen tänka sig för! för det är otroligt sårande! 

Hjärtat blöder när jag läser sådant!  :sad: Föräldrar ska hjälpa sina barn till god självkänsla. Allt annat är rena barnamisshandeln!  :evil: Det förstår jag det, att något gick sönder....  :hugsmile:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #37 skrivet: 2011.08.11 - 23:27:26 »

Du skrev; "omgivningens dömande blickar" ja, det är förödande.
Själv vet jag att jag vräkt i mig mat ibland.  :shock:  Jag tror alla gör det någon gång.
Men på en del syns det inte och varför det är så vet jag inte.
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2011.08.11 - 23:40:22 »

Sorla: Tack vännen  :inlove: jag kanske inte behöver tillägga att vi inte direkt har någon bra relation än i dag?  :shy: vi kan tolerera varandra... men ingen av oss vet hur vi ska prata med den andre.... det finns helt enkelt för mycket skit emellan   ...

men oavsett vem som än säger sådana saker så sårar det ju. även om man fnyser bort det just då så finns det endå kvar som en liten tagg som irriterar och förstör   önskar verkligen att alla dessa "tyckare" skulle få känna på sin egen medicin någon dag!  :fork_off:


Ninnan. jo visst har det hänt att man gör det. men då är det ju som sagt var Nån gång! inte varge dag  :nonono: som de som fäller dessa blickar tycks tro  :tongue_wag:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2011.08.12 - 16:31:35 »

Nu ni, båda paketen kom idag. Nu får vi som om jag törs prova efter att ha läst boken. Hämtar nog ut det hela idag om jag hinner.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #40 skrivet: 2011.08.12 - 18:12:44 »

Vad för paket? :confused3:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2011.08.12 - 19:24:41 »

Med Shangri-la-dietboken och den smaklösa kokosoljan så klart! Häng med lite här.  :club:

Har inte hunnit kolla på det så mycket än. Har haft fullt upp med att brassa mp3 på mina TVÅ minihögtalare.  :headbanger:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #42 skrivet: 2011.08.12 - 19:39:35 »

Var tvungen att googla på Shangri-la-dieten. Låter äckligt, att dricka sockervatten blandat med olja  :eek: Är set pointen tänkt som ämnesomsättningen lr? Tänkte eftersom man ska "ställa in" hur mkt energi man ska äta och få i sig...lr? :pippi:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2011.08.12 - 19:47:03 »

Nej, inte blanda! Man kan antingen dricka sockervatten eller smaklös olja mellan målen. Grejen är att det ska vara nåt smaklöst som ger energi. Svag sockerlösning räknas tydlingen inte som en "flavour" i det här sammanhanget. Jag kommer ju att köra olja då.

Hans teori, som verkar lite väl flummig, är att hjärnan gör en koppling mellan kalorier och god smak. Får hjärnan den här stimulansen ofta och mycket höjs kroppens set point (goda tider, typ), man blir hungrigare eftersom kroppen vill att man äter upp sig till den nya idealvikten och så gör man det. Om man får i sig smaklösa kalorier finns inte den har associationen och kroppen sänker sin set point (dåliga tider), aptiten avtar, man äter mindre och går ner i vikt. Nåt sånt. Jag har inte ens öppnat boken än.  :whink:

Som sagt tycker jag det låter rätt så luddigt och flummigt, men det verkar också som det funkar för många, så det kan ju vara värt ett försök när det är så pass enkelt. Får se om jag klarar det. Det blir rätt fettsnål mat då jag äter riktig mat om jag ska mölja i mig olja mellan målen och det verkar ju trist. Fast det är väl det som är meningen.   :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2011.08.12 - 19:53:45 »

Var tvungen att googla på Shangri-la-dieten.

Du kunde ha läst den här tråden annars så hade du sluppit googla.  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 7   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544