Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 04:47:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mandelmjöl på City gross  (läst 21483 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #15 skrivet: 2012.01.12 - 20:03:14 »

Åh va gott! Har du recept?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2012.01.12 - 20:44:07 »

Det polarbrödliknande? Jag experimenterade bara så jag kommer nog att ändra en del, men det jag tog nu var så här.

3 msk kokosmjöl
3 msk pofiber
1 äggula
146 g mjölk
lite salt

Rör ihop och låt svälla ordentligt. Blir rejält tjockt, som en deg nästan.

162 g äggvita

Vispa äggvitan hårt. Vispa snabbt ner mjölsmeten i äggvitan. Bred ut inte alltför tunna kakor och grädda.

Meningen var att ha fett i också på slutet, men det glömde jag. Ska ta det nästa gång och kanske lite mindre vita. Jag tror jag lyckades få i lite bakbulver nånstans också, men minns inte hur mycket och när. Det är konstiga mängder därför att jag klottrade ner det jag råkade ta för att kunna kaloriberäkna.

Det blev ivf gott med nästan bara äggvita, gillade det bättre än de andra försöken. Gör inte för stor sats för smeten sjunker ihop fort. Men man kanske kan grädda flera plåtar i stöten. Det blev en 15 kakor av det här.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #17 skrivet: 2012.01.12 - 20:49:14 »

Tack  :flowers: tyvärr har jag inte pofiber hemma,kan man ersätta det med något?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2012.01.12 - 21:01:30 »

Det tror jag inte, inte utan att det smakar annorlunda. Men hördu, jag kom på att Mynlen sa att det nog inte var polarkaka jag tänkte på. Det är lite gråaktiga mjuka kakor, nån vanlig sort i alla fall. Tekakasstora men tunnare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #19 skrivet: 2012.01.13 - 08:24:29 »

Jag tror det var någon sorts potatisbröd du tänkte på, Hemul. Det låter som såna i alla fall. Jag minns inte vad de heter, men de finns i Finland att köpa och är jätte goda! De är lite som tunnbröd men gjort med potatis i någon form. Finnarna är ju tokiga i att ha potatis i bröd. Men jag förstår det, för det blir saftigare då.

Hur många äggvitor är 162g ungefär?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2012.01.13 - 08:34:33 »

Nä, det är nån standardsort som finns på ICA.

1 vita från ett frukostägg väger ungefär 36 g, eller jag räknar med det i alla fall.

De första jag gjorde med hela ägg och pofiber blev bra också. Men jag gillade de här bättre för de blev mer osöta (mindre mjöl per kaka) och dessutom nästan kalorifria.  :lol:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #21 skrivet: 2012.01.13 - 08:44:48 »

Jag såg ett recept på något bröd på Kif där hon uteslöt allt fett i brödet. Det blev luftigare menade hon. Fettet kan man spara till att lägga på istället. Det ger ju dig mer utrymme för gott pålägg dessutom, om du också tänker så. Men du kanske redan har insett det såg jag och struntar i att försöka sätta i fett på slutet?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2012.01.13 - 08:54:38 »

Ja, det blev faktiskt bra utan fett. Kanske var lite för mycket vita dock. Det var lätt att "bre igenom" om smöret inte var mjukt nog. Men jag gjorde dem för tunna också, man ska nog slösa lite mera.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #23 skrivet: 2012.01.13 - 09:36:52 »

Vad hade du för fart på ugnen? Jag är lite sugen på att prova idag, om energinivån håller sig uppe. Kanske man bara ska göra typ 10 kakor då, och lite mindre äggvita, då borde de inte flyta ut så mycket.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2012.01.13 - 10:07:14 »

Vet inte, antagligen 175, brukar köra på det. De flöt inte ut, det var jag som smetade tunnt av gammal vana. Men det här är så "snålt" så man kan nog unna sig tjocka och jag tror det blir godare så också.

Men du har väl annat mjöl? Det verkar ju som alla kokosmjöl är olika, så du får nog experimentera du också. Den där första blandningen blev alltså väldigt fast, inte en smet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544