Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 06:21:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fint skrivet!  (läst 17326 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011.07.27 - 02:58:42 »

 :cry: Ja sa ju förlåååååt!!!!  :cry:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #16 skrivet: 2011.07.27 - 08:15:31 »

Jag tycker i alla fall att hon pratar om att man hela tiden måste utgå från sig själv. Verkligen lära sig vad man tål och hålla sig till det.
Ex så finns det folk som skulle, vid enstaka tillfällen, kunna äta en kaka eller en glass, men själv kan hon inte det då sötsuget blir oemotståndligt. Det är inte värt risken. och då tackar hon nej även om hon är på kalas. Vilket många tycker är svårt ur artighetssynpunkt.

Jag har också läst att folk stör sig på att hon tjänar pengar på detta. Det är ju också märkligt hur folk tänker.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011.07.27 - 09:12:24 »

bara svartsjuka. egentligen...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2011.07.27 - 14:42:51 »

Är det det inlägget Mynlen länkade till handlar om också? Att man inte ska äta hallon och grädde för att man kan få sötsug?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #19 skrivet: 2011.07.27 - 16:01:31 »

Syftar väl på det hon skriver i stort...

Länken handlar väl om att man kan inte äta allt hela tiden, även om det är någorlunda lchf. Man behöver lära sig vad man tål och inte tål. För att gå ner i vikt, hålla vikt, må bra och imte trigga sug.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2011.07.27 - 16:09:58 »

För att man inte går ner i vikt (av nån slags fysiologiska orsaker) eller att det triggar sug så man glufsar i sig mera?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #21 skrivet: 2011.07.27 - 17:44:19 »

Jag vet inte, Hemul. Jag tänker inte förklara och försvara vad hon menar. Jag gillar det hon skriver, har hänvisat några nybörjare till hennes blogg och de har fått lite aha-upplevelser. Det kanske inte är till alla... Men vad är det?
 
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2011.07.27 - 22:08:56 »

Men missförstå inte nu! Jag har inte anklagad henne för något, så du behöver då rakt inte försvara henne. :whink: Jag försöker bara förstå vad hennes grej är, om det är sockersuget hon är ute efter eller om hon menar att det där med hallon o.s.v. har en annan betydelse också. Sorry, men jag fattar inte sånt intuitivt.  :rose:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #23 skrivet: 2011.07.28 - 07:38:35 »

:smile: jag förstår!  :flowers:

Jag tror att för henne personligen är sockersug ett jätteproblem. Så det återkommer ofta. När det gäller hallon och grädde så vet jag inte riktigt vad hon menar, men hela artikeln går ju ut på att man inte kan äta vad som helst, när som helst bara för att det kallas lchf. Man behöver lära sig vad man själv klarar av.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2011.07.28 - 08:16:49 »

Ja man det är ju det jag inte fattar, inte klarar av HUR DÅ? För att man får sug? Är det så du menar?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #25 skrivet: 2011.07.28 - 08:38:57 »

Nej, för att man inte blir smal om man proppar i sig så mycket som man vill. I alla fall vissa. Därför att de inte har någon känsla längre för hur mycket som är en normal portion. Många tror att man kan äta precis hur mycket som helst, bara det är LCHF. Men det vet ju vi smarta Fetbobbor att så kan man inte göra. Och det är det Anna försöker förklara. Att var och en måste lära sig hur mycket man kan äta, av vilka saker. Oavsett om det är hallon+grädde eller omelett.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #26 skrivet: 2011.07.28 - 10:22:44 »

Hade int Sorla svarat, så hade nog svaret från mig varit identiskt.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2011.07.28 - 13:40:50 »

det är nog det jobbiga. att folk som inte går ner på LCHF säger att det inte fungerar och så visar det sig att dom äter massor med finncrisp, efterrätter och sånt. Prova först att återgå till normal MAT, utan alla dom där extrasakerna som "vanlig" mat och allmänt "trevlighet" verkar behöva. Visserligen vet jag nu att det alltså finns dom som aldrig blir mätt på mat, men det handlar mycket om att förstå man inte kan äta obegränsat om man vill gå ner i vikt.

Sorla skrev det fint tycker jag. Har det klarnat litet för dig nu Hemulen?

jag tror det med hallon och grädde är att hon menar att visst kan man äta det ibland men inte varje dag. och det verkar en hel del göra. För att det är gott och för att hallon är under 5 kh per 100 gram och för att grädde är fet.....

mmm nu blev jag sugen på bär och grädde.. hahaha!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.07.28 - 18:10:42 »

Vet inte. Menar ni alltså att hon menar att det är risk att man överäter av vissa saker? Men om man inte gör det då?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #29 skrivet: 2011.07.28 - 22:16:59 »

Nej, inte bara vissa saker Hemul. Man överäter allt möjligt. Kött och sås, ägg och majonäs, äggtoddy, gräddmjölk, latte, ost!, smör och en massa saker till. Hela grejen är den att vissa saker ger mer sug än andra. På vissa människor. Och det är det som är det sköna i kråksången. Att ingen kan säga till någon annan exakt hur den ska äta, och av vad den personen kommer få sug. Där måste var och en själva göra sig sina egna erfarenheter.
Jag kan till exempel inte äta potatis varje dag, även om det bara är en liten. För då blir jag djävulskt hungrig på kvällarna. Och det har ingen berättat för mig, utan jag märkte det själv.

I början, när jag precis hade slutat med kolhydraterna, var jag ju sjukt hungrig. Och det enda som mättade var fett. Massor med fett. Men med tiden avtog hungern, och jag insåg att jag inte kunde fortsätta äta de mängderna fett, för då skulle jag snart börja lägga på mig. Jag märkte det lite på vågen, eftersom jag höll koll. Jag var nämligen rädd att jag jag skulle gå ner en massa, och det ville jag ju inte. I det läget insåg jag att man absolut INTE kan äta obegränsat med fett. Den enkla mattematiken gäller fortfarande. Energi in = energi ut. Annars blir det obalans åt det ena eller andra hållet. Och fett är också energi. Oavsett vilken sort. Även proteiner.

Men tyvärr sprids ryktet att det inte har någon betydelse hur mycket man äter, så länge det är LCHF-godkänd mat. Anna försöker få folk att förstå det. Men det är inte så lätt, eftersom det inte finns någon manual för hur vi fungerar, som stämmer på alla människor.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544