Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 04:37:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mandelmjöl på City gross  (läst 21475 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« skrivet: 2011.06.30 - 14:37:40 »

Lidl har ju slutat med mandelmjöl och alternativet har varit att mala själv eller beställa från LCHF butiken. Men här om dagen var jag på City gross för att köpa grishjärtan till mina hundar men det hade dom inte. Däremot hittade jag 1/2 kg mandelmjöl för 55 kr. Som hittat! Nu kan jag göra mandelbröd igen om jag blir brödsugen. Kanske ska testa någon paj också.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.06.30 - 14:44:07 »

Jag fick läsa det 10 ggr för att fatta. Av någon anledning tyckte jag det stod "JAG har slutat med mandelmjöl..." och så läste jag det varje gång och tyckte ju inte det lät riktigt vettigt det du sa då.  :laugh: :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2011.06.30 - 15:07:55 »

 :lmao: Så går det när man inte läser bokstäverna, utan bara ser orden.

Men mandelmjöl....härsknar inte det jätte fort?  :confused3: JAg har aldrig vågat köpa färdigmalt......
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #3 skrivet: 2011.06.30 - 15:56:33 »

Kanske därför mitt pajskal blev så äckligt? :lol1:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #4 skrivet: 2011.07.01 - 00:05:58 »

Jag har fått för mig att mandelmjöl är en färskvara  :flirting:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2011.07.01 - 01:21:36 »

Så mandlarna i sig håller alltså ganska så länge, men mjölet går ur tiden snabbt? Är det så det är?  :confused3:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2011.07.01 - 07:06:31 »

Ja, det är nog min erfarenhet i alla fall.

Men att frysa in överflödigt mandelmjöl har fungerat för mig.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.07.02 - 06:14:39 »

 :max-shock: Det var mer än jag viste! jag har mandelmjöl i en glasburk. och det smakar då inte konstigt  :confused3: .. dels har jag färdigköppt och i en annan burk egenmalt nötmjöl.. och inget av de verkar ha tagit någon skada eller ha ändrat smak? är du säääker på att det härsknar?  :confused3:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2011.07.02 - 11:34:24 »

Det som jag gjorde härsknade på en vecka drygt. Men det kan ju ha varit en dålig nöt med i produktionen....  :hm-hm: Nu maler jag bara det jag ska ha för stunden och blir det över får det gå in i kylen ett par dagar, eller frysen för längre tid.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.01.09 - 17:09:37 »

jag har idag fått information om att mandelmjöl och egenmald mandel är något annat. (på lchf forum) och att dom innehåller olika mängd kh. När jag undrade hur det då var möjligt fick jag svar att

mandelmjöl: mal mandel. slå på kokande vatten och häll genom melittafilter. Då får man mandelmjölk. Resten av mandeln torkar man och så har man mandelmjöl. kanske det är så det görs, och därför inte härsknar lika fort?

Någon som hört eller vet mer om detta?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.01.09 - 18:43:24 »

Intressant! Det borde väl i så fall stå på påsen? Borde ju innehålla mindre fett än hel mandel då också ju. Om inte annat kan man väl titta på det.

Enligt wikipedia är det bara mald mandel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Almond_meal
Kanske är det som med det där kokosmjölet med så lite kolisar och pofiber, att de börjat sälja avskrädet men ibland inte kallar det för vad det är?  :loony:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.01.09 - 18:45:54 »

Because it’s just almonds, almond meal has the same nutritional profile as its nutty forebear

Det där med frysen ska jag fundera på. Slängde flera påsar mandel för att de legat i kylen så länge, köpte väl på mig nån bakperiod. Borde ju vara smartare att mala upp ett par påsar på en gång och frysa rubbet så har man. Eller iofs kunde man kanske frysa mandlarna hela, det måste ju gå!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #12 skrivet: 2012.01.09 - 19:33:19 »

Jag har inte märkt att mjölet härsknar, inte det från cg i alla fall. Det från Lidl var det värre med. Alltså att sälja avskrädet dyrt är ju lureri.
Loggat

Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #13 skrivet: 2012.01.09 - 19:38:42 »

Det enda sättet är att mala det själv  :kungfu: Jag vet inte när jag bakade sist. Det är i varje fall längesedan..   :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.01.09 - 19:41:33 »

Det är kanske om det INTE härsknar som man ska bli misstänksam...

Precis, luren! Förresten har jag lyckats baka nåt som smakar som såna där kakor som jag *tror* heter Polarbröd och är lika i konsistensen också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544