Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 08:46:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 213 214 [215] 216 217 218   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mynlens Möjliga Minskning  (läst 822388 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3210 skrivet: 2016.08.08 - 09:54:21 »

Så , nu kommer den syndares bekännelser igen.

Jag har säkert gått upp något igen men väger mig inte (än). Mått dåligt länge, och är inte "där" än men jag tror jag kommer på väg litet igen.

En del av det jag funderat på är varför jag går upp i vikt, även om jag inte hade ändrat min kost särskilt mycket.  Tror nu att jag vet vad det beror på. Nämligen att jag för 2 år sen började med smärtstillande. En av biverkningarna är viktuppgång. Det hade jag inte fattat men eftersom det smyger.. jo verkligen smyger! upp sen 2 år  ramlade poletten härom veckan. Nu håller jag på att trappa ner den medicinen. Är på halva mängden nu.

Sen har jag sån besvär med axeln, den verkar bara inte försvinna. Det gör att jag är jättetrött  och inte kan röra mig som jag vill.  Men i fredags fick jag en spruta i den, så vi får se hur det blir.

Nu har jag semester och har plockat undan en hel del saker här hemma, vill bli kvitt saker för att få mer "utrymme" i hjärnan typ. Så jag är mycket mindre vid datorn och försöker fortsätta med det!

Tycker iallafall inte om min kropp som den är nu.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3211 skrivet: 2016.08.08 - 11:23:10 »

Jävla mediciner. De borde väl tala om sånt, särkilt när de ser att patienten redan har problem.

Visste inte att du haft ont så länge. Vet de vad det beror på?

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #3212 skrivet: 2016.08.08 - 19:07:16 »

Vad för typ av smärtstillande?
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3213 skrivet: 2016.08.09 - 09:32:08 »

Diklofenac. Håller på att trappa ner det litet mer nu. först hade jag 2 piller om dagen. sita 2 v bara 1 Det gick bra, nu ska jag försöka ha 1 hm ja hur säger man lägga tiden något längre mellan pillrena.


Jag har haft besvär med axeln från och til. Men sista månaderna är det hela tiden på annat sätt. Har nu sprutan, men det hjälper bara delvis. Diklofenacen är pga av "fibro", om jag nu har det. Kunde annars inte sova pga smärta. Men nu sover jag inte pga dåliga tankar :)

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3214 skrivet: 2016.08.09 - 12:07:17 »

Jag tror inte på fibro. Du har *något* så klart, men det där är en jäkla slaskdiagnos precis som IBS. Bekvämt, för då kan de sluta utreda. Protestera högljutt!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #3215 skrivet: 2016.08.09 - 20:34:07 »

Jo när jag tänker på det så har jag nog läst det förut, försökt at minska/sluta också men det funkar inte när jag får för ont..

Vet inte tillräckligt om fibro för att uttala mig men känner mig instinktivt tveksam till det, har dock inget att bygga det på...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3216 skrivet: 2016.08.09 - 21:23:07 »

Räcker väl med att det precis som IBS är en uteslutningsdiagnos. Är det inte det eller det eller det men man har symptomen si eller kanske så, då kallar vi det för fibro så slipper vi ha käringen rännande här längre och hon kan bli sjukskriven och få pengar från försäkringskassan. Frid och fröjd.

När jag hade diarré hela tiden kollade de efter några möjliga bakterier, sen var det fibro. Fast det var det ju redan från början, så fort jag sa att jag hade fått ständig diarré. Hade jag gått med på rektoskopi hade jag fått diagnosen inskriven i journalen, nu var det bara muntligt. Det var bara det som fattades, att man skulle titta efter så där inte satt någon tumör eller så trots att proverna varit negativa. Sen hade jag ju turen att få UVI av all diarrén och fick antibiotika och magen blev bra i ett huj. Jag är rätt upprörd över det. Hur många går omkring med en IBS-diagnos som skulle kunna bli hjälpta av en enkel antibiotikakur? Jag förlorade bara något år då jag knappt tordes gå ut, men en del dras ju med det i decennier. Menar inte att alla skulle kunna bli hjälpta, men en del säkert.

Tycker det är lite samma med fibro. Man sätter punkt. Slutar utreda och försöka. Varsågod, här är ett recept på smärtlindrande och du kan få gå i en smärtgrupp och lära dig leva med värken, men vi kan inte göra något mer för dig.

Beträffande medicinen, kan du inte få något annat preparat som inte har såna för tjockisar olyckliga biverkningar?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3217 skrivet: 2016.08.09 - 22:26:21 »

Jag håller delvis med er om Fibro.  Tror inte heller helt på det men men...  Min husläkare tycker inte det lönar sig att undersöka för det ända som kommer att hända är att specialläkaren kommer att säga samma. Vet inte om det är så.

Jag har fått naproxen också men den har samma problem och fungerade inte lika bra. Så nu vill jag trappa ner allt. Vaknade litet stelt imorse, vi får se hur det blir imorgon De är min sömn som påverkas mest.

Jag har käkat diklofenac i snart 2 år nu så jag tycker det är dags att sluta hursomhelst.

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3218 skrivet: 2016.08.09 - 22:42:04 »

Hur funkar det med receptfria värktabletter? Tycker inga sådana har nån större effekt på värk (annat än simpel huvudvärk), däremot tycker jag ibuprofen minskar stelhet. Men det finns nog stelhet och stelhet.

Tänkte om du kan skära ner på de läskiga och bara ta dem dåliga dagar och kanske klara dig på ibuprofen annars? Fast de har ju läskiga biverkningar de med, så säkert inte bra att äta regelbundet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #3219 skrivet: 2016.08.10 - 18:10:38 »

Jag såg det här på Facebook, har inte hunnit läsa men...     
http://gluten-celiaki.blogspot.se/2011/03/fibromyalgi-kan-direkt-knytas-till.html?m=1
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #3220 skrivet: 2016.08.11 - 11:32:49 »

Problemet med Ibuprofén och Naproxén som jag äter är att de båda tillhör den antiinflammatoriska gruppen av smärtstillande. Om biverkningarna är exakt lika tunga vet jag inte och det skulle ju vara något att forska lite på nätet om. Svårt att hitta pålitliga källor dock...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3221 skrivet: 2016.08.11 - 11:44:57 »

Det man hört mest om är väl ökad risk för hjärtinfarkt och annan påverkan på hjärta/kärl.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3222 skrivet: 2016.08.11 - 12:54:54 »

smärtstillande fungerar bäst om man tar det regelbundet så att "spegeln" av medlet håller sig på stabil nivå,

Käkar man diclofenac får man inte ta ibuprofen. Jag mår inte bra av Ibuprofen öht så det dissar jag. Naproxen och ibu vet jag inget om.

Men att bara ta det när jag har ont fungerar inte tillräckligt. Men nu har jag varit utan i 2 dagar nu, håll tummarna det fortsätter fungera.

Hjärt-kärl var mindre ett problem än njurinsufficient (va heter det nu då på svenska?) enligt min husläkare så jag blir kollad på den funktionen varje år. Apoteket ger en varning varje gång  att jag måste till läkaren. Skulle ske nu i Augusti , den där kollen men vi får se om jag gör det nu när jag trappat ner.

Mjölk och gluten... gluten är jag övertygat om att det kan spela roll. Mjölk har jag testat men gjorde ingen skillnad.



Loggat



Ary
Gäst
« Svara #3223 skrivet: 2016.08.11 - 12:55:47 »

Magpåverkan är något de alla har gemensamt. Påverkan på astma har jag inte märkt av men förekommer hos alla eller de flesta NSAID.

Kollade wiki och där listar de vilka olika verksamma substanser de olika grupperna består av längst ner.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Non_Steroidal_Anti-inflammatory_Drugs

De vi nämnt tillhör tre olika grupper. Diklofenak har tydligen klassats som miljögift med allvarliga verkningar för vissa fiskar och gamar...

Bara att byta till en annan grupp borde ju vara en fördel, tror jag.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3224 skrivet: 2016.08.11 - 12:57:23 »

men dom andra fungerade inte lika bra...

försöker byta till ingenting nu :)
Loggat



Sidor: 1 ... 213 214 [215] 216 217 218   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544