Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 15:31:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Den heliga maten  (läst 7374 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« skrivet: 2008.01.03 - 19:47:26 »


En sak som jag tycker är rätt intressant är den psykologiska laddning mat har. Mat är liksom heligt. Och var och en verkar bli salig på sin tro. Vi har väl alla någon gång märkt hur känsligt det kan vara att prata om mat. Vi talar om vilka vi är genom vad vi äter. Och äter man konstig mat är man lite konstig.
 
 
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2008.01.04 - 18:55:31 »

visst är vi konstiga, än så länge.
Jag undviker vissa matsituationer, eller säger att jag har precis ätit och ta bara te .
För att förklara för andra hur man äter  :ignore:( inte socker, inte laktos, inte gluten, nästan inte kolhydrater och hälst ekologiskt och utan tillsatser )
hoppsan, de flesta vanliga hembjudningar blir det problem på en gång, för det är bara allt ovannämt som finns på bordet. :badtongue:

Jag har kommit närmast  med tänket med vegetarianer, trotts att vi LCHF-folk "äter bara bacon och kött och fett :tongue:).
Det hårdaste motståndet har jag hittat hos en mamma med en starkt överviktigt son med diabetes-1  och hos idrottare ( kolhydrater är heliga)
Samtidigt som man kan överraska dom  med att berätta om Jonas Colting och livet som triatlonist ...

Jag har redan som vana att fråga folk vad de äter och inte  för ja känner att det är så normalt att  " matvägra". Jag tror att det enda allergi som jag inte har någon erfarenhet av är ägg och fisk- allergi ( men letar även snällt sådant som fungerar för dom) svårare är det om någon är så känslig att man inte ens kan laga maten i samma  kärl som annat mat eller inte vistas i ett hem där det finns nötter / annat i skafferiet
Nu blev det lite off-topic, men
Jag tror att många av oss har hittat denna "annorlunda" kost pga.  problem med allergier, hälsa mm.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.01.04 - 22:27:53 »

Ja, en gammal fettälskare som jag har ju alltid känt mig udda, även innan fetthysterin. Att äta grönsaker och magert kött var "fint" redan innan. Att gilla fett kött var nog lite lågklassigt - om det inte var i form av utländska delikatesser som salami, mortadella, paté och Boursinost förstås.  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mervi
Newbie
*

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 20


« Svara #3 skrivet: 2008.01.16 - 07:53:40 »

Jag håller med dig Hemul. Men mig passade det magra köttet helt utmärkt, jag har aldrig gillat fläskränderna... men jag lär mig. Idag går det bra att äta randen i kottletterna :shock: (om jag hittar kottletter med fettrand) och kalopsköttet utan att pilla bort allt som kan tänkas vara fett. Men det är inte fint att sleva i sig fet mat.
Loggat
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #4 skrivet: 2008.01.16 - 08:01:56 »

Tugga i sig brosket på fläskbitarna är också lite udda, va?  :shock:
Loggat

Ha en fettrik dag!
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2008.01.16 - 17:10:19 »

Mina barn vill alltid ha alla ben , och brosk, och skal och fett och skit från min tallrik när  vi äter rådjur eller kyckling :max-shock:.

Det är liksom en fajt om dom  :guns: :smack_head: här hemma.
Detta hände långt innan vi började äta LCHF.

Konstiga ungar man har , vi både föräldrar äter hälst bara fina bröstfileér och snygga köttbitar, med vitlökssmör.
Loggat
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #6 skrivet: 2008.01.17 - 20:27:41 »

Du verkar ha sunda barn, Idalinda!
Min son vill ha rent kött, allt fett och alla hinnor måste putsas bort. Men han har alltid gillat smör som tur är.

Häromdagen på jobbet satt vi och pratade mat, och jag råkade nämna att brosk egentligen är nyttigt att äta. Kom in på det där med att koka egen buljong för att få i sig nyttiga ämnen. Men jag såg ju de äcklade minerna hos mina arbetskamrater.
Loggat
yla
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 5



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.01.17 - 22:35:03 »

fniss jag har  alltid  äääälskat  svålen o fettranden o  alltid  ätit upp allt  på  kött o  fläsk  o  tittat  suget  på andras  fettränder  fnisss men inte  vågat
Loggat

lev idag imorrn kan de vara försent
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #8 skrivet: 2008.01.18 - 07:22:56 »

fniss jag har  alltid  äääälskat  svålen o fettranden o  alltid  ätit upp allt  på  kött o  fläsk  o  tittat  suget  på andras  fettränder  fnisss men inte  vågat
Tänk om du skulle ta steget och be om att få det gottaste nångång... ;)
Loggat

Ha en fettrik dag!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544